پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
حسن نوروزی با اشاره به صدور حکم زندان و بازداشت موقت باتوجه به نوع جرم، گفت: توصیه اکید ما این است که قضات، دادیاران، بازپرس‌ها و... حبس را به حداقل برسانند و در صدور احکام، از مواد ۶۰ تا ۹۰ قانون مجازات اسلامی را که روح آن استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است، استفاده کنند.
شعار سال: انبوه مجرمان در زندان یک سو، هزینه کمرشکنی که بابت اقامت‌شان در زندان روی دوش سازمان زندان‌ها و به‌تبع آن دولت می‌گذارند، سوی دیگر و فروپاشی خانواده حبسی‌ها، در نبود نان‌آورشان را هم قوز بالای قوز است به همین دلیل چندسالی می‌شود «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفته است تا هم از بار هزینه‌ها کم شود و هم اینکه خانواده زندانیان درد و رنج کمتری را متحمل شوند.

حسن نوروزی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد این کمیسیون جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان گفت: علاوه بر آزادسازی زندانیان، برگزاری گلریزان‌های متعدد و تلاش سازمان‌های متفاوت جهت آزاد کردن زندانیان جرائم غیرعمد که به صورت روتین درحال انجام است، رویکرد ما است قوانین را به گونه‌ای تعریف کنیم تا به سمت حبس زدایی و زندان زدایی برویم بدین ترتیب خانواده فرد مجرم، آسیب شدیدی نبینند.
 
صدور حکم زندان و بازداشت موقت باتوجه به نوع جرم

او افزود: حبس یعنی محرومیت، اما ما به دنبال حبس به معنای محدودیت هستیم لذا همکاران ما در صدور احکام باید محدودیت را لحاظ کنند و به جای صدور حکم زندان و بازداشت موقت باتوجه به نوع جرم، با قرار موقت، وثیقه و... فرد را آزاد کنند.

نوروزی در انتقاد از افزایش تعداد زندانیان بیان کرد: ما نباید آمار زندانیان را بالفعل به ۲۴۰ هزارنفر و بالقوه به ۷۰۰ هزار نفر برسانیم، این کار غلط است بنابراین توصیه اکید ما این است که قضات، دادیاران، بازپرس‌ها و... حبس را به حداقل برسانند و حتی در بازداشت موقت نیز دقت کافی داشته باشند، چون بازداشت موقت بدون دلیل هم به لحاظ شرعی و هم قانونی توجیهی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای به قضات گفت: پیشنهاد می‌کنم قضات در صدور احکام، از مواد ۶۰ تا ۹۰ قانون مجازات اسلامی را که روح و فرمول آن استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است نیز استفاده کنند و به جای صدور حکم زندان از محدودیت‌ها کمک بگیرند ضمن اینکه در این مسیر نیازمند به کار رسانه‌ای خوبی هستیم و از خبرنگاران تقاضا دارم نسبت به تبلیغات مجازات‌های جایگزین حبس توجه ویژه‌ای داشته باشند و این موضوع را فرهنگسازی کنند.

نوروزی در انتقاد از هزینه بالای پابند الکترونیک بیان کرد: در تلاش هستیم هزینه پایند الکترونیک کاهش پیدا کند تا فرد زندانی به ویژه زنان بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند و از زندان آزاد شوند، تدارکات آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز دیده شده و درحال حاضر باید پیگیری کرد تا دولت و قوه قضائیه نسبت به اجرای آن اهتمام ورزند که یا هزینه آن کمتر شود مثلا به ۱۰۰ هزارتومان تقلیل پیدا کند یا اینکه حداقل نصف آن را دولت پرداخت کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۸۷۶۶۵، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
حبس های طولای مدت برای زندان ها هزینه بر است !!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین