پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
«حسین نقاشی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، برگزاری انتخاباتی آزاد، رقابتی و منصفانه را پیش شرط حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌داند که تحقق این مولفه‌ها هم نیازمند تقویت احزاب و رسانه‌های مستقل است.
شعار سال : «حسین نقاشی» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در پاسخ به این پرسش که پیش نیازهای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چیست، گفت: به گمان من از الزامات تحقق مشارکت حداکثری، برگزاری انتخاباتی آزاد، رقابتی و منصفانه است که مردم احساس کنند پس از انتخابات نمایندگان خود در نهادهایی مثل مجلس، شورای شهر، ریاست جمهوری و سایر ارکان انتخابی، منتخبین آن‌ ها امکان عمل به وعده‌ ها و شعارهای خود را خواهند داشت. به این معنا که منتخبان آن‌ ها با محدودیت‌های حاکمیتی و اعمال قدرت نهادهای قدرتمند که طبق قانون اساسی و قوانین عادی اختیار و مسوولیتی در متوقف کردن منتخبان مردم ندارند، مواجه نشوند.

تقویت احزاب و رسانه‌های مستقل پیش نیاز تحقق مشارکت حداکثری

وی با بیان اینکه در علم اصول می‌گویند مقدمه واجب، واجب است، گفت: اگر مشارکت مردم در تصمیم گیری برای سرنوشت خود و اداره کشور برای بقای جمهوریت واجب است مقدمه این واجب برگزاری انتخاباتی است که از مولفه‌هایی که عرض کردم برخوردار باشد و همه جریان‌های سیاسی امکان مشارکت در انتخابات را داشته باشند تا مردم با سلایق سیاسی مختلف بتوانند در میان کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات، فرد یا افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نقاشی افزود: البته این امر واجب (مشارکت حداکثری مردم در انتخابات) مقدمه دیگری هم دارد و آن تن دادن به دو مقوله نظام حزبی و رسانه آزاد است. تا زمانی که نظام انتخاباتی ما حزبی نشود احزاب ما از وضعیت نیمه حرفه‌ای و محفلی که دارند خارج نمی‌شوند. مردم باید بتوانند از میان کاندیداهای حزبی که با شعار و برنامه‌های مشخص وارد انتخابات می‌شوند، انتخاب کنند و پس از انتخابات هم بتوانند ضمن نقد و ارزیابی عملکرد نمایندگان احزاب، از آن‌ها پاسخگویی مطالبه کنند و در دوره بعدی انتخابات هم با نقد و ارزیابی عملکرد کسانی که انتخاب شدند بتوانند آزادانه تصمیم بگیرند که باز دوباره به همان افراد می‌خواهند رای دهند یا افراد جدیدی مد نظر مردم است.

این عضو حزب اتحاد ملت با تاکید بر این نکته که ارزیابی سیاستمداران نیازمند وجود رسانه‌های آزاد و مستقل است، بیان داشت: با وجود رسانه‌ های مستقل این امکان فراهم می‌شود که در طول دوره‌ منتخبین، رسانه‌ها با نظارت کامل و نقد عملکرد منتخبین پرداخته و این ارزیابی را به افکار عمومی منتقل کنند تا مردم بتوانند در انتخاب‌های بعدی خود انتخاب درست‌تری داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان داشت: مولفه‌هایی که اشاره کردم در مشارکت مردم موثر است. مردم باید به این تحلیل برسند که در نتیجه رای آن‌ها تغییراتی در سیاست‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به وجود می‌آیند اگربر عکس این اتفاق بیفتد قطعا مشارکت مردم کم خواهد بود.

محدود شدن حق انتخاب مردم با تفاسیر موسع برخی نهادها از قانون اساسی

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به یکی از چالش ‌های مهم در عدم تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: متاسفانه برخی از نهادهای موجود در قانون اساسی با یک تفسیر موسع از اختیارات خود، حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را عملا محدود کرده‌اند. به عنوان مثال در واقع نظارت استصوابی که از سوی شورای نگهبان اعمال می‌شود در طول چند دهه اخیر باعث شده که جریان‌های مختلف سیاسی از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنار گذاشته شوند و انتخاب کنندگان دچار محدودیت در انتخاب‌های خود شوند. یا از سوی دیگر شما می‌بینید که مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر طبق قانون اساسی حل تعارضات و اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را برعهده دارد. خود عملا تبدیل به یک نهاد قانون گذاری و تقنینی شده است. این توسعه کارکردهای این نهادها در جهت محدود کردن نهادهای انتخابی انجام شده است. همین امر از عمده عواملی است که بخشی از مردم را از مشارکت انتخاباتی منصرف می‌کند.

توسعه سیاسی با نظام انتخاباتی حزبی و رسانه‌های آزاد

نقاشی با بیان اینکه در کنار نظام انتخاباتی حزبی و رسانه‌های آزاد که اگر تضمین شود موجب شکوفایی توسعه سیاسی در کشور خواهد بود و این امکان به مردم داده خواهد شد که با آگاهی بیشتر دست به انتخاب بزنند، عملکرد نهادهای مختلف هم موثر است، گفت: نهادهایی مثل دولت، مجلس، قوه قضاییه و دیگر نهادهای حاکمیتی اگر طبق قانون اساسی در جهت گسترش و تصمین آزادی‌ها ذکر شده در قانون اساسی عمل و رفتار کنند باعث افزایش نشاط و امید در مردم خواهد شد. اما اگر بر خلاف این مسیر حرکت کنند و به سمت محدود کردن آزادی‌ها گام بردارند تاثیر بسزایی در کاهش مشارکت خواهد داشت.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 20 اسفند 99 ، کد خبر : 84253388 ، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
0
اتفاقا خیلی از کسانی که داعیه اصولگرایی دارن دارن دعا میکنن که افراد خیلی خیلی کمتری بیان مشارکت کنن در انتخابات تا به قول انها فرد اصلح رای بیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین