پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
گذشت ۱۴ سال، پروژه مسکن مهر را از قرن ۱۴ به آستانه قرن ۱۵ کشاند، اما هنوز ۶۵ هزار واحد از این پروژه فرسایشی که دولت‌های قبل کلنگ زدند و رفتند باقی مانده است؛ عمده واحد‌های نیمه کاره در شهر‌های پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد و سودای خانه‌دار شدن متقاضیان، لابه‌لای قول‌های مسئولان رنگ باخته است.
شعار سال: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر که در سال ۱۳۸۶ توسط دولت نهم کلنگ‌زنی شد طبق آماری که بانک مسکن به تازگی ارایه کرده تا کنون ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار واحد فروش اقساطی شده که طبیعتا باید نهایتا یک ماه بعد تحویل شود، اما هستند کسانی که ۱۸ ماه دارند قسط می‌پردازند و هنوز واحد خود را تحویل نگرفته‌اند.

دهه ۸۰ عنوان می‌شد که پروژه‌ها ۱۸ ماهه یا نهایتا دو ساله تکمیل می‌شود، اما نشد که نشد. نهایتا طرح مسکن مهر از احمدی‌نژاد به روحانی به ارث رسید. در دولت تدبیر و امید هم سال ۱۳۹۴ گفته شد که ۹۰ درصد مسکن مهر امسال به اتمام می‌رسد. سال‌های بعد هم مکررا اعلام شد پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود و عمده قول‌ها از زبان احمد اصغری مهرآباد‌ی ـ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ـ بیان می‌شد. اما هر سال وعده تکمیل بزرگترین پروژه مسکن دولتی بعد از انقلاب به سال احاله شد تا قطار مسکن مهر به ۱۴۰۰ برسد.

سهم دولت‌ها از تحویل واحد ۶۵ درصد تا کنون

از کل پروژه مسکن مهر، سهم احمدی نژاد از تحویل واحد‌ها ۶۹۰ هزار واحد معادل ۳۱ درصد و تا کنون سهم دولت روحانی حدود یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد معادل ۶۵ درصد بوده و مابقی در مرحله ساخت قرار دارد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار واحد نیمه تمام در کشور باقی مانده که ۶۵ هزار واحد مشکلاتی از جمله مسائل حقوقی، نبود متقاضی یا پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند که اتمام و تحویل آن‌ها از عهده دولت خارج است. اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی قول داده‌اند سایر پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

عمده واحد‌های باقی مانده مسکن مهر در استان‌های تهران و البرز در شهر‌های پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارند که اغلب تکمیل شده، اما به دلیل نبود خدمات و انشعابات، قابل تحویل نیست.

حدود ۳۵ هزار مسکن مهر در سه شهر اطراف تهران

در شهر جدید پردیس از ۸۳ هزار واحد مسکن مهر ۶۰ هزار واحد تحویل شده و قرار بود در بهمن ماه ۱۳۹۹ مراسم افتتاح ۱۰ هزار واحد دیگر برگزار شود که نشد و به اردیبهشت ۱۴۰۰ محول شده است. البته گفته می‌شود در پردیس روزانه ۲ تا ۳ بلوک مسکن مهر تحویل می‌شود و شرکت عمران پردیس می‌گوید که مردم را منتظر افتتاحات رسمی نمی‌گذارد. مهدی هدایت ـ مدیرعامل عمران پردیس ـ قول داده که سایر واحد‌های مسکن مهر پردیس اوایل سال جاری و قبل از اتمام دولت تکمیل و به مردم تحویل داده شود.

در شهر جدید پرند ۹۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که حدود ۱۰ هزار واحد آن باقی مانده است. در فاز‌های ۸ و ۹ پروژه کیسون حدود ۷۰۰۰ واحد نیمه کاره وجود دارد که مهرآبادی ـ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ـ قول داده بود تا پایان بهمن ماه سال گذشته به اتمام برسد، اما خبر جدیدی در این خصوص ارایه نشده است. اعلام شد که پیمانکاران متعهد شده اند ۳۰۰۰ واحد را تا پایان سال ۱۳۹۹ تحویل دهند. با این حال برخی از متقاضیان مسکن مهر پرند در دومین ماه از سال ۱۴۰۰ طی تماس با ایسنا از عدم تحویل واحد‌های خود به دلایل نامعلوم گلایه می‌کنند.

گلایه متقاضیان و پیمانکاران مسکن مهر هشتگرد

در شهر جدید هشتگرد در استان البرز هم از ابتدا ۵۰ هزار واحد مسکن مهر تعریف شد که ۳۵ هزار دارای متقاضی موثر بود. از این تعداد تاکنون ۲۱ هزار واحد تحویل شده و طبق گفته مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد ۱۲ هزار و ۲۹۱ مورد در قالب خودمالکی و طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفته است.

عملیات نازک کاری ۱۸۰۰ واحد باقی مانده مسکن مهر هشتگرد به پایان نرسیده که بنا بود با اتمام واحد‌های فعال، پرونده مسکن مهر این شهر جدید تا پایان سال ۱۳۹۹ بسته شود. اما ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ مسعود حق لطفی ـ مدیرعامل عمران هشتگرد ـ گفت که در برخی از طرح‌ها بیش از نیمی افراد، هزینه‌های خود را پرداخت نکرده‌اند و این موضوع مانع از این می‌شود که ما بتوانیم به موقع به تعهدات خود عمل کنیم.

برخی متقاضیان مسکن مهر فاز ۷ هشتگرد از افزایش ۱۵ میلیون تومانی سهم آورده خبر می‌دهند و می‌گویند که هنوز واحد‌های خود را تحویل نگرفته‌اند. از سوی دیگر پیمانکاران این فاز عنوان می‌کنند از شرکت عمران هشتگرد طلب دارند که وصول نشده است.

با توجه به این آمار از ۶۵ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر حدود ۳۵ هزار در سه شهر جدید اطراف تهران و کرج قرار دارد که اگرچه تعداد آن زیاد نیست، اما به هر حال افراد بسیاری در انتظار تحویل آن‌ها روزشماری می‌کنند؛ افرادی که بعضا ۱۴ سال سودای خانه‌دار شدن را در سر پرورانده‌اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۷اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر ۱۴۰۰۰۲۰۷۰۵۰۰۰، isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
با این پروژ های افتضاح شان ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین