پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۱۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
با دیده شدن موارد جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دریاچه زریوار کردستان و باغ پرندگان قم درگیری استان‌های کشور با این بیماری به ۱۱استان رسید. اما سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید مورد جدیدی در ۳۶ کانون قبلی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در ۹ استان مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، تهران، خراسان جنوبی، البرز و خوزستان واقع بود، دیده نشده و بیماری در این استان‌ها کنترل شده است.

شعار سال:با شروع موج جدید این بیماری در این ۹ استان بیش از ۹۰۰ هزار پرنده آلوده معدوم شده بود. بر اساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی شناسایی یک قطعه لک لک در دریاچه زریوار کردستان که مبتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود موجب ایجاد کانون جدید این بیماری در کردستان شده است. قم استان دیگری است که درگیری پرندگان آن با این بیماری به تأیید سازمان دامپزشکی رسیده است .

بیماری فوق حاد پرندگان در سال ۹۷ موجب تلف شدن ۷ میلیون قطعه مرغ در این استان شده بود ولی در دو سال گذشته موردی از این بیماری در قم دیده نشده بود. اما این بار بیماری فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان قم دیده شده است که در اول آذرماه سال‌جاری و در شرایطی که این شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت، افتتاح شده است. «سید‌بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی به «ایران» گفت: در استان کردستان آزمایش یک لک‌لک وجود این بیماری را در این پرنده تأیید کرد که از نظر دامپزشکی وقوع این رخداد در هر نقطه بدون در نظر گرفتن تعداد پرندگان درگیر برای ما یک کانون خواهد بود. در واقع از نظر ما درگیری یک مرغداری ۳۰۰۰ قطعه‌ای با آنفلوانزا یک کانون و حتی تأیید آنفلوانزای یک پرنده فرضاً در دریاچه زریوار هم یک کانون است. در قم نیز علائم آنفلوانزا در چند پرنده از باغ پرندگان دیده شد که با آزمایش هایی که انجام دادیم، مشخص شد ۴قطعه از این پرندگان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد مبتلا شده‌اند که با توجه به این مسأله باغ پرندگان قم از نظر ما کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناخته شد و همه پرندگان این باغ معدوم شدند. ولی خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوانزا در مرغداری‌های صنعتی استان دیده نشده است.

 نقیبی خاطرنشان کرد: در ۹ استانی نیز که قبلاً با این بیماری درگیر بوده‌اند، مورد جدیدی دیده نشده است.

 گونه نادری در باغ پرندگان نبود

 «سیدمهدی هاشمی» مدیر پروژه باغ پرندگان قم به «ایران» می‌گوید: خوشبختانه تنها ۲۰ درصد ظرفیت باغ پرندگان که ۶۴۰ قطعه پرنده می‌شود در حال حاضر در این باغ نگهداری می‌شد ضمن اینکه هیچ گونه پرنده نادری هم در میان پرندگان نبوده و جای نگرانی برای مردم وجود ندارد. البته ما با توجه به اینکه معمولاً همه ساله تا ۱۵ اسفند ماه امکان درگیری با بیماری آنفلوانزا برای پرندگان در کشور وجود دارد ، امسال با تفاهم با پیمانکار از آوردن گونه‌های نادر یا تعداد بیشتر پرندگان خودداری کردیم. به‌گفته وی در قالب قرارداد با پیمانکار در نهایت ۱۰۰ گونه پرنده که حدود ۳هزار و ۷۰۰ قطعه می‌شود که برخی از آنها هم از گونه‌های نادر هستند در باغ پرندگان مستقر خواهد شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر این باغ قرنطینه شده ولی با پایان قرنطینه و کنترل آنفلوانزا بار دیگر درهای این باغ برای نوروز به روی دوستداران پرندگان باز می‌شود. به‌گفته وی باغ پرندگان قم در فضای ۱۱هکتاری در جنوب شرقی قم جانمایی شده که به‌دلیل اینکه از سه جهت توسط کوه محصور است و فقط یک جهت باز دارد، در شرایطی مانند آنفلوانزا امکان قرنطینه بهتر و کنترل را خواهد داشت. هاشمی تأکید کرد: همه ۱۲ قفس ۲۰ تا ۱۰۰ متر مربعی پرندگان در فضای ۶ هکتاری باغ و محوطه ۲۸۰۰ متر مربعی داخل گلخانه دو منظوره باغ که اختصاص به پرندگان حاره‌ای مانند طوطی و درنا دارد محصور است ولی به هر جهت حتی حضور یک پرنده آلوده در برکه ۵۴۰ مترمربعی باغ می‌تواند زمینه ساز بیماری شود که اجتناب‌ناپذیر است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399  ، کدخبر: 674036، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
همین یکی رو کم داشتیم خداییش فاز این ها چیه که دست به این کار میزنن؟ اصلا در زمینه محیط زیستی حمایت نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
آنفلوانزای پرندگان هم به لیست اضافه شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین