پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۹۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
یک پدیده اقلیمی آشنا برای ساکنان شمال است و مردم محلی به آن گرمباد می‌گویند. در آلپ این پدیده فون و در قاره آمریکا چینوک نامیده می‌شود.و این پدیده علت آتش سوزی جنگل ها در زمستان است.
شعار سال: سه روز است که بیش از سی نقطه از جنگل‌های شمال، از ساری تا آستارا، در آتش می‌سوزد. مقامات محلی گفته اند وزش باد گرم عامل وقوع این آتشسوزی‌ها است. در نیمه زمستان چطور در آن ارتفاعات جنگلی شمال ممکن است بادی چنین داغ و گرم بوزد که باعث آتشسوزی بشود؟

واقعیت این است که این یک پدیده اقلیمی آشنا برای ساکنان شمال است و مردم محلی به آن گرمباد می‌گویند. در آلپ این پدیده فون و در قاره آمریکا چینوک نامیده می‌شود. در تصویر می‌بینید که چگونه رخ می‌دهد.
چرا جنگل‌های شمال در زمستان هم می‌سوزند؟
به طور خلاصه در مناطق خاصی که اختلاف فشار بین دو دامنه کوه زیاد باشد جریان عروجی از یک سمت تا به خطالراس برسد به واسطه تراکم و تنزل دما رطوبتش را از دست می‌دهد و با تبدیل به یک جریان خشک با فرود از دامنه دیگر مستعد جذب سریع دما می‌شود، چنین جریانی به پایکوه که برسد می‌تواند جریانی کاملا گرم و خشک بوده و عامل آتشسوزی حتی در زمستان باشد.
یعنی سرعت جذب دما در دمانه رو به فرود خیلی بیشتر از سرعت دفع گرما در دامنه رو به صعود است و همین می‌تواند یک جریان معمولی هوا را به گرمباد تبدیل کند.
ناصر کرمی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی شفافیت برای آب
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
بعد از مدت ها عامل اتش سوزي در جتگل هارو هم فهميديم! اي كاش ميتونستيم شرايط بهتري رو در زمينه حراست از منابع طبيعي مون داشته باشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
2
0
اينا اگه همشون بلاي اسماني نيست و غضب خداوند بر اهل زمين نيست پس چي ميتونه باشه؟
پاسخ ها
محمد
| Netherlands |
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
عوامل طبیعی. :)
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین