پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۲۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
آذربایجان غربی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده سیب درختی، امسال به دلیل سیاست‌های دولت مبنی بر ممنوعیت واردات میوه‌های گرمسیری در تهاتر با سیب، با مشکل جدی در صادرات مواجه شده به طوری که ۶۵۰ تن سیب در سردخانه‌های استان به امید صادرات انبار شده که در خوشبینانه‌ترین حالت، فقط ۳۵۰ هزار تن از این محصول قابلیت مصرف در بازار‌های داخلی را دارد و مابقی قربانی سیاست‌های نادرست دولت می‌شود.
شعار سال: آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب کشور معروف است به طوری که این استان به طور متوسط سالانه بیش از یک میلیون تن سیب تولید و روانه بازار‌های داخل و خارج کشور می‌کند.

مشکلات بازاریابی سیب و سیاست‌های خارجی دولت در سال‌های اخیر سبب شده تا تولید کنندگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و سیب تولیدی استان روی دست تولید کننده‌ها مانده و دورریز شوند.

امسال نیز با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، این مشکلات دوچندان شد و از سوی دیگر با ممنوعیت واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری به کشور که عموما با سیب تهاتر می‌شد سبب شده تا امسال ۶۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان انبار شود و این در حالی است که میزان نیاز کشور به سیب ۳۰۰ هزار تن است.

وجود۶۵۰هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: ۷۵ درصد سیب کشور شامل سیب تولیدی آذربایجان غربی است و به امید اینکه امسال صادرات سیب بهبود می‌یابد، کشاورزان سیب را در سردخانه‌ها ذخیره کردند، ولی امروز شاهد هستیم که ۶۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده است و این در حالی است که ۳۰ هزار تن از این سیب در داخل کشور مورد نیاز است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی باغدارن استان، اعلام کرد: ممانعت تهاتر سیب با محصولات گرمسیری سبب شده تا سیب نیز در دست باغدارن بماند به طوری که سال‌های گذشته اجازه ثبت سفارش موز مقابل صادرات سیب داده می‌شد، ولی امسال ممنوعیت واردات موز صادر شده و عملا تجار نمی‌توانند سیب را از کشور خارج کنند، چرا که برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات، به کشور دچار مشکل می‌شوند.
 
۶۵۰ هزار تن سیب در خطر از بین رفتن

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: قیمت گذاری سیب برای صادرات نیز مربوط به سال ۹۸ بوده و هنوز به روزرسانی نشده است.

جلیلی تصریح کرد: تعهدسپاری ارزی نیز مشکل دیگر در این زمینه است که صادر کننده نمی‌تواند ارز آن را تامین و وارد کشور کند.

وی افزایش کرایه حمل و نقل داخلی را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این راستا باید پروسه تولید تا بازاریابی و صادرات به صورت هماهنگ عمل کند و دولت نیز مشوق‌هایی در این خصوص در نظر بگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مشکلات صادرات سیب به راحتی قابل حل بوده و نیازمند هماهنگی هر چه بیشتر بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است، اظهار داشت: بار‌ها مشکلات پیش روی باغداران استان را با مسوولان استانی در میان گذاشته ایم و از نماینده، ولی فقیه در استان نیز در این خصوص کمک خواسته ایم و استاندار نیز مکاتباتی با وزارت داشته، ولی تلاش‌های مسوولان استانی برای رفع مشکل صادرات سیب میسر نبود.

جلیلی اعلام کرد: منتظر اعلام نظر و هماهنگی بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا مشکل صادرات سیب رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر سیب تولیدی استان صادر نشود بعد از عید با مشکل پوسیدگی سیب تولیدی استان مواجه خواهیم بود، اذعان داشت: صنایع تبدیلی نیز ظرفیت کافی برای استفاده از این میزان سیب را ندارند.

این مسوول اعلام کرد: بازار سیب از دست ما خارج شده و ضرورت دارد در سطح وزارت نیز نسبت به رفع این مشکل اهتمام جدی داشته باشند.
 
۶۵۰ هزار تن سیب در خطر از بین رفتن

ضرورت رفع موانع صادراتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور با سهم ۳۶ درصدی است.

نادر صادقی تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات را چهار محور اصلی مهم در این خصوص عنوان کرد و افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در مرز‌های استان می‌تواند ما را در زمینه صادرات هر چه بهتر سیب تولیدی استان یاری رساند.

وی با بیان اینکه استانداری آذربایجان غربی برای تسهیل در صادرات سیب استان، مکاتابات لازم را انجام داده است، گفت: امسال در صادرات سیب استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: همسایگی استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، بسیاری از محصولات تولیدی استان می‌تواند در بازار‌های همسایه حضور داشته و به فروش رود، ولی ضرورت دارد در این خصوص همکاری بین بخشی افزایش یابد.

صادقی افزود: در همین راستا وزارت امور خارجه با نقش تسهیل گری در تجارت و صادرات می‌تواند در رونق و جهش تولید نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به لزوم توجه به قرارداد‌های حذف ترجیحات متقابل با کشور‌های همسایه در روابط اقتصادی و بین المللی خود با چندین مشکل رایج مواجه بوده ایم که بحث تعرفه‌های گمرکی، مسائل مربوط به گمرکات و مسائل و تبادلات بانکی است که در این موضوعات دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل آن‌ها می‌تواند ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: با رایزنی‌های مستمری که وزارت امور خارجه باید داشته باشد، می‌توان برخی بانک‌ها که اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران داشته و در کنار آن نسبت به تحریم‌ها نیز آسیب پذیری ندارند را شناسایی و از طریق آن مسیر تجارت را گشود و به توسعه تجارت کمک کرد.

وی اظهار داشت: امید می‌رود تمام مشکلات پیش رو در اندک زمان باقی مانده رفع شود تا بعد از عید شاهد فاسد شدن سیب تولیدی استان نباشیم.

باغداران آذربایجان‌غربی چشم انتظار تدبیر مسوولان

با وجود وعده‌های متعدد مسوولان استانی و کشوری برای حل مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی هنوز اتفاق عملی که منجر به صادرات سیب شود اتفاق نیافتاده است.

این تعلل و اکتفا به مصاحبه و وعده و وعید باعث شد در هفته گذشته حجت الاسلام قریشی امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با تذکر جدی به مسوولان خواهان اقدام عملی برای رفع موانع صادرات سیب استان شد.

باید دید نتیجه صحبت‌های مسوولان چه خواهد شد و آیا دردی از درد‌های باغداران استان را دوا خواهد کرد؟

و باید پرسید؛ در حالی که این موضوع سال‌ها است که به عنوان چالش این استان مطرح است چرا از قبل برای این موضوع چاره اندیشی نمی‌شود و قرار است هر ساله ادامه پیدا کند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۱۱۶۰۰۰۳۶۰، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
وقتي اين همه در زمينه توليدات محصولات اساسي مردم مشكل داريم چرا به همين راحتي محصول رو از دست ميديم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
ضرر قابل توجهی به باغداران وارد می‌شود. تکلیف این مقدار سیب چه می شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین