پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه بی برنامگی وزارت جهاد منجر به کاهش تولید جوجه یکروزه تخم گذار شده است، قاچاق جوجه یکروزه از کشور را رد کرد.

شعار سال: ناصر نبی پور با اشاره به اینکه نیاز کشور به جوجه یکروزه تخم گذار ماهانه حدود ۴ میلیون قطعه است، گفت: وقتی بازار مرغ بحرانی و همه توجهات روی این بازار متمرکز شد، بی برنامگی‌های وزارت جهاد کشاورزی منجر به کاهش تولید جوجه تخم گذار شد و در ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین تولید جوجه تخم گذار میانگین ماهانه به ۲ میلیون قطعه رسید که نسبت به ۴ میلیون قطعه مورد نیاز، به نصف کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاهش تولید منجر به افزایش شدید قیمت شده، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های خرداد و تیر، تولید آن به حدود ۷ میلیون قطعه برسد و ما با مازاد وحشتناکی در این حوزه مواجه شویم.

وی با بیان اینکه سالانه به حدود ۴۲ میلیون قطعه جوجه یکروزه تخم گذار نیاز داریم، افزود: کاهش تولید جوجه یکروزه موجب شده که قیمت هر یک جوجه تخم گذار به ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان برسد، عرضه کنندگان، جوجه را ۸ هزار تومان فاکتور می‌کنند و بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان به مرغداران می‌فروشند.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه وقتی قیمت تخم مرغ بالا بود، مرغداران را جریمه میلیاردی کردند، گفت: ولی الان که قیمت تخم مرغ افت کرده و تولیدکنندگان در حال زیان هستند کسی اهمیت نمی‌دهد.

وی درباره اینکه دولت برای صادرات تخم مرغ نیز آنچنان شرایط سختی در نظر گرفته که صادرات عملاً امکان پذیر نیست، افزود: براساس شرایط جدید، صادر کننده تخم مرغ باید خودش مرغدار باشد و کارت بازرگانی داشته باشد؛ مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هم ضمانت بانکی بگیرد و در صورتی که قیمت در بازار داخل افزایش یابد، باید ۲ برابر میزان صادرات را در بازار داخل عرضه کند؛ ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون ۱۲ هزار تومان (دو هزار تومان زیر نرخ مصوب) و در بازارهای صادراتی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است بنابراین برای مرغدار صرف ندارد این همه خرج کند تا حدود ۵ هزار تومان در هر کیلوگرم تخم مرغ سود کند.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه مباحثی مبنی بر قاچاق جوجه یکروزه گوشتی مطرح شده آیا درباره جوجه تخم گذار نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم، گفت: این موضوعات را برای سرگرمی مردم مطرح می‌کنند و من بعید می دانم که چنین اتفاقی درباره جوجه گوشتی هم افتاده باشد، جوجه را نمی‌توان با اسب و قاطر و توسط کولبرها قاچاق کرد از طریق دیگر هم بخواهند قاچاق کنند، به راحتی قابل ردیابی و کنترل است.

وی با بیان اینکه تولید جوجه گوشتی بسیار زیاد و حدود ۳۰ میلیون قطعه در ماه است، ادامه داد: میزان تولید جوجه گوشتی به اندازه‌ای زیاد است که خود مرغداران اقدام به جوجه ریزی نمی‌کنند و حتی اگر از این جمعیت جوجه، یک میلیون قطعه نیز قاچاق شود تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رادار اقتصاد، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۳۵۶۴، www.radareghtesad.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین