پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
یکی از پدیده‌های اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، لوطیان یا طبقه معروف به داش و مشدی‌ها بودند. لوطی و لوطی گری دوره قاجار، تشکیلاتی بودند از جریان نیرومند عیاری و فتوت که هنوز در برخی از آنان رگه‌هایی از ارزش‌های پهلوانی الهام بخش بود و ارزش هایی، چون شجاعت، وفاداری، پاکدامنی و حفاظت از محله و شهر و عدالت آنان را مجذوب می‌ساخت.
شعار سال : یکی از پدیده‌های اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، لوطیان یا طبقه معروف به داش و مشدی‌ها بودند. لوطی و لوطی گری دوره قاجار، تشکیلاتی بودند از جریان نیرومند عیاری و فتوت که هنوز در برخی از آنان رگه‌هایی از ارزش‌های پهلوانی الهام بخش بود و ارزش هایی، چون شجاعت، وفاداری، پاکدامنی و حفاظت از محله و شهر و عدالت آنان را مجذوب می‌ساخت.
 
گروه‌های لوطی در محلات مختلف شهر ساکن بودند و وظایف متعددی را برعهده داشتند. دستگیری از ضعیفان، کمک به مردمان درمانده و عفیف و پاکدامن، تعصب کشی از افراد جمعیت و اهل کوچه و محله و بالاخره شهر از اخلاق خاصه داشی بود. گروه‌های لوطی در محلات شهر با یکدیگر رقابت داشتند.
 
بدون تردید روابط خانوادگی، طایفه ای، مذهبی خاستگاه محلی و شغلی بین لوطی‌های یک محله همدلی به وجود می‌آورد و آن‌ها را موظف می‌کرد تا به یکدیگر در مواقع لزوم یاری رسانند. پاتوق معمول لوطی‌ها برای مشورت و تبادل نظر، یکی از قهوه خانه‌های محله شان بود. لوطی‌ها در حمایت و وفاداری و سرسپردگی به محله خود، جوش و خروش فراوانی از خود نشان می‌دادند و به آن افتخار می‌کردند.
 
به خصوص این احساس افتخار را هنگام مناسبت‌های مذهبی، چه در اعیاد و چه در سوگواری، به نمایش می‌گذاشتند. یکی از کارکرد‌های مشخص لوطیان، شرکت شجاعانه در نزاع‌های فرقه‌ای در سلسله حیدری و نعمتی بود. لوطی‌ها عموماً از محله خود علیه تجاوز و خشونت دفاع می‌کردند و جنگ بین محلات مختلف امری رایج بود.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کافه تاریخ ، تاریخ انتشار 11 خرداد 98، کد خبر: ۳۷۵۸۳ ، cafetarikh.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین