پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
سخنان محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح سد «کمال خان» در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشته است حتی پس از چند روز که از این گفته‌ها می‌گذرد باز هم شاهد واکنش‌های منفی از سوی مردم، مقامات رسمی و تحلیل‌گران و … در افغانستان و ایران هستیم. تاکنون مسوولان ایرانی نتوانستند جوابی در خور به اشرف‌غنی بدهند و در مقابل شروع به تهدید توخالی و غیرانسانی کرده‌اند و به‌جای اقدامات دیپلماتیک، مهاجران افغانستانی را تهدید به اخراج از ایران کرده‌اند.
شعار سال: سخنان محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح سد «کمال خان» در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشته است حتی پس از چند روز که از این گفته‌ها می‌گذرد باز هم شاهد واکنش‌های منفی از سوی مردم، مقامات رسمی و تحلیل‌گران و… در افغانستان و ایران هستیم. تاکنون مسوولان ایرانی نتوانستند جوابی در خور به اشرف‌غنی بدهند و در مقابل شروع به تهدید توخالی و غیرانسانی کرده‌اند و به‌جای اقدامات دیپلماتیک، مهاجران افغانستانی را تهدید به اخراج از ایران کرده‌اند. در عجیب‌ترین این واکنش‌ها «محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند» در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور افغانستان می‌گوید: «در برابر این باج خواهی او (غنی)، نمایندگان به سمت تصویب قانونی خواهند رفت که به موجب آن دولت ایران ظرف مدت کوتاهی مهاجرین را از خاک خود اخراج کند.» یک آسیب‌شناس اجتماعی در واکنش به این گفته‌ها که از تریبون مجلس پخش شده است می‌گوید که چنین واکنش‌هایی تنها به تفرقه افکنی می‌انجامد و تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. در ادامه این گفت‌گو را می‌خوانید.

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و آسیب شناس اجتماعی درواکنش به گفته‌های نماینده مجلس در مورد اخراج مهاجران افغانستانی می‌گوید: «صحبت‌های نماینده شازند کدورت را بین ۲ کشور بیشتر می‌کند. اگر اختلافی هم بین سیاستمداران ۲ طرف وجود دارد چرا باید این اهرم فشار را بر روی مردمی بیاوریم که هیچ گناهی ندارند در واقع این اشخاص سال‌ها است که در اینجا کار می‌کنند و و برای دوری از جنگ به اینجا مهاجرت کرده اند. این نماینده مجلس باید بداند که مهاجران اهرم فشار نیستند.»

این جامعه شناس در همین خصوص ادامه می‌دهد: «این اهرم فشار باید درمورد موضوعات اقتصادی و سیاسی باشد مثلا در واکنش می‌توانند مرز‌ها و مسیر‌های ترانزیتی را ببندند و یا سفیر افغانستان را فرا بخوانند و از او توضیح بخواهند. توجه داشته باشید که این موضوع به مردم مهاجر و کارگر ربطی ندارد. باید فشار سیاسی و اقتصادی بیاوریم و مسئله را با حکومت افغانستان حل کنیم نه مردمی که به ایران پناه آورده‌اند.»
 
 
تفرقه نیندازید؛ مهاجران افغان اخراج نمی‌شوند
 
 
امضا سند حق آبه از رودخانه هیرمند به دوره نخست‌وزیری هویدا باز می‌گردد و این موضوع سندیت دارد

قرایی مقدم با یادآوری این بیت «گنه کرد در بلـــــــــخ آهنگری/به شوشتر زدند گردن مسگری» اضافه می‌کند: اشرف غنی و حکومتش گفتند اگر آب رودخانه هیرمند را می‌خواهید باید نفت بدهید این موضوع به مهاجرانی که در کشور ما کار می‌کنند چه ربطی دارد؟»

قرایی مقدم با تاکید بر حفظ آرامش مسوولان در گفتگو با مهاجران می‌گوید: «ایران باید این مسئله را از مجامع بین المللی دنبال کند. توجه داشته باشید که در شهر‌های مختلف ایران از سیستان‌وبلوچستان و خراسان گرفته تا ابهر و شهر‌های شمالی میزبان این عزیزان هستند و در مقابل به‌نظر هیچ مسوولی نمی‌تواند آن‌ها را از ایران خارج کنند به این موضوع هم اشاره کنم که پیش از این هم برخی از مسوولان در استان‌های مختلف تلاش کردند تا افغانستانی‌ها را اخراج کنند، ولی در نتیجه شکست خوردند.»

او در پایان اضافه کرد: «متاسفانه شاهد هستیم که این نماینده مجلس بدون مطالعه و بدون مطلع بودن از شرایط صحبت‌های نادرستی می‌کند و باعث می‌‎شود کدورت به وجود بیاید و ممکن است روابط سیاسی و اقتصادی بین ۲ کشور به مشکل بخورد. امضا سند این حق آبه از رود خانه هیرمند به قبل از انقلاب و به دوره نخست‌وزیری هویدا باز می‌گردد و این موضوع سندیت دارد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: - www.faraz.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
دیپلماسی گفتگو راهگشاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین