پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: ۲۸ معدن راکد، فعال و ۱۹ بهره بردار در فارس سلب صلاحیت شدند، مزایده معادن، گواهینامه‌های کشف و پروانه‌های اکتشاف تا یک ماه آینده برگزار می‌شود.

شعار سال: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت صمت مبنی بر آزادسازی حدود ۲۰۰۰ محدوده معدنی بلوکه شده در استان، از فعال سازی ۲۸ معدن راکد و سلب صلاحیت ۱۹ بهره بردار (طبق ماده ۲۰ قانون معادن) خبر داد.

حمیدرضا ایزدی گفت: بر اساس ویژگی های زمین شناسی- معدنی، در حال حاضر ۲۳ نوع ماده معدنی از معادن استان فارس استخراج می شود که از آن جمله می توان به سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ لاشه، شن و ماسه، مارن، منگنز، لاتریت نیکل دار، خاک نسوز و صنعتی، سنگ چینی، سنگ مرمریت، سنگ تراورتن، سنگ آهن، سیلیس رادیولاریتی، باریت، مس، سرب و روی، بوکسیت، گوگرد دولومیت دونیت و خاک پیت، گرانیت، فسفات، منیزیت و... اشاره کرد.

وی  با بیان این که بخش معدن استان فارس را می توان از لحاظ شاخص های مختلف مورد توجه قرار دارد، اظهار داشت: برخورداری استان از انواع سنگ های تزئینی و نما با مزیت ذخیره و تنوع در رنگ و کیفیت، تولید ۹۰ درصد انواع خاک های نسوز و صنعتی کشور در فارس و کسب رتبه اول در این زمینه، وجود منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی شامل سنگ آهک، سنگ گچ، مارن، شن و ماسه، قابلیت تأمین مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی شامل سیمان، آجر و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی سطح استان، کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان فارس و پتانسیل ایجاد واحدهای فرآوری دولومیت و تولید شمش منیزیم، وجود ذخایر نهفته و شناسایی نشده سنگ آهن در شهرستان‌های نی ریز و قطرویه، وجود صنایع معدنی بزرگ شامل سیمان، کربنات سدیم، ذوب آهن، کاشی و سرامیک و... بخشی از شاخص های مورد اشاره هستند.

ایزدی مواد معدنی عمده در استان فارس را شامل سنگ مرمریت و چینی، انواع خاک‌های نسوز و صنعتی، مواد معدنی فلزی شامل سرب، روی و سنگ آهن، مصالح ساختمانی شامل سنگ آهک، سنگ گچ، شن و ماسه و مارن عنوان کرد و ادامه داد: تمرکز مواد معدنی بر اساس ویژگی های زمین شناسی بیشتر در نواحی شمال، شمال شرق، شرق و تا حدودی مناطق مرکزی استان و شهرستان های آباده، بوانات، خرم بید، نی ریز، ارسنجان و شیراز می باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص آخرین وضعیت بخش معدن استان به لحاظ پروانه اکتشاف، گواهینامه کشف، میزان ذخایر معادن و مجوز برداشت از آن ها نیز گفت: در حال حاضر پروانه اکتشاف صادره برای معادن ۲۶۶ فقره می باشد و در کنار آن ۱۴۴ فقره گواهینامه کشف نیز صادر شده است، ذخیره قطعی معادنی که برای آن ها گواهینامه کشف صادر شده بالغ بر ۵۲۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری می باشد.

وی با اشاره به این که کل پروانه های بهره برداری موجود در بخش معدن ۶۴۷ فقره می باشد، ابراز داشت: ذخیره قطعی معادن ۳ هزار و ۳۴۳ میلیون تن با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال است که ظرفیت استخراج اسمی این معادن سالیانه ۵/۵۱ میلیون تن اعلام شده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس، سهم بخش معدن از اشتغال استان را ۸ هزار و ۷۸۲ نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون ۳۹ فقره مجوز برداشت با ظرفیت استخراج ۸/۱ میلیون تن نیز برای متقاضیان صادر شده است.

ایزدی در خصوص درآمد دولت به طور متوسط و سالیانه از معادن استان فارس گفت: پرداخت حقوق دولتی وصولی از معادن استان در سال ۹۸ بالغ بر ۳۸۲ میلیارد ریال بوده که این میزان در سال ۹۹ حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی با تأکید بر این که جایگاه معدنی استان فارس در سطح کشور جایگاه مناسبی است، تصریح کرد: فارس از لحاظ تعداد معادن فعال رتبه ۲، اشتغال معادن فعال رتبه ۶، استخراج واقعی رتبه ۷، استخراج اسمی رتبه ۵ و از نظر ذخایز قطعی رتبه ۲ کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از این گفت و گو درباره اقدامات انجام شده برای فعال سازی معادن استان نیز گفت: با توجه به بخشنامه های ابلاغی وزارت صمت آزادسازی حدود ۲۰۰۰ محدوده معدنی بلوکه شده در فارس در دستور کار قرار دارد و طی هفته های اخیر بیش از ۷۰ درخواست صدور پروانه اکتشاف تعیین تکلیف شده اند. همچنین برای بیش از ۳۰ پرونده موافقت های لازم اخذ شده است.

ایزدی همچنین از صدور ۳۵ فقره پروانه اکتشاف، گواهینامه کشف و پروانه بهره برداری از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: صدور بیش از ۱۰۰ اخطار و انجام صورت جلسه تعیین تکلیف در خصوص معادن راکد باعث شد تا شاهد فعال سازی ۲۸ معدن راکد و سلب صلاحیت ۱۹ بهره بردار (طبق ماده ۲۰ قانون معادن) باشیم.

وی همچنین به شروع فرآیند احصاء و پایش اطلاعات گواهینامه های کشفی که مهلت یک ساله اولویت آن ها بر اساس ماده ۸ قانون معادن سپری شده اشاره و خاطرنشان کرد: مزایده معادن، گواهینامه های کشف و پروانه‌های اکتشاف حائز شرایط مزایده در یک ماه آینده برگزار می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری می متالز ، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1399، کد خبر: 163184، https://me-metals.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین