قضاوت با خود شما، وقتی آمار رسمی میگوید که ۷۵ درصد موتورسیکلتهای کشور فرسوده هستند. وقتی آمار رسمی، بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را مربوط به موتور سیکلتها میداند. وقتی موتور سیکلت در طرح ترافیک به هیچ گرفته میشود و. حق داریم از صفت درازکش و خواب زده برای این طرح سراسر مسئله دار استفاده کنیم. برای صدمین بار، مسئولین مرتبط با طرح ترافیک را به مناظره تلویزیونی یا دانشگاهی دعوت میکنیم. عدم پاسخگویی به این دعوتها را هم بعنوان سند حقانیت خودمان محسوب مینمائیم. برای صدمین بار، منتظر پاسخهای نداده شما هستیم.
شعار سال: پوریا محمدیان با بیان اینکه امروز یکصد و شصت و پنجمین جلسه این شورا به ریاست دکترجمالی نژاد - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس این شورا - برگزار شد، گفت: با توجه به این که موضوعات مربوط به موتور سیکلت تنوع زیاد و نیاز به بررسیهای بیشتر دارد، مقرر شد دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک، محوریت کار را بر عهده بگیرد و کارگروه تخصصی در این زمینه فعال کند همچنین طرح غدیر و برنامه عملیاتی آن را برای بازههای زمانی مختلف تدقیق کند تا در جلسات بعدی شورای عالی ترافیک ارائه و در صورت تصویب به دستگاههای مختلف برای اجرا ابلاغ شود.
وی اضافه کرد: جلسه امروز شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به بررسی و هم اندیشی درخصوص مشکلات ساماندهی وضعیت موتورسیکلت در کشور پرداخته شد که علاوه بر اعضای اصلی شورا، نمایندگان شهرداری تهران، رئیس پلیس راهور پایتخت، بخش حمل و نقل مرکز پژوهشهای مجلس و کمیته حمل و نقل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان ملی استاندارد، اداره کل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه حمل و نقل همچنین اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این جلسه حضور داشتند.
محمدیان در ادامه با ارائه آماری درخصوص وضعیت موتورسیلکت در کشور گفت: براساس آمارها درحال حاضر ۱۲میلیون موتور سیکلت در کشور داریم که ۷۵ درصد این تعداد معادل ۹ میلیون دستگاه فرسوده هستند. همچنین در حدود ۵ میلیون و۳۰۰ هزار نفر ذاز جمعیت کشور دارای گواهینامه موتور هستند. در شهر تهران نیز دو و نیم میلیون موتورسیکلت داریم.
وی اضافه کرد: براساس آمار پلیس راهور، در ۱۱ ماهه سال ۹۹، یک میلیون و ۸۷۰ هزار برگ جریمه برای موتور سیکلت سواران و تخلفات آنان صادر شده است.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه در جلسه امروز طرحی از سوی پلیس راهور نیروی انتظامی تحت عنوان «طرح غدیر» مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: طرح غدیر برای ساماندهی وضعیت تردد موتور سیکلتها در کشور توسط ناجا تدوین و به وزارت کشور جهت اظهار نظر ارسال شده است که امروز اولین جلسهای بود که این طرح به بحث و بررسی گذاشته شد.
محمدیان با بیان اینکه در طرح غدیر سه نوع اقدام در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت درنظر گرفته شده است، گفت: در بخش اول این طرح، بیشتر تمرکز بر اقدتمات آموزشی و فرهنگسازی در حوزه موتور سیکلت همچنین جلب مشارکت سازمانهایی مثل بیمه ها، شهرداری ها، بخش قضایی و دیگر سازمانها در بخش اقدامات آموزشی و توجیهی رانندگان موتور سیکلت است.
وی ادامه داد: در بخش دوم طرح غدیر که شامل اقدامات میان مدت میشود، به دنبال هویت بخشی کردن و به هنگام کردن اسناد مالکیت موتور سیکلتها هستیم همچنین تسهیل صدور گواهینامه برای راکبان موتور سیکلت در قالب فرایندی و با درنظر گرفتن تسهیلات و مشوقهایی به منظور مشارکت بیشتر موتور سواران از اقدامات مدنظر بخش دوم طرح غدیر است.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: در گام دوم علاوه بر این که اصالت موتورسیکلت مشخص میشود، هویت راکبان آن نیز مشخص و تدقیق میشود تا در برابر رفتار ترافیکی که انجام میدهند، پاسخگو باشند.
محمدیان بخش سوم طرح غدیر را اقدامات بلندمدت اعلام کرد و گفت: اقدامات بلند مدت به بحث تجهیز دوربینهای ترافیکی جهت کنترل و رصد تخلفات موتور سواران همچنین بهره گیری از اعمال مجازاتهای جایگزین مانند محرومیتهای اجتماعی برای متخلفان موتور سوار است که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا در جلسه امروز شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، به طرح موتوریار که توسط پلیس راهور تهران بزرگ درحال انجام است، اشاره شد و با قدردانی از تلاشهای پلیس راهور تهران بزرگ، مقرر شد که ضمن تقویت نقاط قوت این طرح و اثرسنجی مثبت آن، امکان تعمیم به شهرهای دیگر و استانهای دیگر فراهم شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پایان تاکید کرد: با توجه به این که موضوعات مربوط به موتور سیکلت تنوع زیاد و نیاز به بررسیهای بیشتر دارد، مقرر شد دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک، محوریت کار را بر عهده بگیرد و کارگروه تخصصی در این زمینه فعال کند تا ضمن بررسی موضوعاتی مثل توسعه استفاده موتورهای برقی، برای ایجاد ضوابط و مقررات بیشتر در این حوزه به منظور ساماندهی بهتر و بیشتر اقدام کند همچنین طرح مربوطه و برنامه عملیاتی آن را برای بازههای زمانی مختلف تدقیق کند تا در جلسات بعدی شورای عالی ترافیک ارائه و در صورت تصویب به دستگاههای مختلف برای اجرا ابلاغ شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۹۹۱۲۰۶۰۴۸۵۰، www.isna.ir