پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
داده‌ها نشان می‌دهد که مرد‌ها بیشتر از زن‌ها خود را در زمره آتئیست‌ها، اگنوستیک‌ها یا غیرمذهبی‌ها می‌دانند.

شعار سال: یکی از مهم‌ترین روندهای مذهبی در سال‌های اخیر در آمریکا، افزایش سریع و بی‌وقفه غیرمذهبی‌ها است؛ کسانی که پاسخ به سوال درباره باور دینی‌شان را با کلماتی مثل “آتئیست”، “اگنوستیک” و “غیر معتقد به دین خاصی” می‌دهند.
 
تخمین‌ها و بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر از نسل جدید آمریکایی(متولدان پس از ۱۹۸۰) ۴ نفر خود را غیرمذهبی می‌دانند. این در حالی است که در نسل پیش از آنها میزان افرادی که خود را غیرمذهبی می‌دانند یک‌چهارم تخمین زده شده‌است.


محققان علوم‌ اجتماعی در حال پژوهش درباره عللی هستند که باعث می‌شود افراد به سمت غیرمذهبی بودن گرایش پیدا کنند. آنها مدت‌هاست به این نکته پی برده‌اند که گرایش مردان به آتئیسم بیشتر است. در واقع، بررسی کتاب‌های پرفروش در زمینه آتئیسم در وبسایت آمازون نشان می‌دهد که تقریباً نویسنده همه این کتاب‌ها مردان هستند.
 
داده‌های نظرسنجی ملی که بین بیش از ۶۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد که مردان نسبت به زنان گرایش بیشتری به آتئیست، اگنوستیک و بی‌دین دانستن خود دارند. این پژوهش که به مدیریت صندوق مستقل دموکراسی و دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، یکی از بزرگترین نظرسنجی‌هایی است که بدین شکل برگزار شده‌است.
 
با این حال هنگام بررسی تفاوت عقدتی دو جنسیت از نظر سنی این نکته قابل توجه است که میزان گرایش به بی‌دینی در بین مردان و زنان بین ۳۰ تا ۴۵ تقریبا یکسان است. اما هرچه سن بالاتر می‌رود این تفاوت آشکار تر می‌شود. در بین مردان بالای ۶۰ سال گرایش به عدم تعلق به دین خاص ۵ تا ۸ درصد بیشتر از زنان در سنین مشابه است.
 
سوال اینجاست که چه چیزی باعث می‌شود زنان کمتر به بی‌دینی گرایش داشته باشند؟
 
یک تئوری در علوم اجتماعی به نام ” اثر چرخه زندگی” این موضوع را مطرح می‌کند که بسیاری از  افراد هنگامی که وارد چرخه ازدواج و بچه‌دار شدن می‌شوند، دوباره وارد محافل و فضای مذهبی می‌شوند تا بچه‌هایشان را در محیط مذهبی بزرگ کنند و به ساختارهای حمایتی که دین ممکن است فراهم کند تکیه کنند. اما هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند استقلال آنها نسبت به خانواده بیشتر شده و در نتیجه تعلقات دینی آنها کمتر می‌شود.
 
داده‌ها نشان می‌دهد که این موضوع بیشتر درباره مردان صادق است، چرا که امکان گسستگی آن‌ها از خانواده بیشتر از زنان است. هرچند این فرضیه مورد بررسی و پژوهش خاص قرار نگرفته‌است، نتایج تحقیقات دیگر با آن هماهنگ است، مثلا پژوهشی در پنج سال گذشته در آمریکا نشان می‌دهد که زنان گرایش بیشتری برای شرکت در مناسک و خدمات کلیسا دارند.
 
 
مترجم: نفیسه نیکبخت
منبع
رلیجن نیوز

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی دین آنلاین ، تاریخ انتشار:11  اسفند 1399  ، کدخبر: 26040،www.dinonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین