پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
روی‌آوردن تکفیری‌ها به کارگذاشتن بمب به‌عنوان حربه و سلاح جدید در دیالی، انجام عملیات در جنوب سامراء برای حفظ امنیت این شهر و متلاشی کردن یک شبکه داعشی از سوی سازمان «آسایش» در اقلیم کردستان عراق از مهمترین اخبار امنیتی عراق محسوب می‌شود.
شعار سال : یک منبع امنیتی عراقی از حمله به نیرو‌های ارتش این کشور در دیالی خبر داد و اعلام کرد: یک بمب در مسیر نیرو‌های ارتش عراق در نزدیکی منطقه «الغایه» در اطراف ناحیه «جلولاء» در استان دیالی منفجر شد که بر اثر آن سه نظامی زخمی شدند.

بمب‌گذاری و تله‌های انفجاری مهمترین سلاح داعش پس از افول تکفیری‌ها

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق گفت: بمب‌های کارگذاشته‌شده از سوی داعش در برخی مناطق به‌ویژه «حمرین» و اطراف جلولاء به‌مثابه چالشی است، زیرا به‌طور متوالی نیرو‌های امنیتی و حشد شعبی و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: حشد شعبی اقدام به تشکیل تیمی ویژه با پشتیبانی نیرو‌های ویژه، برای تعقیب داعشی‌هایی که اقدام به کار گذاشتن بمب می‌کنند، کرده است.

الحسینی از جمع‌آوری اطلاعاتی که منجر به کشف هویت سرکرده‌های داعشی و دستگیری آن‌ها می‌شود خبر داده است و این‌که طی ماه‌های گذشته دستاورد‌های زیادی در این زمینه به دست آمده است.

وی بیان کرد: بمب‌ها و تله‌های انفجاری مهمترین سلاح داعش پس از اینکه توان جنگی خود را پس از ۲۰۱۵ به‌دنبال آزادسازی همه شهر‌های دیالی از دست داد، محسوب می‌شود. نابودی تحرکات داعش در زمینه کارگذاشتن بمب دستاورد امنیتی مهمی در دیالی محسوب می‌شود.

عملیات حشد شعبی در جنوب سامراء

اداره اطلاع‌رسانی حشد شعبی عراق از عملیات انجام‌شده در منطقه «سور بغداد» در جنوب شهر سامراء خبر داد.

در بیانیه اداره اطلاع‌رسانی حشد شعبی عراق آمده است: نیرو‌های تیپ ۳۱۳ حشد شعبی عملیات امنیتی در منطقه «سور بغداد» در جنوب سامراء اجرا کردند و هدف آن تقویت امنیت و جست‌وجوی تروریست‌ها در این منطقه بود. این عملیات‌ها برای تأمین امنیت شهر سامراء ادامه‌دار خواهد بود.

دستگیری ۲۲ داعشی و خنثی‌سازی طرح بزرگ تکفیری‌ها در اقلیم کردستان عراق

سازمان اطلاعاتی اقلیم کردستان عراق (آسایش) از خنثی‌سازی طرح بزرگ گروه تروریستی داعش برای بازیابی نیروهایش و انجام حملات مختلف خبر داد.

سازمان اطلاعاتی اقلیم کردستان بیان کرد که در ۲۲ عملیات جداگانه در «سلیمانیه»، «گرمیان»، «جمجمال»، «سیدصادق» و «بشدر»، هسته‌های گروه داعش را منهدم و عناصر آن را که ۲۲ نفر بودند دستگیر کرده است.

این سازمان اشاره کرد که یکی از تروریست‌های دستگیرشده جنایتکار بزرگی است تحت عنوان «ابوعلی الجمیلی» که والی الفلوجه بوده و با هویت جعلی وارد مرز‌های اقلیم کردستان شده است.

آسایش اعلام کرد: جمع‌آوری اطلاعات درباره این شبکه داعشی از سوی اداره آسایش سلیمانیه شروع شد و پس از تحرکات این تروریست‌ها تحت رصد و مراقبت مستمر قرار گرفتند. پس از کسب موافقت قاضی تحقیقات این سازمان و در عملیات مشترک، نیرو‌های آسایش ۲۲ تروریست عضو هسته‌های تروریستی داعش را پیش از انجام طرح تروریستی‌شان دستگیر کردند.

در بیانیه آسایش آمده است: این شبکه داعشی آماده انجام اقدامات تروریستی در بسیاری از شهر‌های اقلیم کردستان عراق بودند.

تحقیقات مشترک بغداد و اقلیم کردستان عراق درباره حملات اخیر به اربیل

«رییر احمد»، وزیر امور داخله اقلیم کردستان عراق تأکید کرد حمله به فرودگاه بین‌المللی اربیل اقدامی تروریستی است که با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات اقلیم کردستان صورت می‌گیرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: عاملان حمله اخیر اربیل در اقلیم کردستان نیستند و آن‌ها از پشت مراکز استقرار نیرو‌های ارتش به اقلیم نفوذ کردند و تحقیقات مشترک میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در این باره ادامه دارد و به‌محض دستیابی به اطلاعات جدید، نتایج تحقیقات اعلام خواهد شد.

وی همچنین گفت: حمله اخیر با استفاده از پهپاد صورت گرفت که این، تحولی خطرناک برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی است که همه گروه‌های سیاسی در اقلیم و عراق این حمله را محکوم کردند.

وزیر امور داخله اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: تحقیقات برای شناسایی عاملان و مکان پرواز این پهپاد در جریان است و دولت اقلیم تأکید کرده است اوضاع نابسامان در مناطق مرزی به‌دلیل منازعات خارجی است.

وی افزود: منازعات خارجی تأثیر پررنگی بر زندگی شهروندان دارد لذا از همه طرف‌ها می‌خواهیم مشکلات‌شان را خارج از مرز‌های اقلیم کردستان حل‌وفصل کنند.

احمد اظهار داشت: متأسفانه شکاف‌های امنیتی موجود میان پیشمرگه و نیرو‌های ارتش به مکانی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و ما برای حل این معضل با دولت فدرال در حال مذاکره و گفتگو هستیم و به این گفتگو‌ها تا تشکیل اتاق عملیات مشترک برای جلوگیری از سوءاستفاده تروریست‌ها از این شکاف‌های امنیتی ادامه خواهیم داد.

وی در پایان تصریح کرد: عملیات تروریستی اخیر و حمله به شهر اربیل در راستای بر هم زدن پیشرفت، امنیت و ثبات اقلیم کردستان و هدف گرفتن نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی بوده است و ما به مذاکرات خود با دولت فدرال ادامه خواهیم داد تا اربیل به مکانی برای تسویه حساب‌های خارجی تبدیل نشود.

در همین رابطه «جبار یاور»، دبیرکل وزارت پیشمرگه پیشتر تأکید کرده بود راکت‌هایی که فرودگاه بین‌المللی اربیل را هدف قرار می‌دهد از مناطق تحت کنترل نیرو‌های امنیتی عراق شلیک می‌شود لذا تحقیقات در حیطه مسئولیت دولت فدرال قرار دارد که قول داده است ابعاد کامل این حملات را اعلام کند.

اردوگاه‌های آوارگان در الانبار و نینوا بسته می‌شوند

دولت عراق اعلام کرد به‌زودی دو اردوگاه آوارگان در استان‌های الانبار و نینوا را خواهد بست؛ مکان‌هایی که آخرین اردوگاه‌های آوارگان در این کشور به‌شمار می‌رود.

در بیانیه وزارت مهاجرت آمده است، دولت عراق با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مربوطه و هماهنگی نهاد‌های داخلی خود را برای بستن اردوگاه‌های باقی‌مانده در کشور آماده می‌کند.

به‌گفته این وزارتخانه، تنها دو اردوگاه آوارگان در استان نینوا و الانبار باقی مانده است که «ایوان فائق جابرو»، وزیر مهاجرت عراق اعلام کرده است طرح‌هایی وجود دارد که طی «مدت زمان کوتاهی» به بستن اردوگاه‌ها منجر خواهد شد.

وزارت مهاجرت عراق افزوده است: طرح‌های بستن اردوگاه‌های آوارگان بر تأمین خدمات اساسی، بازسازی زیرساخت‌ها از جمله منازل تخریب‌شده، ساخت واحد‌های مسکونی کم‌هزینه برای فراهم آوردن شرایط مناسب به‌منظور بازگشت داوطلبانه آوارگان به مناطق سکونت‌شان تکیه دارد.

شماری از آوارگان به‌دلیل تداوم خشونت در مناطق سکونت‌شان و عدم آغاز عملیات بازسازی منازل و نبود خدمات اساسی نظیر برق، آب و بهداشت در بازگشت به سکونتگاه‎‌هایشان تردید دارند.

در این میان، برخی از آوارگان که به‌صورت داوطلبانه اردوگاه‌ها را ترک کرده بودند پس از مواجهه با وضعیت نابسامان خدماتی و معیشتی در مناطق سکونت‌شان بار دیگر به اردوگاه‌ها بازگشتند.

دستگیری سرکرده داعشی در موصل

منابع عراقی از دستگیری یک سرکرده داعشی در کرانه چپ موصل خبر دادند که در دوره تسلط داعش بر نینوا در آنچه «دیوان الجند» نامیده می‌شد، فعالیت می‌کرد.

نشست امنیتی مهم در کرکوک

در مقر ستاد فرماندهی کرکوک نشستی به‌منظور بررسی تحولات امنیتی این استان برگزار شد.

حشد شعبی عراق در یک بیانیه در این زمینه اعلام کرد: نشستی با حضور فرماندهان ارتش، پلیس و حشد شعبی و با حضور سرلشکر ستاد «علی الفریجی» برگزار شد و در آن فرماندهان تحولات امنیتی کرکوک را بررسی کردند و بر اقدام مشترک از سوی همه یگان‌ها برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت شهروندان تأکید شد.

داعشی‌هایی که به‌محض عبور از مرز سوریه دستگیر شدند

اداره اطلاع‌رسانی حشد شعبی عراق از دستگیری چند داعشی که خاکریز مرزی سوریه را به‌سوی اراضی عراق ترک کرده بودند، خبر داد و به کشف مقادیری بمب و مهمات در نینوا و کرکوک هم اشاره کرد.

تلاش برای بی‌ثباتی در «سنجار» همزمان با نزدیک‌شدن به انتخابات

«محمود الاعرجی» فرمانده حشد شعبی در سنجار از برخی تحرکات برای بی‌ثباتی در سنجار همزمان با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور خبر داد و گفت: روابط محکمی میان نیرو‌های حشد شعبی و ساکنان سنجار وجود دارد به‌ویژه که ساکنان این مناطق از «الشبک»، «الترکمان»، «ایزیدی»، مسیحیان و دیگر طیف‌هایی هستند که در حشد شعبی حامی این منطقه حضور دارند.

وی بر ادامه حضور حشد شعبی در این منطقه برای حمایت از ثبات آن با وجود همه چالش‌ها و مخالفت‌ها خبر داد.

سه بهانه آمریکا برای ادامه حضور نظامی در عراق

از سوی دیگر «محمود مرضی» از فرماندهان حشد شعبی عراق اعلام کرد: اوضاع امنیتی و بی‌ثباتی، تروریسم و آموزش نیرو‌های عراقی سه بهانه حضور نظامی آمریکا در عراق است.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۴۸۸۷۰۲، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
مگه پایان حکومت داعشی ها اعلام نشده بود؟ باز چرا دارن فعالیت میکنن اخه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین