پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
استاد تمام دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی به تبیین چالش‌های موجود در زمینه محیط زیست و اولویت‌های دولت آینده در این حوزه پرداخت و گفت: جای تاسف دارد که کاندیدا‌های ریاست جمهوری تاکنون در شعار‌های انتخاباتی خود به مسئله محیط زیست نپرداخته‌اند و تاکنون ردپایی از محیط زیست در برنامه آن‌ها نبوده است.
شعار سال: محمد یزدی اظهار کرد: فارغ از اینکه مسئول دولت سیزدهم چه شخص یا چه جناحی باشد باید گفت که کشور ما با چالش‌هایی اساسی در حوزه محیط زیست روبه‌رو است. ازجمله مهمترین این چالش‌ها می‌توان به موضوع محدودیت منابع آبی در ایران اشاره کرد. کشور ما در بخش‌های گرم و خشک کره زمین واقع شده است و جدای از اینکه در برخی سال‌ها ترسالی داریم، واقعیت کشور ما این است که طی دهه‌های اخیر همواره با کم آبی و خشکسالی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از سویی دیگر بخش عمده بارش‌ها در ایران در قسمت‌های شمالی البرز و قسمت‌های غربی زاگرس است، تصریح کرد: ما کمترین میزان بارش‌ها در قسمت‌های مرکزی، جنوبی و شرقی ایران را داریم که بخش بزرگی از سرزمین را تشکیل می‌دهد. از این‌رو می‌توان گفت که توزیع جغرافیایی بارش‌ها در ایران متناسب نیست.

دولت سیزدهم باید برای مدیریت آب در ایران فکری اساسی کند

این پژوهشگر حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید برای مدیریت آب در ایران فکری اساسی کند، گفت: متاسفانه ما از منابع آبی محدود خود به‌درستی استفاده نمی‌کنیم و به‌راحتی آن را از دست می‌دهیم. به عنوان مثال در بسیاری از کشور‌های اروپایی - که میزان بارش سالانه آن‌ها چندین برابر ما است و منابع آبی گسترده‌ای نیز دارند - آب‌های استفاده شده را با جمع‌آوری و تصفیه، چندین بار به چرخه مصرف بازمی‌گردانند.

این پژوهشگر حوزه محیط زیست ادامه داد: از سویی دیگر بخش زیادی از منابع آب ما در کشور برای کشاورزی استفاده می‌شود و متاسفانه بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی بسیار پایین است. از این‌رو نیاز است که دولت آینده راهکار‌های مدیریت مصرف آب در کشور را بررسی و هرچه زودتر آن‌ها را اجرایی کند.

مدیریت نادرست پسماند‌ها در کشور، ازجمله مشکلات مهم حوزه محیط زیست

یزدی در ادامه با بیان اینکه نبود مدیریت صحیح پسماند‌ها در کشور از دیگر مشکلات مهم زیست‌محیطی است، اظهارکرد: از این‌رو پیشنهاد می‌شود که نهاد یا سازمانی تحت عنوان سازمان مدیریت پسماند‌های شهری و روستایی در کشور ایجاد شود و به‌دنبال آن سیستم مشخصی برای ساماندهی پسماندها، تفکیک، جمع‌آوری، بازیافت و در نهایت امحای پسماند‌ها داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ازجمله دیگر مشکلات حوزه محیط زیست می‌توان به موضوع آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و گرد و غبار در بخش‌هایی از کشور اشاره کرد. عدم پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها، بیابان‌زایی و... سبب وقوع طوفان‌های گرد و غبار در برخی از استان‌ها شده است. از سویی دیگر کلانشهر‌ها نیز با آلودگی هوای ناشی از افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دست و پنجه نرم می‌کنند.

دولت دوازدهم در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها موفق نبوده است

وی با اشاره به اینکه از نظر من دولت دوازدهم نتوانسته است موفقیتی در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها به دست آورد، گفت: جایگزینی خودرو‌های فرسوده، حذف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، جنگل‌کاری، پرداخت حق‌آبه‌ها و... ازجمله راهکار‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکل طوفان‌های گرد و غبار و آلودگی هوا را کنترل کرد و نیاز است که دولت آینده اهتمام لازم را برای اجرایی کردن این راهکار‌ها داشته باشد.

جای خالی محیط زیست در شعار‌های انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری

یزدی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه محیط زیست باید به‌عنوان یکی از مولفه‌های امنیت و قدرت ملی در کشور تلقی شود، تصریح کرد: بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور به دنبال دارد. جای تاسف دارد که کاندیدا‌های ریاست جمهوری تاکنون در شعار‌های انتخاباتی خود به مسئله محیط زیست نپرداخته‌اند و تاکنون ردپایی از محیط زیست در برنامه آن‌ها نبوده است.

ضرورت تقویت دیپلماسی محیط زیست

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دولت یازدهم ما در زمینه دیپلماسی محیط زیست فعال بودیم، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که در دولت دوازدهم دیپلماسی محیط زیست تعطیل شد. باتوجه به اینکه بخشی از مشکلات زیست‌محیطی کشور از جمله گرد و غبار‌ها و پرداخت حق‌آبه تالاب‌های مرزی باید توسط دیپلماسی در حوزه محیط زیست پیگیری شود، انتظار می‌رود که در دولت سیزدهم روابط ما با کشور‌های همسایه در این زمینه تقویت شود.

رویکرد سیاسی به حوزه محیط زیست نداشته باشیم

وی در پایان با بیان اینکه در ایران رویکردی سیاسی به حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: این رویکرد باید تبدیل به نگرشی آکادمیک و فنی در حوزه محیط زیست شود. ما همواره در دولت‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برمبنای رویکرد سیاسی انتخاب شده‌اند که چنین مسئله‌ای نادرست است علاوه بر این‌ها باید تاکید شود که تمامی دولت‌ها نگاهی حقوقی به موضوع تخریب محیط زیست داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۲۰۹۵۸۴، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین