پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۹
اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه‌ای برای احداث پارکینگ‌های عمومی زیرسطحی را تصویب کردند
شعار سال: کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران بودجه سال آینده شهرداری را «حدود ۴ درصد» کم و از حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به ۴۸ هزار میلیارد تومان رساند.
روز سه‌شنبه پیش از دویست‌و‌هفتاد‌و‌سومین جلسه شورا، اعضای پارلمان شهری در جلسه هم‌اندیشی با موضوع تلفیق بودجه شرکت کردند و در آن ضمن بیان نظرات مختلف تصمیم گرفته شد که مباحث درآمدی بودجه در جلسه یکشنبه هفته آینده بررسی شود.
در ۱۰ سال اخیر بودجه شهرداری تهران از رقم ۷ هزارو ۷۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزارو ۸۶۸ میلیارد تومان (و ۲هزارو۲۷۴میلیارد تومان بودجه برای اجرای ۳۲طرح خاص) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ یعنی رقم نهایی لایحه به عدد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان بود و مدیران شهری علت افزایش در سال آینده را بیشتر شدن مخارج اجرایی عنوان کردند. البته اگر بودجه سنواتی شهرداری براساس رشد تورم سالانه و رقم افزایش قیمت دلار طی این ۱۰ سال بررسی شود، بودجه تهران‌۱۴۰۰ به‌صورت انقباضی تنظیم و کاهش داشته است.
رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «بودجه ۱۴۰۰ منطقی بسته شده است. هم‌اکنون ۷۰ درصد بودجه نقدی شهرداری محقق‌شده که امیدواریم تا پایان سال ۳۰ درصد باقیمانده نیز محقق شود، اما مشکل ما در بودجه غیرنقد است. باید تهاتر اموال و زمین‌های شهرداری صورت گیرد که با توجه به تغییر زیاد قیمت‌ها جسارت بالایی می‌خواهد. از طرفی اختیارات شهرداران مناطق کم شده و اینکه باید به‌صورت متمرکز عمل کنند، سبب کندشدن روند تحقق بودجه غیرنقد شده است.»
محسن هاشمی رفسنجانی همچنین درباره تحقق بودجه افزود: «بخش زیادی از بودجه غیرنقد هم در حمل‌ونقل و عمران شهر و در فعالیت‌های جاری استفاده می‌شود بدین‌گونه که به‌عنوان‌مثال در خرید اتوبوس گفته می‌شود ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد مابقی به‌صورت غیرنقد پرداخت می‌شود.»

آغاز نهضت پارکینگ سازی‌های زیرسطحی
بررسی طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی، نخستین دستور جلسه دیروز شورا بود.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این طرح یک‌فوریتی کمیسیون‌های شهرسازی گفت: «تهران، شهری خودرو‌محور است و تعداد قابل‌توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر‌چالش‌های شهر تبدیل شود و عملا بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها تبدیل به توقفگاه شده‌اند و تردد در آن‌ها به‌سختی صورت می‌گیرد. ما موضوع این طرح را در چندین‌ماه گذشته موردبحث و بررسی قراردادیم، نگرانی برای پیدا‌کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.»
او با اشاره به تصمیمات گرفته‌شده در شورای پنجم برای رفع این معضل، افزود: «ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تأمین پارکینگ‌های محله‌ای اقدام کند. برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تأمین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفا در این حوزه هزینه کند.»
او با بیان اینکه امروز پارکینگ‌سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل‌توجهی برای خرید و فروش آن مطرح می‌شود، گفت: «اکنون هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ‌سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول‌مانده ازجمله فضا‌های زیرسطحی را می‌تواند بالفعل کند. کشور‌های توسعه‌یافته از فضا‌های زیرسطحی برای تأمین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند.»
سالاری افزود: «این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکار‌های قیدشده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه‌شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت فراهم کند. این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهر‌های کشور تعمیم پیدا کند و به‌عنوان یکی از پارادایم شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش‌افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضا‌های زیرسطحی شهر است.» یک‌فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

لزوم تعیین تکلیف ۲ معاونت
دیروز نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بر لزوم تعیین تکلیف ۲ معاونت بلاتکلیف و اساسنامه سازمان‌های شهرداری پیش از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد و پیشنهاد داد بررسی طرح‌ها و لوایح مقدم بر این ۲ لایحه به تعویق بیفتد. سیدحسن رسولی درباره پیشنهاد خود گفت: «آقای شهردار ۲ لایحه به شورای شهر ارسال کرده‌اند. یکی از این دو، لایحه ادغام ۲ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی است که پس از تذکر منتهی به سؤال بنده و همکارانم به شورا ارسال‌شده است. لایحه دوم درباره عمل به تکلیف شهرداری تهران در ارائه اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران است. ما پیشنهادکنندگان از هیأت‌رئیسه و اعضای شورای شهر استدعا داریم با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود و اینکه بررسی این ۲ لایحه باید تا قبل از لایحه بودجه انجام شود، به این پیشنهاد رأی مثبت دهند تا با این اتفاق به تداوم تخلفات شهرداری در حوزه این ۲ معاونت که بلاتکلیف هستند، پایان دهیم.» پیشنهاد ادغام دو معاونت نیز با ۱۴ رأی موافق به‌تصویب رسید.

بازگشت آیین‌نامه شهر دوستدار سالمند به کمیسیون تخصصی
در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، بررسی لایحه شهرداری درخصوص «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» در دستور کار قرار گرفت. محمد سالاری در این خصوص گفت: «کلیات این دستورالعمل تعاریف را درخصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص‌شده است. جامعه هدف این طرح هم شهروندان ۶۰سال به بالا در مناطق ۲۲گانه تهران است. بازنشستگان و والدین کارکنان شهرداری تهران و واحد‌های تابعه در اولویت هستند و کارت‎هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.»
در ادامه ناهید خداکرمی طی پیشنهادی گفت: «در این دستورالعمل بیشتر سالمندی موردتوجه قرارگرفته است تا خود سالمند؛ لذا پیشنهاد می‎کنم در بند ارتقای خدمات اجتماعی، عبارت بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده‌محور اضافه شود.»
سیدابراهیم امینی نیز در پیشنهادی افزوده‌شدن مواردی را به اهداف لایحه مطرح کرد و گفت: «ایجاد امکان مشورت با سالمندان برای ارائه بهتر خدمات به ایشان از طریق سرای محلات، حفظ شأن اجتماعی و احترام سالمندان، ایجاد مشارکت مدنی و اشتغال، حمایت اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی و متناسب‌کردن ساختمان‎های فضای بیرونی با شرایط سالمندان به اهداف این لایحه اضافه شود.»
در ادامه بررسی لایحه، مخالفت‌هایی صورت گرفت و پیشنهاد‌هایی ارائه شد و به همین منظور مواد ۴‌تا‌۸ لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون تخصصی بازگشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شورای شهر تهران، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۹۹، کد خبر: ٢٠٧٥٦، www.shoratehran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین