پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران خواستار تخصصی شدن امور کشاورزی در دولت آینده شد و گفت: انتظار داریم افراد متخصص در وزارت جهاد کشاورزی امور را در دست بگیرند تا شاهد این همه ضرر و زیان در حوزه تولید میوه در کشور نباشیم.
شعار سال: مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: در حالی که در ایران ۹ برابر برزیل و ۵۰ برابر امریکا در بخش کشاورزی آب مصرف می‌شود، اما درآمد ایران از صادرات محصولات کشاورزی بسیار اندک است و باید کشت گل خانه‌ای و آبیاری قطره‌ای در حوزه کشاورزی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد، اما وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این مساله بسیار بی تفاوت است، زیرا اگر ما کار خود را بلد باشیم با مصرف کمتر آب باید میزان درآمد ارزی ایران از محل صادرات محصولات کشاورزی به چند برابر افزایش یابد.

درآمد ارزی ایران حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بسیار ناچیز است

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار داشت: در حالی که در بخش کشاورزی ایران سالانه ۸۶ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود در سال شش میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داریم.

وی یادآورشد: این در حالی است که در برزیل مصرف ۳۹ میلیارد متر مکعب صادرات این کشور را به ۵۵ میلیارد دلار افزایش داده و در امریکا مصرف ۱۷۶ میلیارد مترمکعب آب معادل ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی برای امریکا دارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بیان کرد: نبود افراد متخصص در حوزه تنظیمبازارسبب شد که امسال ۳۰ هزار تن پرتغال پوسیده و دور ریخته شود در حالی که با هزینه بالایی این میوه تولید شده بود.
 
مصطفی دارایی نژاد: امور کشاورزی در دولت آينده بايد تخصصی شود

دارایی نژاد بیان کرد: اگر اختیار به اتحادیه‌ها داده شده باید بر عملکرد آن‌ها نیز نظارت کافی انجام شود و اگر افراد متخصص در راس امور باشند ما شاهد میوه ۱۰۰ هزار تومانی در میوه فروشی‌ها نخواهیم بود.

وی اظهار داشت:: ما باید به علت مصرف بی رویه آب، کشاورزی دیمی را کنار بگذاریم و در این شرایط کم آبی نباید اجازه داد که هندوانه در کشور کشت شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: افزایش بدون حساب و کتاب هزینه‌های حمل و نقل و نبود نظارت کافی قیمت میوه را چند برابر افزایش داده که در نهایت مردم و مصرف کنندگان متضرر می‌شوند

دارایی نژاد در پاسخ به اینکه چرا قیمت میوه با وجود فراوانی بسیار افزایش یافته است، گفت: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن بار میوه در میدان به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد که میوه بسیار فراوان است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم ولی قیمت میوه در میوه فروشی‌ها به چند برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: با اینکه میوه نوبرانهنداریم ولی قیمت میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر بسیار بالا رفته در حالی که امروز هر کیلوگرم گیلاس در میدان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان فروخته شد، اما در میوه فروشی بیش از ۶۰ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

چرا قیمت میوه در بازار بسیار بالا رفته است

دارایی نژاد بیان کرد: امروز زردآلو بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، آلبالو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، موز هندی ۱۸ هزار تومان و موز اکوادوری و فلیپینی ۲۰ هزار تومان در میدان میوه و تره بار به میوه فروشان فروخته شده، اما دربازارقیمت آن‌ها بسیار بالاست.

وی گفت: در روز جاری قیمت هر کیلوگرم هندوانه را ۳ تا ۴ هزار تومان، خربزه ۵ تا ۶ هزار تومان، طالبی ساوه و ورامین ۴ تا ۵ هزار تومان، هلو ۷ تا ۱۵ هزار تومان و شلیل بین ۸ تا ۱۳ هزار تومان به میوه فروشان فروخته شده، اما در میوه فروشی‌ها مردم با قیمت بسیار بالایی این میوه‌ها را خریداری می‌کند و گرانی میوه سبب شده که مردم میوه را به صورت دانه‌ای خرید کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تاکید کرد: این در حالی است متاسفاته هیچ نظارتی به روی قیمت‌های میوه وجود ندارد و هر کسی به هر قیمتی میوه خود را به فروش می‌رساند.

وی افزود: در حالی که باید میوه فروشان سطح شهر سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته باشند، اما میوه با چندین برابر قیمت میدان به مردم فروخته می‌شود و ضروری است که تعزیرات به این مساله ورود کند.
 
مصطفی دارایی نژاد: امور کشاورزی در دولت آينده بايد تخصصی شود

کرایه حمل انبه ۷ هزار تومان به ازای هر کیلو گرم است

دارایی نژاد با بیان اینکه امروز انبه به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در میدان فروخته شد، گفت: کرایه حمل یک تریلر انبه از پایانه مرزی پیشین به وزن ۱۶ تن ۱۱۰ میلیون تومان است و اگر حساب کنیم برای حمل هر کیلو انبه از این پایانه به تهران باید هر کیلوگرم ۷ هزار تومان کرایه پرداخت شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت حمل و نقل نیست و برای حمل یک کامیون ۲۰ هندوانه از شیراز به تهران ۲۵ میلیون تومان کرایه می‌گیرند و این در نهایت از جیب مصرف کنندگان و مردم پرداخت می‌شود.

میوه بسیار گران به دست مصرف کنندگان می‌رسد

وی گفت: هرچند که یک سبد پلاستیکی که قیمت آن سه تومان بود به ۱۱ هزار تومان رسیده و سایر هزینه‌های کارگری نیز افزایش یافته ولی قیمت میوه بسیار گران به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

دارایی نژاد با اشاره به مصرف آب زیاد در بخش کشاورزی ایران گفت: چند سال دیگه در ایران شاهد خشکسالی خواهیم بود، اما هندوانه دیمی در مصرف آب بیداد می‌کند و اگر من قدرت داشتم اجازه نمی‌دادم هندوانه در کشور کشت شود.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت میوه تا پایان هفته

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره آخرین وضعیت عرضه و قیمت انواع میوه و تره بار در میادین، اظهار کرد: طبق محاسبات ما در ابتدای هفته قیمت کلیه محصولات میوه و تره بار کاهش.۱۰تا ۱۵درصدی داشته است

وی ادامه داد: این کاهش قیمت به دلیل افزایش عرضه محصولات اتفاق افتاده است.

دارایی نژاد میزان افزایش عرضه نسبت به سال گذشته را ۲ تا ۳ برابر عنوان کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با تاکید بر اینکه کاهش قیمت در میوه‌های وارداتی نیز اتفاق افتاده است، افزود: هر کیلوگرم انبه پاکستانی با کاهش قیمت ۱۵درصدی نسبت به هفته گذشته، ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم موز هندی و اکوادوری نیز با کاهش قیمت ۱۵درصدی به ترتیب ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان و ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان در میادین فروخته می‌شود.

دارایی نژاد همچنین به اعلام قیمت برخی از محصولات میوه و تره بار پرمصرف داخلی پرداخت و گفت: هم اکنون هر کیلوگرم طالبی ۵ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم هندوانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم گیلاس ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، هر کیلوگرم هلو ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان و هر کیلوگرم شلیل ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد.

وی همچنین قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی را ۳ هزار تا ۴ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز را یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

دارایی نژاد در پاسخ به این پرسش که به رغم افزایش عرضه و کاهش قیمت در میادین چرا همچنان شاهد قیمت‌های بالا در مراکز عرضه هستیم، اظهار کرد: در میادین میوه و تره بار نظارت دائمی در حال انجام است و کمتر تخلفی با برخورد سریع مواجه می‌شود، گران فروشی در سطح شهر اتفاق می‌افتد و باید نظارت‌ها در آن بخش افزایش یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اتاق اصناف تهران، تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۸۲۸، www.otaghasnaftehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین