پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
محمد درویش با اشاره به اینکه جنگل‌های ارسباران، هیرکانی و زاگرس نیز تحت کشاورزی قرار گرفته اند، گفت: هزینه‌ها برای پروژه‌های درختکاری به هدف نمی‌رسد این در حالی است که برای درختکاری و ۵ سال بعد از آن مدیریت قرق وجود ندارد. نمی‌توان به احیای درختان و جنگل در کشور امیدوار بود.
شعار سال: هر ساله به مناسبت ۱۵ اسفند و روز درختکاری شاهد کاشت نهال و برگزاری جشن‌های متعدد در کشور هستیم. این اقدام محیط زیستی در حالی برگزار می‌شود که فقط با گذشت چند روز خبری از نهال‌های نحیف کاشته شده نیست. اغلب این نهال‌ها کنده شده و عزمی برای نگهداری از آن وجود ندارد. هرچند اگر سالانه در زمینه رسیدگی به نهال‌ها اقداماتی مناسب صورت می‌گرفت بدون شک ایران به کشور سبز تبدل می‌شد. برای مثال سال گذشته ۱۲۹۰ هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمر بند سبز پیرامون شهر تهران افتتاح و به بهره‌برداری رسید. کم و کیف بهره برداری از این فضا‌ها و روند رسیدگی به درختان آن نیازمند بررسی دارد.

میزان پوشش دهی درختان در حال کاهش است

محمد درویش، کارشناس سرشناس محیط‌ زیست درباره کاشت نهال و کم و کیف رسیدگی به آن در کشور  گفت: بر اساس بررسی‌های ماهواره‌ای در اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه در طول ۱۰۰ سال اخیر با افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصد درختکاری مواجه هستند.

او افزود: در ایران سالانه میلیون‌ها درخت به بهانه هفته درختکاری کاشته می‌شود و باید با این اقدامات چهره رویشگاه‌های کشور و وسعت آن‌ها تغییر پیدا می‌کرد، اما اینگونه نیست و میزان پوشش درختی کشور در حال کاهش است.

نمی‌توان به احیای درختان در کشور امیدوار بود

درویش ادامه داد: پروژه‌های درختکاری با روند کنونی به هدف نمی‌رسد. برای درختکاری و ۵ سال بعد از آن مدیریت قرق وجود ندارد. نمی‌توان به احیای درختان و جنگل امیدوار بود.

او تصریح کرد: اغلب گیاهان و درختان مورد استفاده دام قرار می‌گیرند. جنگل‌های ارسباران، هیرکانی و زاگرس نیز تحت کشاورزی قرار گرفته و از بین می‌روند و باید مطالبه جدی از سوی سازمان‌ها و نهاد‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظارت‌ها در نگهداری از نهال‌ها موثر عمل کنند

درویش با اشاره به لزوم افزایش نظارت‌ها بر روند درختکاری تصریح کرد: میزان درختکاری‌ها در طول چند دهه اخیر اعلام شده است. هرچند تاکنون ماحصل مناسبی از این اقدامات مشاهده نمی‌شود. برای ارتقای وضعیت درختان کشور و افزایش پوشش درختان باید نهاد‌های مسئول به نظارت و رسیدگی پرداخته و مورد پرسش قرار بگیرند. برای مثال اگر نهاد‌های مسئول نتوانستند کارنامه قابل قبولی ارائه کنند تحت بازخواست نهاد‌هایی همچون قوه قضائیه قرار بگیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۴۴۹۸۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
دوباره داره 15 اسفند از راه ميرسه و كسي نيست اين فرهنگ رو به شكل عميق برپا كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین