پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: با حمایت از کمیته امداد، بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد، به سمت از بین بردن فقر مطلق می‌رویم. من همیشه با محرومان و مستضعفین در ارتباط بوده و هستم باید برای اشتغال آنان اقدام بشود.
شعار سال: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با یک قوه عاقله‌ای که با عقلانیت، تدبیرِ واقعی و امید به اینکه آینده روشنی رقم خواهد خورد، می‌توانیم وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را قابل پیش‌بینی کنیم و در این‌صورت اعتماد مردم به نظام افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه گفتگو با نخبگان که از شبکه چهار سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه خود درباره ازدواج و حمایت از تشکیل خانواده، خاطر نشان کرد: وقتی از کسانی که به سن ازدواج رسیده‌اند درباره علت عدم تشکیل خانواده پرسیده شود، خواهند گفت که مسکن و شغل نداریم؛ این دو مسئله جدی است. این مسئله باید حل شده و طبق برنامه باید کاهش هزینه ازدواج برای جوانان انجام بگیرد. در این‌صورت ازدواج افزایش می‌یابد و امکان حل این دو مسئله در کشور وجود دارد.
 
۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است

وی افزود: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است و ما در دستگاه قضا، ۲۰۰۰ واحد تولیدی را فعال کردیم، ولی هنوز صد‌ها واحد تولیدی فعالیتی ندارد؛ با فعال‌سازی این ظرفیت‌ها می‌توانیم مسئله اشتغال را حل کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مقاوم‌سازی اقتصاد خاطر نشان کرد: تکانه‌ها نباید اقتصاد کشور را دچار مشکل کند؛ در کشور ما یک‌روز تحریم، کرونا، سیل، زلزله، حوادث طبیعی و دشمنی‌ها وجود دارد و اقتصاد کشور باید در این مواجهه مقاوم داشته باشد. همه این سخن را می‌گویند، ولی در این‌زمینه باید اقدام و عمل صورت بگیرد. اینکه مسئولان فقط بعضی دلایل را درباره مشکلات بیان می‌کنند، قابل قبول نیست و بلکه باید وارد عرصه شویم تا چنین وضعیتی نداشته باشیم.

رئیسی هم‌چنین برنامه‌های خود برای مقابله با فرار مالیاتی و اصلاح سامانه‌ها، اظهار داشت: امروز ارقامی از جمله ۷۰ و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای فرار مالیاتی بیان می‌شود و استقرار سامانه مالیاتی هوشمند می‌تواند به دولت در این‌زمینه اشراف بدهد تا از این جلوگیری کند. من در قوه قضائیه ۲۵ سامانه را فعال کردم و بسیاری از گردش امور قابل دستیابی شده و هدف نیز شکل گرفتن دستگاه قضایی هوشمند بود. دولت الکترونیک به چه میزان تشکیل و سامانه‌ها به‌هم وصل شده‌اند؟ مقاومت برخی دستگاه‌ها و عدم جدیّت دولت برای این کار، موجب شده که دولت الکترونیک شکل نگیرد.

وی ادامه داد: کشور ما الان گرفتار جناح‌بازی، رفیق‌بازی رودربایستی است، کشورداری با رودربایستی نمی‌سازد و باید برای کشورداری، مسئله نان و آب مردم، رونق اقتصادی و جهش تولید بدون رودربایستی و با اجرای عدالت جلو رفت. امیرالمومنین (ع) درباره عدالت که محور اصلی دولت ما نیز همین مسئله‌ی عدالت است، می‌فرمایند "عدالت توصیف وسیع است، ولی در اجرا سخت است". اجرای عدالت یعنی اجرای قانون است و این موضوع احتیاج به اراده جدی دارد. در عرصه‌های مختلف دیدیم که اگر اراده وجود داشته باشد، کار پیش رفته است؛ کشور نیازمند مدیریت جدی و پرقدرت است.

کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای رسیدگی به اقشار محروم و محرومان، تصریح کرد: با حمایت از کمیته امداد، بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد، به سمت از بین بردن فقر مطلق می‌رویم. من همیشه با محرومان و مستضعفین در ارتباط بوده و هستم و آن‌ها آماده‌ی کار هستند تا خودکفا بشوند و باید برای اشتغال آنان اقدام بشود.

رئیسی خاطر نشان کرد: کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها مسئله اساسی امروز مردم است. بخشی از مشکل خانواده‌ها به مسئله مسکن بازمی‌گردد و این موضوع راهکار دارد؛ باید سهم ۵۰ درصدیِ مسکن در سبد هزینه خانوار را به ۳۰ درصد برسانیم و ما برای این برنامه داریم. کاهش هزینه و افزایش درآمد خانواده‌ها مبتنی بر افزایش تولید است.

وی در ادامه‌ی این برنامه گفت: باید تولیدکنندگان را از دست سیستم بانکی نجات داد؛ سود بانکی ۱۸ درصد قرار داده شده، ولی از تولیدکنندگان بیش از ۳۰ درصد سود بانکی گرفته می‌شود و بسیاری از بانک‌ها واحد‌های تولیدی را تملّک می‌کنند. ما از دولت پیگیری کردیم تا این‌کار انجام نگیرد و به ما می‌گفتند که نمی‌توان با بانک‌ها به نتیحه رسید و گفتیم که ما می‌توانیم بدون نیاز به قانون جدید به نتیجه برسیم؛ من به قضات ابلاغ کردم که حاضر نیستیم کسی را بیش از مقداری که شورای پول و اعتبار تعیین کرده، کسی را تعقیب قانونی کنیم. بعد از مدتی، این بخشنامه موجب شد بانک‌ها بدانند که برای وصول سود ضامن اجرا ندارند.

نامزد ریاست جمهوری افزود: اینکه بانک مرکزی نسبت به بانک‌ها با توصیه رفتار کند، نحوه‌ی کار نیست و باید اعمال مدیریت صورت بگیرد و نظام بانکی و پولی کشور سازوکار مهمی است؛ مگر هر بانکی می‌تواند هرطوری که می‌خواهد، عمل کند و برخی بانک‌ها اختصاصی شده‌اند و تسهیلات را به افراد خاص پرداخت می‌کنند. غالب معوقات بانکی مربوط به چند نفر در کشور است و ما این‌ها را محاکمه کرده و ۳۰۰۰ میلیارد از معوقات بانکی را وصول کردیم.
 
اقدامات حمایتی برای تولید، با سخن نمی‌شود

رئیسی گفت: اقدامات حمایتی برای تولید، با سخن نمی‌شود و باید با اراده جدی عمل شود. از تولیدکننده ۲۵ درصد مالیات گرفته می‌شود و البته این میزان نباید یک‌شبه به ۱۰ درصد برسد و بلکه با یک شیب و طی زمان به ۱۰ درصد برسد. باید کاری کنیم که این وضعیتی فعلی پایان یابد و وضعیتی فعلی برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، خرید و فروش، روند اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی نیست و این غلط است و باید حل بشود. ما برنامه داریم که بسیاری از امور را برای تولید، کشاورزی، صنعت و اقتصاد قابل پیش‌بینی کنیم و خانواده‌ها بتوانند برای زندگی خود پیش‌بینی داشته باشند. با یک قوه عاقله‌ای که با عقلانیت، تدبیرِ واقعی و امید به اینکه آینده روشنی رقم خواهد خورد، می‌توانیم وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را قابل پیش‌بینی کنیم و در این‌صورت اعتماد مردم به نظام افزایش می‌یابد.

وی در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که "چقدر قائل به این هستید که یک رئیس‌جمهور خودش باید همه چیز را بداند؟ و "چقدر قائل هستید که باید از دیگران بهترین مشورت‌ها را بگیرد؟ "، تصریح کرد: بسیاری از آقایانی که امروز در مسائل اقتصادی حضور داشته و فعال هستند، جزو تیم اقتصادیِ ما در سازمان بازرسی در دهه ۷۰ بودند و از سلایق مختلفی در این تیم حضور داشتند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیرِ خوبی کسی است که از اندیشه‌ها، کارشناسان و ظرفیت‌های مختلف استفاده کرده و آن‌ها را پای‌کار بیاورد. باید تیم اقتصادی هماهنگی فراهم کنیم که این تیم همسو هستند؛ کار باید با مشورت با صاحبان اندیشه پیش برود و ما این‌کار را در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۲۱۸۸۷، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین