پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
امیرالمومنین (ع) تنها فردی است که در خانه خدا متولد شدو دارای فضائل بیشماری است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.
شعار سال: علی بن ابی‌طالب (ع) مشهور به امام علی و امیرالمؤمنین ۱۳ رجب سال ۲۳ قبل از هجرت چشم به جهان گشود. وی همچنین پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، همسر حضرت فاطمه (س)، پدر و جدِّ یازده امام شیعه است. پدر او ابوطالب و مادرش فاطمه بنت اسد بودند.

فضائل زیادی برای امام علی (ع) برشمرده‌اند؛ پیامبر (ص) در یوم الدار او را به عنوان وصی و جانشین خود برگزید. او هنگامی که قریش قصد کشتن پیامبر (ص) را داشتند، در بستر پیامبر اسلام (ص) خوابید تا پیامبر (ص) بتواند مخفیانه به مدینه هجرت کند.

پیامبر (ص) عقد اخوت خود را با وی بست. بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود ۳۰۰ آیه از قرآن کریم، درباره فضایل اوست مانند آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت و برخی دیگر از آیات که بر عصمت وی دلالت دارد.

اهمیت جایگاه پدر از منظر مولود کعبه
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی درباره ولادت امیرالمومنین (ع) گفت: درکتاب‌های تاریخ نقل شده است که مادر امیرالمومنین (ع) دور کعبه مشغول به طواف بودند و دعایی را در کنار خانه خدا زمزمه می‌کرد و می‌فرمودند:‌ای خدا به حق این فرزند من معتقد به تو و تمام پیامبران الهی هستم، وضع حمل را برای من آسان قرار ده.

وی ادامه داد: راویان می‌گویند ناگهان دیوار خانه خدا شکافته شد و این بانوی با کرامت به داخل کعبه رفت و پس از حدود چهار روز هنگامی که از خانه خدا خارج شدند دوباره با خدای خود راز و نیاز کردند و فرمودند: خدایا ممنونم که من را بر زنان گذشته و بر زنان برتر همچون آسیه برتری دادی. کسانی که در آن مجلس بودند نقل می‌کنند در لحظه‌ای که فاطمه بنت اسد می‌خواستند از خانه خدا خارج شوند هاتف غیبی او را صدا زد و خطاب کرد‌ای فاطمه نام فرزندت را خدای علی اعلی از نام خودش انتخاب کرده و نام او علی (ع) نهاده است.
 
اهمیت جایگاه پدر از منظر مولود کعبه
حجت الاسلام حسینی در پایان با اشاره به مقام شامخ پدر افزود: در روایات داریم فردی با پسرش در خانه امیرالمومنین (ع) میهمان بود، بعد از صرف غذا در رسم آن زمان دست میهمان را شستشو می‌دادند حضرت علی (ع) جام آب را به دست خود گرفتند و با وجود اینکه میهمان از این کار امتناع می‌کرد حضرت این عمل را به رسم اکرام میهمان انجام دادند. زمانی که فرزند میهمان جلو آمد امام علی (ع) خطاب به محمد حنفیه کردند که دستان پسر را بشوید و در علت این کارفرمودند اگر تو‌ای پسر تنها مهمان من بودی خودم دستت رو می‌شستم، اما من می‌خواهم تفاوت بین پدر و پسر را به تو آموزش دهم؛ که پدر چه مقام والایی دارد.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید احمد حسینی درباره میلاد امیرالمومنین (ع) را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

تعداد بازدید : 5

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۶۷۷۰۷۵، yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین