پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
سومین آزمایش مهم انتقال امن اطلاعات با فناوری کوانتومی بین برج میلاد و سازمان انرژی اتمی انجام شد.

شعار سال:در هم تندیگی فوتون‌ها کلید ورود به فناوری کوانتوم است که بعد از دوسال تحقیقات پایه در سازمان انرزی اتمی در خرداد سال ۹۷ به مرحله اجرایی رسید و از آن رونمایی و امروز وارد مرحله جدیدی شد.
 
از فناوری کوانتوم در حوزه انتقال امن اطلاعات، استفاده گسترده می‌شود و امکان ارسال اطلاعات رمز نگاری شده کوانتومی در لحظه فراهم و پیام موردنظر توسط کلید کوانتومی رمزگذاری، به مقصد ارسال و در آنجا دوباره به کمک کلید کوانتومی که به دلیل بهره‌گیری از درهم‌تنیدگی کوانتومی قابل کپی‌برداری و هک نیست، رمزگشایی می‌شود.
 
فناوری کوانتوم که از دانش های پیشرفته در جهان است به عنوان انقلاب دوم فناوری یاد می شود.

بعد از انجام آزمایش درهم تندیگی انتقال داده در فواصل ۲ متری، و ... انجام شد و قرار است این فرآیند امشب میان سازمان انرژی اتمی و برج میلاد در فاصله ۱۶۵۰ متری انجام شد.
 
ساخت رایانه‌های کوانتومی، ساعت اتمی، تشخیص به موقع بیماری و سرطان‌ها و ماهواره و رادار‌های کوانتومی از جمله دستاورد‌های مهم حاصل شده از این فناوری جدید است.

وجود زیر ساخت مناسب و برنامه ریزی به موقع سبب شد تا ایران با فاصله کوتاهی از کشور‌های پیشرو در جهان به این فناوری دست یابد و جز ۶ کشور صاحب این فناوری باشد.
 
فعالیت‌های عملیاتی مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران، به‌عنوان متولی و پیشرو و تنها مرکز آزمایشگاهی موجود در کشور، از سال ۱۳۹۷ در ۴ حوزه اصلی فناوری‌های کوانتومی (مترولوژی و حسگری کوانتومی؛ مخابرات کوانتومی؛ شبیه‌سازی آنالوگ و دیجیتال کوانتومی؛ رایانش و محاسبات کوانتومی) تعریف‌شده و در حال اجراست؛ که می‌توان به رادار کوانتومی و تصویربرداری کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی در فضای آزاد و در بستر فیبر نوری، اندازه‌گیری کوانتومی کمیت‌های مختلف فیزیکی، ساعت اتمی، مغناطیس سنجی کوانتومی، نقشه کوانتومی مغز، ژیروسکوپ و مسیریاب کوانتومی و تولید چشمه‌های درهم‌تنیده مجتمع در بستر موج‌بر نیز اشاره کرد.
فناوری‌ای که امشب با انتقال این عکس به مرحله جدید خود وارد شد و پیام اقتدار ایران را رسا‌تر به گوش جهان می‌رساند.
 
فناوری‌های کوانتومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن ۲۱ به شمار می‌آید که به عنوان انقلاب دوم فناوری از آن یاد می کنند در حال ایجاد انقلابی شگرف در علم و فناوری است.
 
گزارش آقای کیایی را ببینید:
 

تعداد بازدید : 6


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  صدا و سیما ، تاریخ انتشار: 6  بهمن  1399  ، کدخبر: 2998085، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین