پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۱۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
فنلاند را می‌توان از جمله کشور‌های پیشرو در استفاده گسترده از توانمندی و تخصص زنان در پست‌های مدیریتی کلان و وزارتی دانست. حدود دو سوم کابینه فنلاند را خانم‌ها تشکیل داده و وزرا و مقامات آقای حاضر در کابینه فعلی با لقب طنز، پسران شجاع، نامیده می‌شوند.

  شعار سال:دولت فعلی فنلاند در حالی تحت هدایت سانا مارین، جوان‌ترین نخست وزیر جهان کار خود را آغاز کرده است که رهبران تمام احزاب شرکت کننده در این دولت ائتلافی زن هستند.دولت فنلاند از ائتلاف احزاب «سوسیال دموکرات»، «مرکز» (سنتر)، «سبز»، «اتحاد چپ» و «مردم سوئدی زبان» تشکیل شده است. رهبران چهار حزب از این پنج حزب زنانی هستند که حدود ۳۵ سال دارند.
 
یوهانا کانتولا، استاد مطالعات جنسیتی دانشگاه تامپره فنلاند می‌گوید: «ما سنت رهبران زن را در تاریخمان داریم و بنابراین دولت کنونی برای ما مساله‌ای عجیب و غریب نیست.» به اعتقاد خانم کانتولا، فنلاندی‌ها وقتی که واکنش‌های جهانی به این ماجرا را دیدند، متوجه شدند که بخشی از یک «پدیده» به شمار می‌روند: «ما یک کشور بسیار کوچک هستیم و به همین دلیل آنچه دیگران درباره ما می‌گویند بسیار برایمان جذاب است. برابری بخشی از هویت کشور ما را می‌سازد و به‌ این ترتیب، مردم با دقت بسیاری کار این دولت را نظارت می‌کردند.»


به‌ ترتیب از راست به چپ:
 
ماریا اوهیسالو، 35 ساله در دولت سانا مارین عهده دار سمت وزارت کشور است. او در ماه ژوئن سال پیش میلادی به رهبری حزب سبز فنلاند رسید. وزیر کشور فنلاند در کودکی فقر را تجربه کرده است. ماریا اوهیسالو هنگامی که والدینش بیکار بودند مدتی را بی خانمان بود.
 
سانا مارین، 35 ساله سال گذشته از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات به عنوان رهبر جدید حزب و در نتیجه نخست وزیر جدید برگزیده شد. او نه تنها جوانترین نخست وزیر تاریخ کشورش محسوب می شود بلکه هم اکنون جوان ترین نخست وزیر جهان است.
 
کاتری کولمونی، 33 ساله که رهبر حزب «مرکز» (سنتر) است در دولت فعلی، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی است. این سیاستمدار جوان در دولت قبلی فنلاند وزیر اقتصاد بود. حزب «مرکز» به دنبال تمرکززدایی در فنلاند است.
 
لی اندرسون، 33 ساله از سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که تنها ۲۹ سال داشت رهبری حزب «اتحاد چپ» را برعهده دارد. او در دولت فعلی فنلاند به عنوان وزیر آموزش و پرورش انجام وظیفه می کند.
 
علاوه بر چهار زن معرفی شده در بالا، زنان دیگری نیز در دولت فنلاند مشغول فعالیت در پست های وزارتی و سیاسی کلان هستند. بعنوان نمونه می توان به آنا مایا هنریکسون ، اشاره داشت.
 
آنا مایا هنریکسون، 56 ساله در دولت سانا مارین به عنوان وزیر دادگستری مشغول فعالیت است. او از سال ۲۰۱۶ تاکنون رهبر حزب «مردم سوئدی زبان» در فنلاند است. آنا مایا هنریکسون اولین زنی است که به رهبری این حزب رسیده است. حزب «مردم سوئدی زبان» از حقوق اقلیت سوئدی زبان در فنلاند دفاع می کند.
 
با وجود کارنامه مثبت دولت سانا مارین در مهار موج اول شیوع ویروس کرونا، فنلاند در حال حاضر درگیر موج دوم است. «دولت زنان» با انتقادهای پرشماری درباره رویارویی با بحران سلامت مواجه است و این کشور کوچک اسکاندیناوی، روزانه صدها مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را شناسایی می‌کند. با این همه و تا زمان تنظیم این گزارش، شمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، هنوز به پیک موج اول نرسیده است. قوه قضائیه (دادگستری) فنلاند هفته گذشته اعلام کرد که پاسخ، سازماندهی و هماهنگی وزارت‌خانه‌ها در پاسخ به بحران سلامت درخور نبوده است.
 
فنلاند اغلب در گزارش های مجمع جهانی اقتصاد در میان برترین کشورها از نظر برابری جنسیتی قرار دارد.  هم اکنون حدود ۴۷ درصد از اعضای پارلمان فنلاند از زنان هستند. در کابینه فعلی این کشور ۱۲ نفر از ۱۹ عضو کابینه را زنان تشکیل می دهند. امری که به این معنا است که فنلاند پس از اسپانیا بالاترین درصد حضور زنان در سمت وزارت را دارد.
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
تنها ایران هست که در زمینه مدیریت زنان حتی از کشور های منطقه خودش هم عقب افتاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
ايران تا به كي ميخواد اين همه براي كرسي رياست زن ها مقاومت از خودش نشون بده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
اين اروپايي ها واقعا كارشون درسته بايد ازشون در زمينه هاي مديريتي به شدت الگو بگيريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین