پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۰۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
شیخی، استاد اقتصاد گفت: وقتی رئیس جمهور از زمان شروع کرونا تاکنون در اتاق را به روی خود بسته و از راه دور برای اداره کشور و اقتصاد نابسامان گفتار درمانی می‌کند و وزرا هم در حالت انفعال قرار دارند، مشخص است عوامل پایین دستی اقتصاد، نیز دل و دماغی برای کار کردن پیدا نمی‌کنند.
شعار سال: ماه مبارک رمضان در حالی آغاز شد که تصاویر دردناکی از صف‌های خرید مرغ دولتی آن هم در شرایط بحرانی کرونا در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود در حالی که انتظار می‌رفت دولت از ماه‌ها قبل و در آستانه شروع ماه مبارک رمضان؛ با تنظیم بازار و نظارت جدی بر رساندن کالا‌های اساسی با قیمت‌های مناسب به دست مردم؛ دغدغه خاطر شهروندان را از تامین کالا‌های اساسی آن هم با قیمت‌های مناسب برطرف سازد. توزیع نامناسب و عدم تامین کالا‌های مورد نیاز معیشت مردم که از آن به عنوان کالا‌های ضروری یاد می‌شود در حال حاضر به یک معضل جدی تبدیل شده است. عبدالمجید شیخی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه درخصوص چرایی توزیع نامناسب اقلام اساسی در بازار‌ها نظر خود را بیان کرده است.

آقای روحانی در ابتدای سال جاری به این موضوع اشاره کردند که قیمت کالا‌ها و اجناس به دلیل اینکه در سال گذشته بالا رفته نباید افزایش بیابد؛ آیا بازار به دستور آقای رئیس جمهور مبنی بر عدم گران شدن اعتنایی می‌کند؟

متاسفانه دولت آقای روحانی زمان و فرصت هشت ساله‌ای را برای رونق و جهش تولید و رشد و توسعه‌ی اقتصاد کشور از ما گرفت، در واقع دولت‌های یازدهم و دوازدهم با سیاست گذاری‌های غلط باعث تحمیل بزرگترین رکود تورمی بر اقتصاد ایران شدند. رها کردن اقتصاد و بازار با سوء مدیریت است که بازار عنان پاره کرده است. بلا فاصله بعد از سخن آقای رئیس جمهور در روز‌های گذشته مبنی بر اینکه " در سال ۱۴۰۰ هیچ کالایی نباید گران شود چرا که قیمت کالا‌ها در سال ۹۹ گران شده است" قیمت چند قلم کالای اساسی مثل نان و مرغ را افزایش دادند، در حالی که قیمت کالا‌هایی که از اوایل سال ۹۷ گران شد به اندازه تورم چند سال بود که در دوسال به مردم ایران تحمیل شد، ضمن اینکه افزایش قیمت‌ها تنها تابع دستوری نیست که رئیس جمهور صادر کند، تورم موجود چموشی است که افسار گسیخته پیش می‌رود. همانگونه که در سال جاری نیز شاهد روند افزایشی قیمت‌ها هستیم.

آیا می‌توان گفت خود دولت یک عامل موثر در افزایش گرانی هاست؟

به نظر می‌رسد مسوولین ما این اندازه از اقتصاد را فهم نمی‌کنند یا متوجه این موضوع مهم در اقتصاد نیستند که اقتصاد شبیه خرمن است اگر یک کبریت گوشه‌ای از این خرمن را بگیرد، در کوتاه مدت، همه جای خرمن به آتش کشیده می‌شود، وقتی یک کالایی گران می‌شود بلافاصله روی قیمت سایر کالا‌ها اثر می‌گذارد، ضمن اینکه بخش بزرگی از گرانی‌ها و تورمی که در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم ناشی ازسیاست گذاری‌ها و تصمیم‌های دولتی است، پس دولت عامل مهمی در افزایش گرانی‌ها و نرخ تورم است.

در ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ متاسفانه بعضی از بازار‌ها به هم ریخته و مردم از گرانی‌ها و کمبود کالا‌های مورد نیاز خود گلایه‌مند هستند، تحلیل شما از مدیریت بازار توسط دولتی‌ها چیست؟

مساله دیگری که در اقتصاد ما متاسفانه به یک معضل جدی تبدیل شده فقدان کارآمدی دولت در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی است به این معنا که دولت از کارآمدی مطلوبی برای رساندن ارز دولتی به دست تولید کننده برخوردار نیست، لذا دولت در چنین مواقعی به جای حل مساله، اقدام به پاک کردن صورت مساله می‌کند مثل مشکلاتی که در پخش تخم مرغ و مرغ از سال گذشته تاکنون دامنگیر اقتصاد و معیشت مردم شده است. عملکرد دولت در بازار کالا‌های اساسی نشان می‌دهد که متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای تنظیم بازار ندارد؛ به عبارت بهتر دولت مدیریت و اداره اقتصاد کشور را رها کرده است. دولت هیچ ارتباطی با بدنه اقتصادی خود ندارد، وقتی رئیس جمهور از زمان شروع کرونا تاکنون در اتاق را به روی خود بسته و از راه دور برای اداره کشور و اقتصاد نابسامان گفتار درمانی می‌کند و وزرا هم در حالت انفعال قرار دارند، مشخص است عوامل پایین دستی اقتصاد، نیز دل و دماغی برای کار کردن پیدا نمی‌کنند. حضرت امام خمینی (ره) به این دلیل راهبرد استقرار نهاد‌های انقلابی در اقتصاد ایران را دنبال کردند تا کار مردم با سرعت عمل و دقت نظر بیشتری انجام شود، اما امروز شاهد هستیم که متاسفانه با فقدان مدیریت این نهاد‌ها نیز کم کم کارآیی خود را برای کمک به مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی از دست می‌دهند. این مساله ناشی از خیانت اصلاح طلبان به اقتصاد کشور است که نهاد‌های مقدس انقلاب اسلامی را مثل جهاد سازندگی و امثالهم را تعطیل یا تضعیف کردند. به هر حال وضعیت کنونی اقتصاد کشور نشان می‌دهد دولت عملا مدیریت اقتصاد کشور را رها کرده است، حال که کمی فهمیده که این رهاسازی و دروغگویی به مردم پایگاه اجتماعی اش را در بین مردم از بین برده به تکاپو و دست و پا زدن افتاده و هر هفته افتتاح پروژ‌های ناقص، کوچک، دوبار افتتاح شده و پروژه‌های بخش خصوصی که جز با سنگ اندازی دولت هیچ کمکی از دولت به آن‌ها نشده را به نمایش گذاشته است.

در دو، سه ماه باقیمانده از عمر دولت آیا می‌توان به اصلاحات اقتصادی که همگان از آن منتفع شوند امیدوار بود؟

متاسفانه دولت آقای روحانی در هشت سال گذشته به مهمترین اولویت‌های کشور مثل حل مسئله تورم، اشتغال، رفاه و مباحث فرهنگی نپرداخت. رفع تبعیض بین اقشار مختلف جامعه و پیاده کردن عدالت اجتماعی در کشور مهمترین موضوعاتی است که دولت از کنار آن با بی توجهی محض گذشت، لذا در ماه‌های آخر عمر دولت نمی‌توان امید چندانی به انجام کار خارق‌العاده داشت، آنچه دولت در زمینه برجام نیز انجام می‌دهد ناشی از غرب زدگی و در راستای وابسته کردن کشور به غرب برای مطرح کردن خود است نه کار دیگری.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۶۹۲۳، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
خوبه که حالا بهترین داروها و بهرتین نوع واکسن هم در اختیار دارند اقایان و اینقدر میترسند بیچاره مردم که از همه چیز محرومند و باید سرکار هم برن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین