پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
صنعت خرده‌فروشی در عصر دیجیتال پتانسیل سرسام‌آوری دارد و از طرف دیگر این صنعت از مسائل و اشکالات خاصِ خود آگاه است. ناآگاهی مخاطبان، مسائل مربوط به تحویل کالا و عدم اعتماد به خرید‌های اینترنتی همگی از عوامل بازدارنده هستند که فروشندگان را در یک اکوسیستمی رونق‌یافته تهدید می‌کنند. بااین‌حال، در سناریوی شیوع ویروس کرونا به لطف اینترنت اشیاء این وضعیت بهتر شده است.اینترنت اشیا مزایای زیادی برای خرده‌فروشی‌ها دارد. در ادامه برخی از روش‌هایی را مرور می‌کنیم که اینترنت اشیا توسط آن‌ها صنعت خرده‌فروشی را در سال ۲۰۲۱ شکل می‌دهد.
شعار سال: فناوری اینترنت اشیا می‌تواند در فروشگاه‌ها خطای موجودی کالا را به حداقل برساند، مدیریت زنجیره تأمین را بهینه کند و هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد.

 اخیراً صنعت خرده‌فروشی با رونق بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. شرکت آمازون به‌تن‌هایی حدود ۲۰۰ میلیون بازدید‌کننده ماهانه دارد که ازاین‌طریق بیش از ۳۵۰ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

صنعت خرده‌فروشی در عصر دیجیتال پتانسیل سرسام‌آوری دارد و از طرف دیگر این صنعت از مسائل و اشکالات خاصِ خود آگاه است. ناآگاهی مخاطبان، مسائل مربوط به تحویل کالا و عدم اعتماد به خرید‌های اینترنتی همگی از عوامل بازدارنده هستند که فروشندگان را در یک اکوسیستمی رونق‌یافته تهدید می‌کنند. بااین‌حال، در سناریوی شیوع ویروس کرونا به لطف اینترنت اشیاء این وضعیت بهتر شده است.

فناوری امروز می‌تواند دیوار بین برند، محصول و مشتری را از بین ببرد. شیوع ویروس کرونا باعث شده برند‌های تجاری در روند خرده‌فروشی به اینترنت اشیا متوسل شوند.

بر اساس گزارش‌ها تخمین زده می‌شود بازار اینترنت اشیا جهانی در خرده‌فروشی تا سال ۲۰۲۵ با ۲۱،۵ درصد نرخ رشد مرکب سالانه به ۹۴.۴۴ میلیارد دلار برسد. مؤسسه بین‌المللی مک‌کینزی پیش‌بینی می‌کند که تأثیر اقتصادی اینترنت اشیا در محیط‌های خرده‌فروشی از ۴۱۰ میلیارد دلار تا ۱.۲ تریلیون دلار در سال تا سال ۲۰۲۵ متغیر باشد.

اینترنت اشیا می‌تواند خطای موجودی کالا را به حداقل برساند، مدیریت زنجیره تأمین را بهینه کند و هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد. درنهایت، اینترنت اشیا می‌تواند با افزایش تصاعدی تجربه مشتری و کاهش هزینه‌های غیرضروری، به فروشگاه‌های سنتی کمک کند تا با دنیای فروشگاه‌های خرید آنلاین رقابت کنند.

اینترنت اشیا مزایای زیادی برای خرده‌فروشی‌ها دارد. در ادامه برخی از روش‌هایی را مرور می‌کنیم که اینترنت اشیا توسط آن‌ها صنعت خرده‌فروشی را در سال ۲۰۲۱ شکل می‌دهد.

پرداخت خودکار
زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا
با استفاده از اینترنت اشیاء خرده‌فروشان می‌توانند سیستمی را تنظیم کنند تا هنگام خروج مشتری از فروشگاه، برچسب‌های هر کالا را بخواند. درواقع یک سیستم پرداخت خودکار می‌تواند قیمت کالا‌های خریداری شده را جمع بزند و هزینه آن را به‌طور خودکار از برنامه پرداخت تلفن‌همراه مشتریان کسر کند. ایجاد یک سیستم پرداخت خودکار با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا باعث خوشحالی و تمایل بیشتر مشتریان برای ورود به یک فروشگاه می‌شود، به‌ویژه اگر صرفه‌جویی در زمان برای آن‌ها مهم باشد.

تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده
زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا
مشتریان در صورت ثبت‌نام در یک برنامه وفاداری (باشگاه مشتریان)، خرده‌فروشان می‌توانند با استفاده از اینترنت اشیا، سنسور‌هایی را در اطراف فروشگاه تنظیم کنند که وقتی مشتریان با تلفن‌های هوشمند خود در کنار محصولاتند، تخفیف وفاداری را برای آن‌ها ارسال کنند.

علاوه بر این توسط اینترنت اشیا می‌توان مواردی که مشتری به‌صورت آنلاین به دنبال آن‌ها بوده را ردیابی کرد و سپس وقتی مشتری در فروشگاه حضور پیدا می‌کند آن تخفیف کالا را برای وی ارسال کرد تا او ترغیب به خرید شود. برای مثال تصور کنید مشتری شما در وب‌سایت فروشگاه به بررسی کیف‌پول‌ها می‌پردازد. سپس وقتی او در فروشگاه حاضر می‌شود، شما می‌توانید یک تخفیف خوب برای وی ارسال کنید و او قطعاً مشتاق به خرید خواهد شد.

همچنین به‌جای ارائه تخفیف‌های عمومی در طیف گسترده‌ای از محصولات، یک خرده‌فروش می‌تواند هر تخفیف را با استفاده از اینترنت اشیاء مناسب‌سازی کند.

درنهایت، یافتن راه‌هایی برای ادغام دستگاه‌های اینترنت اشیاء در یک تجارت روزمره نیاز به خلاقیت و آینده‌نگری دارد، اما مزایای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی می‌تواند به یک کسب‌وکار کمک کند تا راه‌حل‌های ابتکاری را برای جذب مشتریان باارزش‌تر و وفادارتر کشف کند.

بهینه‌سازی زنجیره تأمین

فناوری «جی‌پی‌اس» و «سامانه بازشناسی با امواج رادیویی» (RFID) به برند‌ها این امکان را می‌دهد تا هر کالا را در تمام مراحل تحویل ردیابی کنند. خرده‌فروشان باید فروشندگان خود را به‌طور دقیق کنترل کنند، زیرا آن‌ها قادر به نظارت بر شرایط، محل تحویل و پیش‌بینی زمان دقیق تحویل خواهند بود.
زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا
دامنه کاربرد‌های اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین چشمگیر است.

به‌عنوان‌مثال، خرده‌فروشان می‌توانند فروشندگان، وسایل نقلیه و مسیر‌های مختلف تحویل را آزمایش کنند، داده‌ها را در مورد این روند‌ها جمع‌آوری کرده و ارزان‌ترین روشی که محصول را بدون آسیب به مقصد برساند بیایند

بهینه‌سازی چیدمان فروشگاه

با استفاده از نرم‌افزار تحلیل راهرو با حسگر‌های مادون‌قرمز، خرده‌فروشان می‌توانند از فناوری اینترنت اشیاء برای بهبود چیدمان و آرایش فروشگاه استفاده کنند. برای مثال مشتریان زمان زیادی را در قسمت فروش تلویزیون‌ها صرف می‌کنند و به بررسی و تماشای آن‌ها می‌پردازند. چنین اطلاعاتی می‌تواند خرده‌فروشان را از سلیقه و دانش مشتری آگاه کند، بنابراین آن‌ها می‌توانند اقلام مورد علاقه مشتریان را در قسمت ابتدای فروشگاه قرار دهند.

کاهش نیروی کار فیزیکی
زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا
یکی از مؤثرترین روش‌های کاهش میزان نیروی کار درگیر مدیریت فروشگاه، خودکار کردن وظایف توسط روبات‌ها است که می‌تواند به مشتریان در یافتن محصولات خاص، ارائه اطلاعات در مورد تبلیغات و موجودی کالا کمک کند. برخی از روبات‌ها در سراسر فروشگاه حرکت می‌کنند و کالا‌هایی که در جای خود نیستند یا اتمام کالا‌های موجود در انبار را ثبت می‌کنند.

در نتیجه روبات‌ها با به عهده گرفتن وظایف ساده کنترل موجودی، کارکنان انسانی را کاهش می‌دهند تا آن‌ها در ارائه کمک به مشتریان تمرکز کنند.
زیر و رو شدن صنعت خرده‌فروشی با اینترنت اشیا
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۳ بهمن۱۳۹۹، کد خبر:۵۵۸۱۰۶، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین