پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه شهیذ بهشتی از ارائه روشی جدید در سنجش ساکارز عسل توسط محققان این دانشگاه خبر داد.

شعار سال«دکتر مینایی»، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این خبر، گفت: تعیین ساکارز در عسل یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که در عسل سنجش می شود و توسط آن اصالت عسل مشخص می شود. همواره در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان عسل جای خالی یک روش صحیح اندازه گیری ساکارز عسل که قابل اطمینان باشد خالی بوده است.

وی ادامه داد: محققان دانشگاه شهید بهشتی با درک این مشکل، در حدود سه سال بر روی روش جایگزین تحقیق کردند و در نهایت موفق به ارایه روش اندازه گیری ساکارز عسل با استفاده از آنزیم شدند. در این روش به طور کمی و دقیق مقدار ساکارز  در عسل مشخص می شود. این روش برای اولین بار در دنیا برای سنجش ساکارز عسل ارائه می شود.

وی با اشاره به اهمیت کنترل کیفی عسل اظهار کرد: عسل به عنوان یک محصول با ارزش طبیعی در دنیا شناخته می‌شود و براین اساس سرمایه گذاری‌های گسترده ای در راستای پرورش زنبور عسل و کندوداری صورت گرفته است. متاسفانه در این محصول با ارزش، تقلبهای گسترده‌ای مشاهده می شود که لزوم ارزیابی‌های دقیق علمی را جهت کنترل کیفی آن ضروری می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی، افزود: «گروه پژوهشی سنجش عسل بهشتی» متشکل از متخصصان رشته بیوشیمی، گرده شناسی و میکروبیولوژی حدود ۳ سال است که بر روی محتوای بیوشیمیایی و خواص درمانی عسل تحقیق می‌کنند و در این راستا به نوآوری‌های بسیاری هم دست یافته اند. این گروه در حال حاضر با در دست داشتن تمام روش های دقیق سنجشی قادر به تعیین محتوای شیمیایی، آنزیمی، گرده و میکروبی عسل بوده و خواص درمانی نمونه های عسل را نیز بخوبی مشخص می‌کنند.

دکتر مینایی، با اشاره به ویژگی‌های سنجش ساکارز ابداعی محققان دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اندازه گیری مقدار ساکارز به روش آنزیمی، یک روش کاملا دقیق است که مختص این آزمایشگاه بوده و در هیچ آزمایشگاه دیگری انجام نمی شود. این روش از سنجش توسط هیدرولیز اسیدی ساکارز که در بسیاری از آزمایشگاه ها انجام می‌گیرد بسیار دقیق‌تر و ساده‌تر است.

وی تصریح کرد: مقدار ساکارز در عسل مرغوب معمولا کمتر از ۵ درصد است. البته مقدار ساکارز بستگی به نوع محل و گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است. مثلا عسل کُنار درصد بالای ساکارز (بیش از ۵ درصد) و عسل وحشی درصد پایینی از ساکارز دارد ( کمتر از ۱ درصد). از طرفی درصد ساکارز می‌تواند نشان دهنده آن باشد که آیا زنبور از شهد تغذیه کرده است یا از شکر که این خود شاخصی برای تقلبی یا غیر تقلبی بودن عسل است.

بر اساس اعلام دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مینایی خاطرنشان کرد: در این آزمایشگاه مقدار ساکارز عسل به روش آنزیمی اندازه گیری می‌شود که بسیار دقیق‌تر از روش هیدرولیز اسید است. این تکنیک توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی آموزش داده می شود، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره های ۲۹۹۰۵۹۱۶ و ۲۹۹۰۵۹۲۷ تماس بگیرند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۳۵۲۹، www.hakimemehr.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین