پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۳۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
به نقل از سازمان بهزیستی کشور، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، طرح مشترک انجمن نابینایان ایران و یک شرکت دانش بنیان ‏ است که ایده شکل گیری این سامانه، به بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ بر می ‏گرددکه این سامانه شامل دستگاه برجسته نگار و نرم افزار گویای فرم‌های بانکی است.
شعارسال:به نقل از سازمان بهزیستی کشور، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، طرح مشترک انجمن نابینایان ایران و یک شرکت دانش بنیان ‏ است که ایده شکل گیری این سامانه، به بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ بر می ‏گردد که اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی، در بخشنامه‌ای به مدیران شبکه بانکی اعلام کرد: نابینایان در استفاده از تمامی خدمات بانکی (به ‏جز خدمات حساب جاری) با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر ‏نیستند. ‏

این سامانه شامل دستگاه برجسته نگار و نرم افزار گویای فرم‌های بانکی است.

در ابتدا در این نرم افزار، فرم‌های بانکی روی رایانه باجه نصب شده و اطلاعات درج شده در فرم‌های بانکی، به صورت صوتی برای افراد نابینا خوانده می‌شود.

یکی دیگر از ابزار‌های مورد نیاز در این سامانه، دستگاه برجسته نگار است که باید به رایانه شعبه متصل شود.

دستگاه برجسته نگار، دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده و تکمیل فرم‌های بانکی با استفاده از صفحه کلید ویژه نابینایان و توسط آن‌ها انجام می‌شود.

تمامی اطلاعات موجود در فرم‌های بانکی، از طریق نمایشگر بریل دستگاه برجسته نگار به صورت خط بریل برای نابینایان قابل خواندن است و به وسیله این سامانه، مشتریان نابینا قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور همراه، فرم‌های درخواست انواع عملیات بانکی از جمله، افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و ...، را با استفاده از ورودی و خروجی‌های صوتی و بریل تکمیل کنند و درپایان فرم‌های تکمیل شده، توسط چاپگر باجه پرینت و برای انجام عملیات در اختیار مسئول باجه قرار می‌گیرد.

هم اکنون این سامانه در برخی شعب بانک‌های استان خوزستان در شهرستان اهواز قابل دسترسی برای نابینایان است که لیست این شعب به شرح زیر است:

بانک شهر آدرس: اهواز کیانپارس خیابان شهید چمران بین خیابان سوم و چهارم غربی کد شعبه۲۸۳

بانک سپه آدرس: اهواز پادادشهر، خیابان دهم کد شعبه۱۲۹۲

بانک آینده آدرس: اهواز خیابان طالقانی، بین نظامی وفردوسی، روبروی بازار طلافروشان، شماره ۵۸۶

بانک تجارت آدرس: اهواز کیانپارس نبش خیابان آبان کد شعبه۱۰۱۰۰

بانک رفاه کارگران: اهواز میدان شهدا شعبه مرکزی کدشعبه ۲۰۵

بانک ملت: اهواز کیانپارس بین خیابان ۴ و ۵ کدشعبه ۳۲۷۰۶

بانک توسعه تعاون: اهوازکیانپارس خیابان شهید چمران فلکه سوم نبش خیابان میهن غربی کد شعبه۷۰۱۵
موسسه مالی ملل: اهواز خیابان سی متری شریعتی بین کافی و خیابان شهید جهانیان پلاک ۱۳۲۲کدشعبه ۳۷۰
امید است با گسترش فعالیت سامانه خدمات بانکی نابینایان و راه اندازی آن در دیگر شهر‌های استان، نابینایان و کم بینایان سراسر استان خوزستان بتوانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۱۰۷۳۴۸، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین