پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر اینکه مبلغی که در صورت کسب مدال طلای المپیک به سرمربی روس می‌دهیم از رقم قرارداد حفظ سرمربی پیشین کمتر است گفت: «الکنو» قول داده است تیم روی سکو برود.
شعار سال: تیم ملی والیبال ایران سال مهم و حیاتی را در پیش دارد چرا که برای دومین بار جواز حضور در المپیک را به دست آورده است و برای تحقق آرمانش تلاش می‌کند. ورزش ایران و جهان در یک سال اخیر، تحت الشعاع ویروس کرونا آسیب زیادی دیده است، اما محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال اعتقاد دارد با وجود شرایط سخت به دنبال بهانه جویی نیست و می‌خواهد والیبال ایران در دومین تجربه حضورش در المپیک روی سکو قرار بگیرد.

محمدرضا داورزنی به آخرین وضعیت فدراسیون والیبال، شرایط سرمربی جدید تیم ملی، برنامه‌های فدراسیون برای حضور موفق تیم ملی در المپیک و… اشاره کرد.

* مرور برنامه‌های فدراسیون و میزبانی یک رویداد
از دل مسابقات لیگ برتر بازیکنان خوبی شناسایی و به تیم ملی دعوت خواهند شد تا علاوه بر تیم جوانان به تیم بزرگسالان نیز کمک کنند. امسال حدود ۱۱ بازیکن لژیونر در اروپا مشغول بازی هستند که توسط «الکنو» و «توتولو» مورد رصد و بررسی قرار گرفتند. همچنین فیلم تمام بازی‌های لیگ برتر برای «الکنو» ارسال شد. جلسه‌ای نیز به صورت آنلاین میان «الکنو» و سرمربیان تیم‌های لیگ برتری برگزار شد. اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ در تهران میزبان مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان با حضور ۲۰ تیم خواهیم بود و امیدواریم تا آن زمان واکسیناسیون انجام شود.

* تیم‌ها در لیگ ملت‌ها قرنطینه می‌شوند
در آخرین نشست شورای لیگ ملت‌های فدراسیون جهانی با توجه به ممنوعیت پرواز‌ها و بسته شدن مرز‌ها به دلیل ممنوعیت‌های کرونایی قرار شد مسابقات لیگ ملت‌ها به صورت متمرکز برگزار شود. همان کاری که در رقابت‌های داخلی لیگ برتر والیبال کشورمان انجام دادیم. قرار است ۱۶ تیم در کشور میزبان جمع شوند و دیگر سفر‌های مختلف انجام نشود و این نیازمند قرنطینه تیم‌هاست. ۱۵ مسابقه انجام می‌شود که با توجه به بحث قرنطینه، رقابت‌ها حدود ۳۶ الی ۴۰ روز به طول خواهد انجامید. قرار بود تا ۳۰ فوریه درباره میزبان مسابقات لیگ ملت‌ها تعیین تکلیف شود، اما در چند روز گذشته، ایمیلی به فدراسیون ارسال شد که تصمیم گیری به تعویق افتاده است و ۵ مارس میزبان مشخص می‌شود.

«الکنو» قول سکوی المپیک داده/ چون خوب کار می‌کنیم انتقاد می‌کنند
* ملی پوشان واکسینه خواهند شد
واکسیناسیون ملی پوشان در برنامه فدراسیون قرار دارد. هماهنگی‌هایی نیز با کمیته ملی المپیک انجام داده‌ایم تا بتوانیم قبل از شروع فعالیت‌هایمان برای رفتن به اردو‌های تدارکاتی و مسابقات، واکسیناسیون را انجام دهیم. طبق برنامه، اوایل اردیبهشت ماه سال آینده، تیم ملی را برای حضور در اردوی کازان آماده خواهیم کرد تا اردوی تدارکاتی و چند دیدار تدارکاتی در کازان برگزار کنیم. از ۷ فروردین ماه اردو‌ها با حضور بازیکنان داخلی آغاز خواهد شد و تمام بازیکنان شایسته لیگ که توانایی خود را نشان داده‌اند با نظر کادر فنی و حتی نظر مربیان لیگ برتر (سرمربی‌ها و مربیان باشگاه‌ها) بهترین بازیکنان لیگ معرفی خواهند شد.

فدراسیون و کادر فنی بررسی‌های لازم را روی نفرات معرفی شده انجام خواهد داد و برگزیده‌ها وارد اردو خواهند شد. ۲۲ فروردین ماه نیز «الکنو» و «توتولو» به تیم ملی ملحق خواهند شد و این موضوع قطعی است. «الکنو» حدود ۱۲ روز در ایران خواهد ماند، بازیکنان دعوت شده را ارزیابی و انتخاب می‌کند. سپس لژیونر‌ها اضافه می‌شوند و تعداد زیادی از بازیکنانی برگزیده به همراه «الکنو» و «توتولو» به کازان خواهند رفت.

«الکنو» قول سکوی المپیک داده/ چون خوب کار می‌کنیم انتقاد می‌کنند

* کار سخت کادر فنی برای انتخاب بهترین‌ها
پس از شروع اردو‌ها شاید کار برای کادر فنی سخت شود که بخواهد از بین بهترین‌ها، بهترین‌ها را انتخاب کند. بازیکنانی که هر کدام ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارند. چه بازیکنان داخلی و چه لژیونر‌ها بازیکن بسیار خوبی هستند. مانند بردیا سعادت با ۲۰ سال سن که عملکرد فوق العاده‌ای در خارج از کشور داشته و چه بازیکنان داخلی مانند صابر کاظمی، میثم صالحی، شبان و… که تعداد آن‌ها زیاد است. این بازیکنان فرصت خواهند داشت و می‌توانند در خدمت تیم ملی باشند. بسیار خوشحالم که لیگ برتر، چهره‌های خوبی از جوانان و نیرو‌های کمتر دیده شده را معرفی کرد تا فرصت اثبات توانایی‌هایشان را داشته باشند.

هر مربی علاقه‌مند به تماشای تمرینات تیم ملی نیز می‌تواند در اردو حاضر شود و هیچکس پشت در نخواهد ماند. در گذشته نیز روال به همین گونه بوده است. فدراسیون هیچ گاه ممنوعیتی ایجاد نکرده است. در زمان کولاکوویچ، ولاسکو، کواچ و لوزانو مربیان علاقه‌مند در اردو حاضر و تمرینات را تماشا می‌کردند.

* ماجرای لیست اولیه تیم ملی توسط «الکنو»
«الکنو» تیم ملی والیبال ایران را از سال ۲۰۱۴ تا امروز مورد آنالیز قرار داده است. ملی پوشان حاضر در مسابقات قهرمانی جهان، المپیک ریو، رقابت‌های ۲۰۱۸ قهرمانی جهان، انتخابی المپیک و … مورد ارزیابی «الکنو» قرار گرفته‌اند و لیست اولیه منتشر شده تیم ملی بر اساس همین ارزیابی‌ها بود. یکی دو بازیکن جدید نیز در لیست او حضور داشتند. یکی از آن‌ها بردیا سعادت بود که در آن مقاطع در تیم ملی حضور نداشته است، اما عملکردش در صربستان زیر نظر بوده است و خواسته شد او نیز دعوت شود و از سایر بازیکنان لیگ برتر آماری در اختیار نداشت.

لیست اولیه بود بر اساس آنالیز انجام شده در پست‌های مختلف حدود ۳۰ نفر بود. اما این به این معنی نبود که درب تیم ملی بسته شود و نفرات دیگر دعوت نشود. بلکه تمام بازیکنانی که امسال در لیگ برتر بازی کرده‌اند شانس حضور در تیم ملی را دارند. خوشبختانه فدراسیون شرایطی را فراهم کرد تا اکثر بازی‌ها دیده شود. مرحله پلی آف مسابقات به صورت لایو از سایت فدراسیون در حال پخش است و اکثر دنیا در حال تماشای مسابقات لیگ ایران است. به دنبال پخش بازی‌ها به همراه گزارشگر نیز هستیم. هدفمان این است تمام دنیا از طریق سایت فدراسیون لیگ برتر را تماشا کند چرا که برخی از کشور‌ها سیگنال ایران را ندارند و نمی‌توانند مسابقات را از شبکه شما و ورزش تماشا کنند.

* پس از المپیک توکیو پوست اندازی می‌کنیم
قرار نیست در لیگ ملت‌ها فشاری روی بازیکنان اصلی وارد کنیم و فرصتی است تا از جوانان استفاده کنیم. از طرفی، چون رقابت‌ها به صورت متمرکز برگزار می‌شود به همه کشور‌ها این اجازه داده شده است تا تعداد بازیکن بیشتری همراه کادر فنی اعزام کنند. در گذشته لیست مشخص بود و هر هفته پس از تغییر میزبان نهایتاً یک یا دو بازیکن تغییر می‌کرد، اما در این مقطع به دلیل برگزاری مسابقات به صورت متمرکز این اجازه داده شده است تعداد بیشتری بازیکن اعزام شود. البته اینکه بازیکنان ۱۸ یا ۲۰ نفر باشند هنوز قطعی نشده است و ۵ مارس مشخص می‌شود چه تعداد همراه کادر فنی حضور داشته باشند.

برای اینکه خیالمان آسوده باشد تعداد بیشتری از بازیکنان را با انجام واکسیناسیون و اخذ ویزا آماده می‌کنیم. به دلیل اینکه تیمی که در کشور میزبان مستقر است و رقابت‌ها را انجام دهد می‌تواند یک بازیکن از آن تیم جدا شود، اما امکان اینکه بازیکن جدیدی به بدنه تیم ملحق شود وجود ندارد. باید مراحل قرنطینه طی شود و قوانین مسابقات اجرا شود. پس از المپیک توکیو قطعاً پوست اندازی در تیم ملی رخ خواهد داد چرا که می‌خواهیم برای ۴ سال بعد آمده شویم و فرصت به جوانان داده شود. در مسابقات آینده قطعاً تیم ملی بازسازی خواهد شد.

* دستمزد «الکنو» در صورت طلای المپیک از قرارداد کولاکوویچ کم‌تر است
به لحاظ حرفه‌ای در دنیا، مربیان اجازه نمی‌دهند رقم قراردادشان منتشر شود و نمی‌خواهند قیمت شان دست کسی باشد، اما کلی بگویم اگر کولاکوویچ را حفظ می‌کردیم یعنی از ابتدای سال ۹۹ تا پایان المپیک چیزی حدود ۱۸ ماه بود. مبلغی که باید به کولاکوویچ پرداخت می‌کردیم بسیار بیشتر از رقمی است که در صورت کسب مدال طلای المپیک به الکنو باید بپردازیم. نهاد‌های نظارتی اگر بخواهند، قرارداد به صورت شفاف در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. مدل قرارداد با الکنو به این صورت است که مبلغی به عنوان پایه در نظر گرفته شده است در صورت صعود به جمع ۴ تیم مبلغی اضافه، در صورت کسب سکو نیز مبلغی اضافه خواهد شد. برای هر سکو نیز مبلغی در نظر گرفته شده است.

* در صورت لغو المپیک ریالی به «الکنو» پرداخت نمی‌شود
اگر المپیک لغو شود حتی یک ریال به الکنو پرداخت نخواهیم کرد. اساساً حضور الکنو در تیم ملی ایران برای المپیک است. حدود ۴۵ روز دیگر زمان حضور الکنو در ایران خواهد بود. با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته، المپیک لغو نخواهد شد، با وجود این، پیش بینی‌های لازم در نظر گرفته شده است و در صورت لغو المپیک ریالی به الکنو پرداخت نخواهد شد.

اگر مدیریت و رهبری تیم نتواند تیم را اداره کند، تیم او را اداره خواهد کرد و این یک اصل می‌باشد. طبیعتاً الکنو جزو شخصیت‌هایی است که در دنیای والیبال به عنوان مدیری شناخته شده است که در شرایط حساس توانسته تیمش را اداره کند. اوج کار توانمندی «الکنو» در المپیک ۲۰۱۲ بود، جایی که بازی دو بر صفر باخته به برزیل را سه بر دو پیروز شد. او جزو مربیانی است که در لیگ روسیه و اروپا بهترین است. توان و اقتدار او در کنترل تیم جزو فاکتور‌های خوبش به حساب می‌آید. از طرفی مقبولیتی که برای ملی پوشانمان دارد. ملی پوشان با توجه به تجربه چندین ساله در تیم‌های ملی، مسابقات المپیک و قهرمانی جهان دارند علاقه دارند سرمربی قدرتمندی آن‌ها را در المپیک هدایت کنند.

سرمربی زمانی که کارنامه قابل قبولی داشته باشد مورد قبول بازیکنان است و از طرف دیگر زمانی که کنار زمین قرار می‌گیرد می‌تواند از لحاظ روانی تیم مقابل را دچار بر هم ریختگی کند. برای کادر فنی و بازیکنان تیم مقابل بسیار مهم است چه کسی در تیم مقابل روی نیمکت قرار دارد. طبق ارزیابی که با دوستانم در فدراسیون جهانی و حتی رئیس فدراسیون جهانی انجام دادم، اعتقاد دارند که «الکنو» جزو بهترین مربیان جهان است و می‌توانیم به او اعتماد کرد. «الکنو» جایگاهی در والیبال دنیا دارد و زمانی که پذیرفت هدایت تیم ایران را قبول کند یعنی ظرفیت والیبال ایران را قبول دارد و می‌خواهد خودش را به والیبال دنیا اثبات کند.
«الکنو» قول سکوی المپیک داده/ چون خوب کار می‌کنیم انتقاد می‌کنند

* حضور «الکنو» در ایران بحث انگیزشی است
«الکنو» می‌خواهد خودش را به والیبال دنیا اثبات کند و توانایی‌هایش را نشان دهد. او طلای المپیک را به همراه روسیه دارد و به دنبال طلای المپیک نیست. اگر او طلای المپیک را به همراه تیم ملی روسیه کسب کند یا به همراه تیم ملی والیبال ایران، به جمع چهار تیم برتر المپیک صعود کند، کدام یک در دنیا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟ تیم‌های برزیل و روسیه چندین‌بار بر سکوی المپیک قرار گرفته‌اند، اما به همراه ایران روی سکو رفتن بیانگر توانمندی و اقتدار سرمربی است. یکی از دلایل حضور الکنو در ایران بحث انگیزشی است. الکنو رقم قابل توجهی از تیم کازان دریافت می‌کند، به دنبال پول نیست. او انگیزه بسیاری برای حضور در ایران دارد.

* پول مفت به کسی نمی‌دهیم
همه انسان‌ها در خود جاه‌طلبی دارند. صحبتی که با الکنو داشته‌ام، از روز نخست این بود که هدف و خواسته‌مان را اعلام کرده‌ایم و گفتیم اگر قرار است جزو تیم‌های پنجم تا هشتم باشیم، با مربی ایرانی نیز می‌توانیم به آن برسیم. اگر باور دارید که می‌توانیم در جمع چهار تیم برتر المپیک قرار بگیریم، همکاریمان را آغاز کنیم. به الکنو گفتیم که خواسته‌مان حضور در جمع چهار تیم است، اما وی گفت: «برای کسب سکو می‌آیم. قبول دارم که هیچ مربی قول نمی‌دهد، اما من برای سکو می‌آیم و تلاشم را خواهم کرد تا این اتفاق رخ دهد». پس از اعلام برنامه‌اش به فدراسیون، تک‌تک بازیکنان را با جزئیات مورد آنالیز قرار داد.

حتی از نظر تیمی نیز تیم را مورد آنالیز قرار داده است و بیان کرد که تیم ما در دریافت و سرویس نیاز به کار بیشتری دارد و جزئیات برنامه‌اش را اعلام کرد. در جلسه برگزاری‌اش با مربیان، این موارد را مطرح کرد. پولی که خرج می‌کنیم از جیب خودمان است و پول مفت به کسی نمی‌دهیم. هدفمان این است شرایطی را در کشور پیش آوریم که مردم از تماشای بازی‌های تیم ملی لذت ببرند. والیبال ما برای دومین‌بار است در المپیک حضور دارد و امید داریم که جزو چهار تیم قرار گیریم.

* از اهدافم عقب نشینی نکرده‌ام
داورزنی در پاسخ به این سئوال که شما پیش از این قول کسب سکو را داده بودید، اما این قول را به آرمان تبدیل کردید. همین تغییر اهداف منجر به این شد که این‌گونه برداشت شود از خواسته‌تان عقب‌نشینی و درواقع احساس خطر کرده‌اید؟  گفت: خیر از هدفم عقب‌نشینی نکرده‌ام. از روز نخستی که در فدراسیون والیبال حاضر شدم، انسان بلندپروازی بودم چرا که ایران را قبول دارم. کشوری هستیم با ۱۰ هزار سال سابقه تمدن. کشور‌های غربی و آمریکا فقط ۴۰۰-۳۰۰ سال سابقه دارند آن هم با کُشت و کشتار.

با ۴۰۰ سال سابقه خود می‌خواهند با کشوری که ۱۰ هزار سال تاریخ تمدن دارد، مقابله کنند. منشور کوروش سه هزار سال قبل منتشر شده که بر مبنای آن کشور را اداره می‌کردند؛ جایی که واکینگ‌ها در اروپا در آن زمان مردم را می‌کشتند و سلاخی می‌کردند درحالی‌که در کشور ما ۷۰ دین در کنار هم زندگی می‌کردند. من چنین باوری دارم که کشور ما اگر درست برنامه‌ریزی شود، یک ابرقدرت و امپراتوری خواهیم داشت. از روز نخست حضورم گفتم که باید در آسیا حرف نخست را بزنیم و در جمع سه تیم برتر دنیا قرار گیریم، اما همه به صحبت‌هایم خندیدند که شعار می‌دهم. الان نیز همین باور را دارم. اگر شعار دهیم، همه فشار‌های آن بیشتر از همه بر دوش من به عنوان رئیس فدراسیون است.

* بهانه جویی نمی‌کنم
مانند بسیاری از افراد دیگر می‌توانم بهانه‌جویی کنم که شرایط کرونایی است، اما می‌گویم باید بتوانیم جزو چهار تیم برتر المپیک قرار گیریم و باید سکوی المپیک را کسب کنیم. آیا تیم ملی در آخرین بازی تیم ملی مقابل برزیل آیا توانایی پیروزی نداشتیم؟ می‌توانستیم برزیل را شکست دهیم، فقط نیاز به یک رهبر داشتیم که در کنار زمین، تیم را هدایت کند بنابراین این ظرفیت در تیم ملی والیبال ایران وجود دارد. تا امروز تیم‌های برزیل، آمریکا و روسیه را شکست داده‌ایم بنابراین این خودباوری باید وجود داشته باشد. بهانه‌ای نیاوردم، آرمانم را تعریف کردم، برای آن تلاش می‌کنم و بر این اساس کارهایمان را ادامه خواهیم داد.

با نقد مشکلی ندارم. گاهی افراد کارنامه قابل قبول دارند و نقد می‌کنند. به عنوان مثال، ناصر شهنازی، مصطفی کارخانه و. نقد کنند، مشکلی نیست، اما وقتی افرادی که مورد تائید والیبالی‌ها نیستند، نقد می‌کنند نمی‌توان به نقد آن‌ها با دید کارشناسی نگاه کرد.

چرا هجمه زیادی علیه فدراسیون و شما وجود دارد؟  چون خوب کار می‌کنم. این را من نمی‌گویم، عملکرد والیبال کشور را در ۱۰۰ سال اخیر بررسی کنید، متوجه خواهید شد. وضعیت نوجوانان و جوانان اصلاً با گذشته قابل قیاس نیست.

* درباره والیبال ملی صحبت می‌کنیم و صحبتمان نباید روی نفرات باشد
عظیمی کار فنی انجام نمی‌دهد، او یک متخصص است و دکترای ورزش دارد و تخصص این فرد برگزاری رویداد‌های ورزشی است؛ قرار نیست کار فنی در والیبال انجام دهد. اینکه از چه عناصری در مسابقات استفاده شود، بحثی جدا است. عناصر را فدراسیون مورد بررسی قرار می‌دهد. مشکل برخی منتقدان شخص عظیمی نمی‌باشد بلکه صحبت آن‌ها این است که چرا از شهرستان‌ها به عنوان ناظر دعوت می‌کنیم. آن‌ها ادعا دارند که در تمام مسابقات چه دسته یک، چه لیگ برتر و … خودشان باید نظارت کنند.

نمی‌شود فقط از یک نفر استفاده کرد. درباره والیبال ملی صحبت می‌کنیم و صحبتمان نباید روی نفرات باشد. ما می‌خواهیم به سایر نفرات نیز فرصت دهیم چرا که آن‌ها در این کشور کار و زندگی می‌کنند. اگر ناظر و داوران در شهرستان‌ها حضور دارند، باید این فرصت را داشته باشند که در تهران هم حضور داشته باشند. من رئیس فدراسیون والیبال ایران هستم و همه افرادی که در کشور حضور دارند، بر گردن ما حق دارند و باید از آن‌ها استفاده کنیم. من برای همه پدری کرده‌ام و درباره کسی بد صحبت نکرده و احترام همه را حفظ کرده‌ام.

* بیشترین جریمه نقدی در تاریخ والیبال برای «یلی» ثبت شد
همه ما باید کمک کنیم تا فرهنگ‌سازی شود و از بداخلاقی‌ها در والیبال جلوگیری کنیم. کمیته انضباطی بیشترین جریمه نقدی در تاریخ والیبال را برای یلی به ثبت رساند. یعنی ۳۰ میلیون تومان را ثبت کرد. پس از رأی کمیته انضباطی، باشگاه ارومیه اعلام کرد رأی صادر شده حق باشگاه را تضییع می‌کند. بازیکن جریمه نقدی شود، اما محرومیت او به ضرر باشگاه است. به همین دلیل درخواست تجدیدنظر داده شد و درخواست کردند جلسه محرومیت او تعلیقی حساب شود.

کمیته استیناف این موضوع را بررسی کرد. ریالی از جریمه ۳۰ میلیون تومانی کسر نشد تا بازیکن مبلغ را پرداخت کند تا دیگر چنین رفتاری را انجام ندهد و خودش را کنترل کند. یک جلسه محرومیت را نیز سپری کرد و تنها یک جلسه باقی مانده بود. کمیته استیناف تشخیص داد جریمه نقدی کسر نشود، اما جریمه محرومیت تعلیقی شود.

فرآیند طولانی شد و تا روز دوشنبه به طول انجامید. سه مدیرکل وزارت ورزش که کارمند فدراسیون نیستند این موضوع را تأیید کردند و دوشنبه صبح اعلام شد. مشکل برخی این بود که چرا رأی زودتر اعلام نشد. رأی ساعت ۱۱ اعلام شد و بازی ساعت ۱۷ بود. اعلام کردند که‌ای کاش این رأی حداقل به تیم حریف گفته می‌شد. بلافاصله مبلغ ۳۰ میلیون تومان نیز واریز شد. پوریا یلی جایزه قهرمانی جهان را طلب داشت که می‌خواستیم پس از پایان لیگ جایزه را به آن‌ها پرداخت کنیم، جایزه مبلغ ۲۰ میلیون تومان بود و یلی ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد که در واقع ۳۰ میلیون تومان حساب شد. با رحمان محمدی راد نیز صحبت کردیم که هیچ قصد و پنهان کاری در اعلام رأی وجود نداشته است. باید از ابزاری استفاده کنیم تا از توسعه بداخلاقی در والیبال جلوگیری کنیم. از رسانه‌ها و حتی باشگاه‌ها باید کمک کنیم تا مانع بی اخلاقی‌ها شویم.

* ظرفیت لیگ برتر ایران ۱۲ تا ۱۴ تیم است
طبق آیین نامه چهار تیم باید سقوط و دو تیم صعود کنند. با عنایت به شرایطی که در کشور وجود دارد و علاقه مندی‌هایی که باشگاه‌ها دارند سال گذشته حدود ۳۵ تیم دسته یکی داشتیم که این فوق العاده است که در دو گروه برگزار شدند. بر اساس روال گذشته این موضوع وجود دارد که مسابقات ۱۲ تیمی باشد، اما اگر بخواهیم مدل VNL برگزار شود، در چهار گروه چهار تیمی خواهد بود. در حال حاضر از کرمان یک تیم به لیگ برتر صعود کرده است. پاس گرگان نیز وارد لیگ برتر شد. اینکه قطعی بگوییم لیگ سال آینده ۱۶ تیمی یا ۱۴ تیمی است هنوز قطعی نیست.

اعتقادم این است باید مقداری منطقی‌تر به موضوع نگاه کنیم. وضعیت عمومی کشور، وضعیت استان‌ها و شرایطی که دارند را در نظر بگیریم. حضور تیم‌ها در لیگ برتر جذابیت‌هایی برای استان‌ها دارد. دنبال این نیستیم که مسابقات را ۱۸ تیمی کنیم، چرا که ظرفیت لیگ برتر این تعداد نیست. به اعتقاد من لیگ برتر ایران ظرفیت ۱۲ تا ۱۴ تیم را دارد. شرایطی را باید به وجود آوریم که تیم‌ها به سختی وارد لیگ برتر شوند، اما می‌طلبد که لیگ دسته یک به خوبی کارش را انجام دهد تا در آنجا نیز شاهد تیم‌های خوب باشیم. برای استان‌ها جذابیت لیگ برتر بیشتر است.

* بهترین دوران لیگ را در طول ۴ دهه اخیر سپری می‌کنیم
کفپوش سالن خانه والیبال تهران اشکالاتی داشت که آن را برطرف کردیم. به دلیل اختلافی که کف پوش سالن خانه والیبال با سالن فدراسیون داشت برای ایجاد کردن شرایط برابر برای تمام تیم‌ها، کفپوش فدراسیون را به خانه والیبال منتقل کردیم تا شرایط یکسان شود و بازیکنان دچار آسیب دیدگی نشوند و با استرس مسابقات را دنبال نکنند.. با توجه به حساسیت مسابقات و نزدیکی تیم‌ها به هم برای کاهش حواشی، تصمیم بر این گرفته شده که ویدئو چک در تمام بازی‌های دور برگشت مورد استفاده قرار گیرد. روز به روز نقاط ضعف لیگ برتر برطرف شد و به نقطه‌ای رسیدیم که در طول ۴ دهه اخیر شاهد با کیفیت‌ترین مسابقات از نظر فنی هستیم و کارشناسی توانایی پیش بینی قهرمان را ندارد. بهترین دوران لیگ را سپری می‌کنیم.

* در بانوان نیاز به برنامه پنج ساله داریم
همان کاری که در مردان رخ داده است را باید در بانوان نیز انجام دهیم. ۵۰ درصد جمعیت کشور بانوان هستند. محدودیت‌هایی در برنامه ریزی بانوان وجود دارد، متناسب با این محدودیت‌ها کار‌ها را پیش می‌بریم. اگر برنامه ریزی خوبی روی تیم‌های پایه (سنین ۱۰ -۱۱) داشته باشیم در آینده می‌توانیم شاهد حضور والیبال بانوان ایران در جمع چهار تیم برتر آسیا باشیم. همان طور که می‌دانید تیم‌های چین، ژاپن و کره در المپیک حضور دارند و جزو تیم‌های تاپ دنیای والیبال بانوان هستند. با توجه به شرایطمان رفتن جزو چهار تیم برتر آسیا در حوزه بانوان غیرممکن نیست و این نیاز به یک برنامه پنجساله دارد. علت اینکه محمدیان را به عنوان نایب رئیس انتخاب کردیم به خاطر تجربه او بود. اعتقادم این است با عنایتی که فدراسیون انجام دهد و حتی اگر لازم باشد مربی خارجی به کار گیریم، در بانوان هم شاهد موفقیت خواهیم بود، بانوان نباید در رنکینگ جهانی اختلاف زیادی با مردان داشته باشند.

* مسابقات لیگ بانوان را از سایت فدراسیون پخش خواهیم کرد
هدفمان این است باشگاه‌های بزرگ در بانوان سرمایه گذاری کنند. دو تیمی که مجوز حضور در لیگ برتر مردان را به دست آورده یکی از آن‌ها (مس رفسنجان، کرمان) این آمادگی را دارد که در بخش زنان نیز تیم داری کند. باشگاه‌های بزرگ و ریشه دار نگران بحث‌های تبلیغاتی هستند که ما این برنامه را داریم که در پخش لایو مسابقات با رعایت شئونات اسلامی بتوانیم مسابقات بانوان را به صورت لایو پخش کنیم و این انگیزه را برای باشگاه‌ها ایجاد خواهد کرد. در پخش تلویزیونی باید پله پله پیش برویم. ابتدا لایو از طریق سایت فدراسیون تا شرایط فراهم شود، در حال حاضر از پخش لایو فدراسیون از آمریکا و آلمان تماس‌هایی داشته‌ایم که والیبالمان را تماشا می‌کنند.

* نیاز والیبال کشور به دولت به حداقل رسیده
آرزو می‌کنم سال بسیار خوبی پیش رو داشته باشیم. مردم ایران و دنیا سال سختی تجربه کردند، امیدوارم هر چه زودتر به زندگی عادی برگردیم. ویروس کرونا رخت بربندد و شاهد جذابیت‌های مسابقات با حضور تماشاگران باشیم. اگر نقد غیرمنصفانه باشد، ناراحت می‌شویم، اما این گونه نیست که بگوییم کسی نقد نکند، نقد لازمه کار است، ادعا نداریم که کارمان بی نقص است، اما این ادعا را داریم کاری که والیبال در کشور انجام داده کار بزرگی است.

بالاخره در شرایط سخت کشور، آمدن، شعار حضور در جمع چهار تیم برتر المپیک، کسب میزبانی رقابت‌های قهرمانی جهان نوجوانان، حضور در رویداد‌های مختلف و رشد بانوان با وجود تحریم‌ها کار سختی است، اما می‌خواهیم انجام دهیم چرا که مسئولیت را پذیرفته و قبول کرده‌ایم والیبال کشور را اداره می‌کنیم با سختی‌های آن نیز مبارزه خواهیم کرد. قبول دارم نقایصی وجود دارد، اما طوری کار می‌کنیم که همه از ما راضی باشند. اختلاف سلیقه هم وجود دارد، اما آیا سمت والیبال کشور به سمت پیشرفت است یا خیر؟ نیاز والیبال کشور به دولت به حداقل رسیده و مستقل از دولت فعالیت می‌کنیم. کمکی که دولت می‌کند را به استان‌ها می‌دهیم، اما اینکه منافع ملی را به بودجه دولت گره بزنیم خیر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۹۹، کدخبر: ۵۱۵۸۴۳۷، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین