پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی از حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ درصورت تصویب این شورا خبر داد و گفت: دروس عمومی هم از کنکور به پایه‌های ۱۱ و ۱۲ آموزش و پرورش منتقل و تمرکز آزمون سراسری فقط روی دروس اختصاصی می‌شود.
شعار سال: ابراهیم سوزنچی روز جمعه درباره زمان اعمال تغییرات در کنکور سراسری، اظهار داشت: موضوع تغییرات در آزمون سراسری در چند جلسه با سازمان سنجش آموزش کشور بررسی و نهایی شد؛ البته تغییرات در کنکور یکشنبه این هفته در جلسه هیأت دولت هم مطرح شد.

وی افزود: در جلسه روز یکشنبه این اجماع وجود داشت که نسخه نهایی با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این که کلیات نسخه نهایی شده کنکور یک بار در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود، گفت: در حال حاضر طرح ساماندهی سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با امضای وزرای یاد شده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شده و آماده برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

سوزنچی در پاسخ به این سوال که زمان اعمال تغییرات در کنکور از چه سالی خواهد بود، ادامه داد در صورت تصویب، این تغییرات از سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود البته زمان ابلاغ آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مهم است؛ اگر قبل از کنکور سراسری امسال (روز‌های ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰) ابلاغ شود به کنکور ۱۴۰۲ می‌رسد.

شاه کلید اصلی تغییرات کنکور

وی با یادآوری شاخص‌های اصلیِ طرح نهایی شده برای اعمال تغییرات در کنکور، خاطرنشان کرد: این طرح چند شاه کلید اصلی دارد و سه آسیب اصلی در آن مد نظر است که باید برطرف می‌شد. نخست آسیب روانی روی دانش آموزان، دوم آسیب منفی روی آموزش و پرورش و سوم آسیب‌های محیطی ناشی از تبلیغات موسسات برگزارکننده دوره‌های آمادگی کنکور است که برای همه این‌ها راهکار پیشنهاد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای کاهش بار روانی کنکور، مقرر شد کنکور ۲ بار در سال برگزار شود.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تغییرات پیشنهادی و در صورت تصویب، دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود و تمرکز کنکور فقط روی دروس اختصاصی خواهد بود؛ بنابراین سوالاتی با یادگیری عمیق‌تر طراحی می‌شود و عمق یادگیری داوطلبان را می‌سنجند.

سوزنچی به تغییرات دیگر در کنکور ۱۴۰۲ اشاره کرد و ادامه داد: تغییر دیگر این است که ظرف ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه ۱۱ و ۱۲ به ۶۰ درصد می‌رسد؛ همچنین آموزش و پرورش باید دروس عمومی را که از کنکور حذف می‌شود به صورت کاملاً کیفی و تشریحی در پایه ۱۱ و ۱۲ قرار دهد؛ بنابراین دروس عمومی در این ۲ پایه تستی نخواهد بود.

وی با بیان این که آموزش و پرورش با این اتفاق احیا و از فشار کنکور خارج می‌شود، بیان کرد: این تغییرات همچنین عمق یادگیری را هدف گذاری می‌کند.

جهت دهی به تبلیغات موسسات کنکور

معاون خط مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین به جهت دهی تبلیغات محیطی موسسات برگزارکننده دوره‌های آمادگی کنکور، اشاره کرد و گفت: برای تبلیغات محیطی کنکور ضوابطی قرار دادیم و همه تبلیغات مرتبط با ورود به دانشگاه باید تاییدیه وزارت آموزش و پرورش داشته باشد؛ در حال حاضر تبلیغات در این زمینه مخرب است و موسسات کنکور در تبلیغاتی تاکید می‌کنند با ۳۰ روز درس خواندن در این موسسات، داوطلب در کنکور پذیرفته می‌شود.

سوزنچی این موضوع را زیر سوال بردن کل نظام آموزشی کشور دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب خوبی در تبلیغات محیطی موسسات کنکور صورت گرفت. در کل، طرح ساماندهی کنکور بسیار قوی است و نظرات سازمان سنجش آموزش کشور در آن اعمال شده است.

کنکور ۱۴۰۱ چه تغییراتی دارد

وی درباره تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ هم اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور روی اعمال تغییرات در کنکور ۱۴۰۱ نظراتی از منظر اجرا پذیری و ابعاد فنی این آزمون دارد. اعمال تغییرات یاد شده در این کنکور امکان اجرا نداشت، چون بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور ۱۴۰۱ طیفی که در معدل شان ۶۰ درصد معدل پایه‌های ۱۱ و ۱۲ اعمال شود، اصلا وجود ندارد؛ بنابراین اجرای آن به ۱۴۰۲ موکول شد.

به گفته سوزنچی، برای کنکور ۱۴۰۱ معدل صرفاً پایه دوازدهم به صورت ۴۰ درصد مثبت لحاظ می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۳۳۴۷۷۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین