پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۶۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
در سال‌های اخیر به خصوص ماه‌های گذشته ویدیو و اخبار متعددی از بی اخلاقی چهره‌های مطرح ورزش منتشر شده و عدم برخورد قاطع و به موقع سبب شده که بی اخلاقی و رفتارهای زشت در تمام مراتب ورزش ایران رسوخ کند و حالا باید نگران آینده‌ای بود که در آن خبری از اخلاق نیست!

شعار سال: نه فقط در روزهای اخیر بلکه سال هاست که در ورزش ایران صحبت ها و رفتارهایی صورت می گیرد که باعث تعجب و البته در بیشتر موارد شرم می شود.رفتارهای غیراخلاقی نه از سوی ورزشکاران معمولی و کمتر شناخته شده بلکه عمدتا از سوی افرادی صورت می گیرد که گاها جزو نامداران رشته خود هستند و همه حساب ویژه ای روی آن ها باز می کنند.

در روزهای اخیر و بعد از انتشار سومین ویدیو از فحاشی عجیب و شرم آور مهدی رسول پناه رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، غیرفوتبالی ها هم دست به کار شدند و اجازه عقب افتادن این بخش را از فوتبال ندادند اما چه کسی این عقب ماندگی در بی اخلاق را جبران خواهد کرد؟

هادی ساعی

ساعی؛ پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در المپیک و کسی که در دوره حضورش در ورزش قهرمانی یک الگو بود و بسیاری از جوانان امروز تکواندو، به خاطر علاقه به او این رشته را انتخاب کردند.با این حال گویا ساعی علاقه ای به حفظ جایگاه نامش به مانند سال های قهرمانی نداشت و ترجیح داد فقط در این بخش یک قهرمان باشد و نامی از او در میان ورزشکارانی که منش پهلوانی هم دارند نباشد. ساعی حتی بدون عذرخواهی اعلام کرد به خاطر بی احترامی به او از کوره در رفته و این چنین برای تبرئه خودش تلاش کرد و البته نشان داد پشیمان هم نیست!

صحبت های دور از اخلاق ساعی نه فقط مربوط به درگیری و شایعه سیلی زدنش به دبیر سازمان لیگ تکواندو، بلکه به مدت ها قبل و زمان مهاجرت کیمیا علیزاده باز می گردد. با وجود اینکه رئیس کمیته ملی المپیک درخصوص مهاجرت علیزاده از ایجاد هیاهو پرهیز کرد اما ساعی حرف های عجیبی علیه علیزاده انجام داد و به تخریب او پرداخت. او در جملات متعددی که اتفاقا در پایگاه خبری وزارت ورزش هم منتشر شد جملات توهین آمیزی را نسبت به علیزاده بیان کرد.

اما ساعی این صحبت ها را از چه کسی به ارث برده است؟ محمدرضا پولادگر؛ مردی که در المپیک ریو اخلاق را برای همیشه باخت و دیگر نتوانست اعتبار خود را بازگرداند. پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو بعد از شکست پیاپی ورزشکاران این رشته در المپیک به جای پاسخگویی درصدد توهین به محمدرضا مهماندوست برآمد و درمیان تعجب همه او را مزدور خواند!

با این حال این توهین ها از سوی چهره های مطرح ورزش ایران به رسول پناه، ساعی یا پولادگر ختم نمی شود.

سعید عبدولی و مشت جنجالی

اما سعید عبدولی؛ مردی که می توان یک چهارم حواشی کشتی را به نام او نوشت. او چند سال پیش در رقابت انتخابی تیم ملی با ایمان انصاری درگیر شد. سامان برادر سعید عبدولی هم در همین مسابقات با محمد نوربخش، حریف خود درگیر شد و با سر به صورت او کوبید! هر دو این افراد توسط کمیته انضباطی از تیم ملی کنار گذاشته شدند و بازی های آسیایی را از دست دادند.

البته زنان فوتبالیست هم در لیگ برتر زنان کتک کاری داشتند که منجر به اعزام یک نفر به بیماستان هم شد!

در تمرینات تیم ها نیز به خصوص پرسپولیس و استقلال درگیری و فحاشی به خبرنگاران بارها رخ داد و چند سال پیش افشین اسماعیل‌زاده هافبک وقت پرسپولیس با یکی از افراد رسانه ای حاضر در تمرین درگیری فیزیکی شدیدی پیدا کرد.

حتی این عادت به درگیری و توهین در ورزش ایران به برانکو و کی روش هم تسری پیدا کرد و پس از آن که برانکو در یک مصاحبه با روزنامه ی زاگربی توهین های نژادپرستانه ای نسبت به موزامبیک محل تولد کی روش انجام داد و کی روش هم در نهایت او را نژاد پرست نامید. "دلال موزامبیکی" که بارهار از سوی افرادی در فوتبال ایران درباره کی روش به کار برده شد یکی از بی اخلاقی های نژادپرستانه بود.

در تمرینات تیم ها نیز به خصوص پرسپولیس و استقلال درگیری و فحاشی به خبرنگاران بارها رخ داد و چند سال پیش افشین اسماعیل‌زاده هافبک وقت پرسپولیس با یکی از افراد رسانه ای حاضر در تمرین درگیری فیزیکی شدیدی پیدا کرد.

رفتارهای ناشایست از سوی مربیان به خصوص در فوتبال کم رخ نداده است. چندسال پیش بود که فیروز کریمی سکان دار پیکان بعد از عصبانیت به خاطر گل خوردن تیمش، در پایان مسابقه دست بازیکن سیاهپوست حریف را رد کرد و او را "آدم خوار" نامید!

گفتن الفاظ رکیک در میانه یک مسابقه به یک عادت در ورزش ایران تبدیل شده و بارها در لیگ برتر لب خوانی های زیادی صورت گرفته اما هیچ کسی نه جریمه شده و نه محروم! اتفاقات امروز نتیجه همان روزهایی است که این رفتارها بدون هیچ واکنشی رها می شدند.این در حالی است که هیچ گاه در هیچ سطحی برخورد درست با خاطیان صورت نگرفت و حالا همه به این زشتی ها عادت کرده اند و کمتر پیش می آید این رفتارها برای کسی اهمیت داشته باشد!

زمانی هم که فیلمی از خطای فردی به مانند آن چه که برای محمود فکری رخ داد در فضای مجازی منتشر می شود،آنها سعی در توجیه ماجرا می کنند. صحبت های محمود فکری دقیقا همان هایی بود که هادی ساعی مطرح کرد؛ آن ها من را عصبانی کردند!

رواج این رفتارها سبب شده که در میادین بین المللی هم چنین رفتارهایی از سوی ایرانی ها رخ دهد که نمونه آن می توان به درگیری در بازی ایران و ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا و گرفتن گردن بازیکن ژاپنی توسط حاج صفی کاپیتان تیم ملی و زدن به صورت بازیکن حریف توسط سردار آزمون اشاره کرد.

این همه بی اخلاقی از کجا می آید؟

صرف نظر از اینکه باید از مسئولان کمیته های اخلاق درباره عدم برخورد قاطع و درست با این رفتارها پرسید اما سوال دیگری که پیش می آید این است که چرا چهره های مطرح و سرشناس ورزشی تا این حد گرفتار بی اخلاقی شده اند؟ چه رخ داده که بی اخلاقی ها تا این حد قابل پذیرش شده است؟

بیهوده نیست که بگوییم در ورزش ایران خواه فوتبال و خواه غیرفوتبال هیچ گاه ورزشکاران برای رفتارهای حرفه ای تربیت نمی شوند و در طول دوره قهرمانی خود فقط از نظر فنی به آن ها پرداخته می شود. این یک خلا بزرگ و آسیب زاست که حالا بیش از گذشته نمود پیدا کرده و قطعا در ادامه بدتر هم خواهد شد. ورزشکارانی که برای جایگاهی تعریف شده تربیت نشده اند و نمی دانند وقتی به قله قهرمانی رسیدند باید چه رفتاری انجام دهند؟ نتیجه این تربیت نشدن برای اخلاق حرفه ای ورزش می شود رفتاری که کیانوش رستمی در طول سال های اخیر انجام داده است!

وقتی وزارت ورزش بی اعتنا به فحاشی مهدی رسول پناه او را در رئیس هیات مدیره نگه می دارد و حتی یک بیانیه علیه او نمی دهد و الفاظ شرم آورش را محکوم کند، قطعا دیگر ورزشکاران هم به نهاد بالا دستی خود نگاه می کنند و ترجیح می دهند راه بی اخلاقی را طی کنند.وزارت ورزش که دربرابر بی اخلاقی های هر بخش و فردی به سرعت اظهار نظر می کند، هفته هاست درباره رسول پناه صحبت نمی کند و این احتمالا یعنی تایید رفتار رسول پناه توسط وزارت ورزش!

چند سال پیش و دوره وزارت محمود گودرزی او درگیری شدیدی با امید نوروزی داشت. نوروزی که از جمله گودرزی درخصوص خالی بودن خزانه ناراحت شده بود با صراحت گفت: اگر نمی توانی کاری کنی چرا آمده ای؟ چطور برای استقلال و پرسپولیس در ۲۴ ساعت میلیاردها پول فراهم می کنی؟

اما پاسخ وزیر ورزش چه بود؟ آیا او برعکس امید نوروزی با آرامش پاسخش را داد؟ جواب منفی است. او خطاب به نوروزی گفت: تو کی هستی که اینطور حرف می زنی؟ و همین باعث شد درگیری لفظی این دو ادامه پیدا کند. هیچ کسی رفتار نوروزی را تایید نمی کند اما وزیر ورزش باید این چنین پاسخ می داد؟

این هم مثالی بود تا مشخص شود درگیری و فحاشی فقط برای فوتبال و بازیکنان و مربیان نیست؛ بلکه بی اخلاقی در تک تک سلول های ورزش ایران رسوخ کرده و حتی آن ها که ادعای دانشگاهی بودن می کنند هم در مواقعی که کسی با آن ها درگیر می شود توانایی کنترل خود را ندارند؛ پس همین می شود که هادی ساعی به راحتی می گوید من را عصبانی کردند.

ورزش ایران اگر می خواهد با همین شیوه به کار خود ادامه بدهد تا چند سال آینده دیگر نیازی به گذاشتن بوق روی صحبت های رسول پناه نیست چرا که همه به شنیدن چنین صحبت های شرم آوری عادت کرده اند و همان روز است که باید فاتحه ورزش ایران را خواند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۷۶۶۴۲، www.khabaronline.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
خیلی وقته در زمینه قهرمانی نظارتی روی ورزشکاران ما نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
این ها بروز بی اخلاقی خود جامعه ست که داره تو جامعه ورزشکاران بروز میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
ادم انقد حرف های بدی میشنوه که حد نداره! اون هم از کسایی که قرار بود یه زمان الگوی مردم ما باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
تو هر رشته ورزشی که دقت می‌کنیم می‌بینیم بی اخلاقی موج میزنه فکر کنم با این روش ها می‌خوان دیده بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین