پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
یکسال از زمانی که غرور ایرانی برای ایستادن در مقابل ادعای اماراتی ها مبنی بر مالکیت بر جزیره ابوموسی جریحه دار شد و مسئولان سیاسی و گردشگری پشت سر هم وعده ایجاد زیرساخت های گردشگری را در این جزیره دادند، می گذرد اما دریغ از تحقق آن همه وعده...
شعارسال: یکسال از زمانی که غرور ایرانی برای ایستادن در مقابل ادعای اماراتی ها مبنی بر مالکیت بر جزیره ابوموسی جریحه دار شد و مسئولان سیاسی و گردشگری پشت سر هم وعده ایجاد زیرساخت های گردشگری را در این جزیره دادند، می گذرد اما دریغ از تحقق آن همه وعده.

سال گذشته با سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اماراتی ها ادعای مالکیت بر جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک را کردند همین موضوع باعث شد تا جزیره ابوموسی به عنوان منطقه نمونه گردشگری در کشور شناخته شود تا امکانات برای سفر تمام ایرانیانی که تا به حال با این جزیره کمتر آشنا بودند، به ابوموسی فراهم شود به همین دلیل وعده های زیادی مبنی بر ایجاد زیرساختهای گردشگری از سوی متولیان سیاسی و گردشگری کشور داده شد.

رئیس جمهور قول داد تا این منطقه، به جزیره نمونه گردشگری تبدیل شود به همین دلیل این جزیره در فهرست مناطق گردشگری کشور قرار گرفت. سید حسن موسوی نیز که به همراه رئیس حمهور در قالب هیات دولت به ابوموسی سفر کرده و آن زمان ریاست سازمان میراث فرهنگی را نیز بر عهده داشت، ضمن پیگیری موضوع نمونه شدن این جزیره گردشگری، گفت: به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در جزیره ابوموسی 30 میلیارد ریال اختصاص داده می شود. این مبلغ برای ورود گردشگر و تأمین زیرساخت‌هایی از جمله هتل، اقامتگاه و ... اختصاص خواهد یافت.

بنابراین اگر قرار بود تمام این اعتبار صرف گردشگری و ایجاد زیرساختهای جزیره شود، باید اتفاقات مهمی در گردشگری جزیره می افتاد. غیر از اعتباری که موسوی اعلام کرد، محمد علی توحید نیا، معاون سابق گردشگری و سرمایه گذاری استان هرمزگان نیز که مسائل مربوط به جزیره ابوموسی مربوط به این استان می شود، گفته بود: طرح‌هایی که از گذشته در بخش تملک و دارایی اعتبار گرفتند و امسال نیز اعتبارات تکمیلی استانی تا حدودی به آنها اختصاص داده شد در انتظار اختصاص یافتن اعتبارات ملی است ولی تاکنون هیچ اعتبار ملی اعلام نشده‌است.

با این حال 5 هکتار زمین در سواحل شمال شرق جزیره ابوموسی برای ساخت موج شکن و اسکله تفریحی، گردشگری ابوموسی در نظر گرفته شده‌ و 90 درصد فاز یک آن اجرایی شده‌است. این درحالی است که عملیاتی شدن فاز دوم این پروژه در انتظار اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار ملی است. با این حال تا کنون برای فاز یک این پروژه گردشگری بیش از 2 میلیارد و هفتصد هزار تومان هزینه شده‌است.

توحید نیا به همراه تمامی همکارانش در اداره میراث فرهنگی هرمزگان از تهیه طرح جامع گردشگری ابوموسی نیز خبر داده بودند و اعلام کردند که تا پایان سال 91 این طرح نه تنها اجرا می شود بلکه برای اجرای آن مبلغ 100 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

اما غیر از اختصاص اعتبار برای توسعه گردشگری ابوموسی، افراد دیگری از جمله مدیر کل وقت میراث‌فرهنگی و گردشگری البرز از راه‌اندازی تورهای ارزان‌قیمت به جزیره ابوموسی خبر می دادند و اعلام می کردند که تورهای سفر به ابوموسی با سایر جزایری مثل کیش و قشم، ترکیبی برگزار خواهد شد و دفاتر خدمات مسافرتی نیز برای انجام این سفرها همکاری می کنند.

در این مدت یک سال، یکی از آژانسهای مسافرتی در بندرعباس تورهای ابوموسی می فروشد که البته برای تور دو شبه 120هزار تومان هزینه دریافت می کند بنابراین اگر قرار باشد که کسی از تهران یا شهرهای شمالی به ابوموسی برود باید غیر از هزینه سفرش تا بندرعباس، تور ابوموسی را نیز با این قیمت خریداری کند بنابراین آنطور که وعده داده شد این تورها آنچنان هم ارزان قیمت نیستند.

* بازارچه صنایع دستی ابوموسی ایجاد نشد

حتی سهراب بناوند معاون صنایع دستی هرمزگان نیز گفته بود که ایجاد زیرساخت‌هایی مثل مکان‌های اقامتی،‌ هتل‌ها و تفرجگاه‌ها زمینه انتخاب مکان‌ مناسب برای ایجاد بازارچه صنایع دستی را فراهم خواهد کرد. بناوند از برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع دستی به صورت رایگان هم خبر داده بود.

شاید محقق نشدن وعده ایجاد بازارچه صنایع دستی که بناوند گفته بود منوط به ایجاد زیرساختهای گردشگری است به دلیل فراهم نشدن همین زیرساخت ها بوده باشد چون تا کنون هیچ بازارچه ای در این باره ایجاد نشده و بازار صنایع دستی ابوموسی نیز محدود به چند مغازه معمولی در بازار این جزیره است.

* کاوش ها برای بررسی تاریخچه ابوموسی متوقف ماند

کاوش در میراث فرهنگی جزیره ابوموسی نیز وعده ای بود که اردیبهشت ماه سال گذشته، مسعود علویان صدر معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و گفت: تاکنون هیچ کاوش تاریخی و باستان شناسی در جزیره ابوموسی انجام نشده است اما با همکاری دانشگاه تهران و پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی مجوز ارسال تیمی کارشناس و باستان شناس به این جزیره ایرانی صادر شده است و در حال حاضر در حال فراهم کردن امکانات اقامتی این افراد هستیم.

ولی عدم هماهنگی پژوهشکده میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی بر سر اختصاص بودجه به این امر و استفاده از باستان شناسان دانشگاهی به جای باستان شناسان پژوهشکده میراث فرهنگی دلیل اختلاف این دو نهاد سازمانی برای اعزام تیم باستان شناسان بوده است. به همین دلیل اکنون بعد از یک سال از زمان اعلام تبدیل جزیره به منطقه گردشگری و کاوش باستان شناسان برای کشف لایه های تاریخی آن، هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه روی نداده است.

* نارضایتی بخش خصوصی از محقق نشدن وعده های ساخت هتل در ابوموسی

با وجود همه این وعده ها در گسترش صنعت گردشگری منطقه ابوموسی، یکی از هتلسازان کشور که همزمان با موج خبری جزیره اعلام کرده بود آمادگی سرمایه گذاری برای ساخت هتل در ابوموسی را دارد با اعلام نارضایتی از پیگیر نشدن وعده های داده شده، گفت: اعلام کردیم که آماده هستیم در این زمینه با حمایت و مساعدت دولت و سازمان میراث فرهنگی در ایجاد هتل و راه اندازی تور هر گونه همکاری لازم را داشته باشیم و نامه ای را به فرماندار ابوموسی در این زمینه نوشتیم اما با وجود گذشت یک سال نه تنها درخواست بازدیدی از آن جزیره انجام نشد بلکه خبری از توافق برای راه اندازی هتل و اقامتگاه نیز به گوش نرسید.

ایمان زارع نیا گفت: با این حال همزمان با شرکت در نمایشگاه گردشگری ATM دوبی، بروشور تورهای گردشگری به ابوموسی را با افتخار پخش کردیم درحالی که هنوز در این جزیره اقامتگاه مناسب ایجاد نشده است.

* جای خالی تبلیغات گردشگری ابوموسی در پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی

درکنار تمام وعده ها برای انجام یک سفر به یادماندنی در جزیره کمتر شناخته شده ایرانی آن هم جزیره ای که به لحاظ استرتژیک در چشم همسایگانی چون امارات قرار گرفته است تنها از سال گذشته تا کنون چند گروه از گردشگران در قالب تورهای خبری و یا ایثارگران و دانشجویان به این جزیره ایرانی سفر کرده اند. در این بین افرادی نیز بودند که تنها به واسطه شرکت در همایش و یا مراسمی میزبان ارگانهای دولتی این جزیره شدند و بقیه گردشگران این جزیره را اهالی بندرعباس و شهرهای جنوبی تشکیل می دادند و در تهران و یا دفاتر خدمات مسافرتی فعال در شهرهای دیگر هیچ توری برای ابوموسی فروخته نمی شود.

حتی تبلیغی برای دیدن جاذبه های آن نیز نه تنها در پکیج تورها بلکه در نشریات و تریبون های مختلص به سازمان میراث فرهنگی مانند پایگاه اطلاع رسانی این سازمان نیز وجود ندارد تا گردشگر ایرانی را برای دیدن این جزیره بیشتر ترغیب کند. با این حال برای مسافران تورهای گردشگری به جزیره امکاناتی مانند ورزشهای ساحلی، ماهیگیری، رصد ستارگان جزیره در شب، غواصی و گشت دریایی مهیا شده است که تمام اوقات فراغت گردشگران جزیره را پر می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1392، کدخبر: 319376، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین