پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۶ تير ۱۴۰۴ - 2025 June 27
کد خبر: ۳۴۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
بوی متعفن تقلب کل شبکه‌های مجازی را فرا گرفته است. دانشجویان بشکل گروهی استاد اجاره می‌کنند تا پاسخ سوالات را داده و آنها بشکل جمعی، از روی پاسخنامه استاد تقلب کنند. تشکیل گروه‌های واتساپی و تلگرامی تقلب گروهی دانشجویان، شهره شهر شده و .... . آنگاه معاون محترم آموزشی وزارت عتف، در خصوص عدم گزارش تقلب حرف می‌زند؟ روی خودت آب سرد بریز آقای معاون وزیر و خجالت بکش. اگر با پنج نفر شاهد دانشجو در دادگاه حاضر شویم، حاضری استعفا داده و از مردم عذرخواهی کنی؟
شعار سال: علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره تقلب دانشجویان در زمان امتحانات اظهار کرد: روش‌های جلوگیری از تقلب دانشجویان از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها داده شده و نمی‌توان در این زمینه یک فرمول واحد ارائه کرد.

او افزود: وقتی از ابزار فناوری برای آموزش استفاده می‌شود تنوع گسترده‌ای صورت می‌گیرد و ابزار زیاد و جدید هم به افراد داده می‌شود که در این نرم افزار‌ها مکانیسم‌هایی وجود دارد تا صحت امتحانات از نظر ارزشیابی افزایش یابد.

خاکی صدیق تصریح کرد: گفتنی است که در امتحانات حضوری هم برخی رفتار‌های نادرست از سوی دانشجویان دیده می‌شود، اما در آموزش‌های الکترونیکی میزان آن تغییر کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دانشگاه‌هایی که ماهیت الکترونیکی بودن دوره وجود نداشته و تمامی فعالیت‌های طول ترم به آزمون پایان ترم با نمره زیاد تعلق گرفته و هیچ مکانیسم امنیتی استفاده نشده؛ بنابراین شاید تقلب‌های دانشجویان را در اینصورت نتوان شناسایی کرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه برخی از استادان دانشگاهی با دوربین از دانشجویان امتحان گرفته اند، تاکید کرد: در اینصورت میزان صحت امتحان پایان ترم افزایش می‌یابد و رفتار‌های نادرست محصلان در صورت تقلب کردن راحت‌تر دیده می‌شود.

آماری از تقلب‌های مجازی دانشجویان وجود ندارد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آمار‌های موجود از تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی گفت: همانگونه که نمی‌توان تقلب‌های دانشجویان در زمان امتحانات حضوری را تشخیص داد، انجام این کار در زمان امتحانات مجازی هم با معضل روبه رو است.

خاکی صدیق ادامه داد: زمانی که فردی یک رفتار نادرست را مرتکب می‌شود در صورتی که صحت آن مشخص شود به راحتی می‌توان آمار تقلب را در این خصوص شناسایی کرد و روی آن اتکا کرد.

او اضافه کرد: آماری از استادان دانشگاهی در سطح کشور نداریم که تقلب‌های دانشجویان را به وزارت علوم گزارش کرده باشند و اگر آماری در این زمینه گزارش شود باید قبل از آن به کمیته‌های انضباطی ارجاع داده شده باشد تا وزارت علوم در جریان رسیدگی به آن قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تمهیدات وزارت علوم برای قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان گفت: قطعی برق جزو مواردی است که در اختیار وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که اگر در زمان امتحانات، برق منزل یا مکانی که دانشجو در آن امتحان می‌دهد قطع شده باشد و به دانشگاه مربوطه این موضوع را گزارش کند؛ بنابراین یک کارگروه در دانشکده با بررسی‌های لازم و احراز آن می‌تواند گزینه‌هایی را همانند: برگزاری مجدد آزمون در زمان مناسب تر، جایگزین کردن نمرات طول ترم دانشجو به جای امتحان پایانی و ... مدنظر قرار دهد و آن‌ها را اجرایی کند.

خاکی صدیق بیان کرد: در برخی فضا‌های دانشگاهی هم دانشجویان می‌توانند در صورت قطعی برق دو بار در امتحان شرکت کنند، اما تمامی این موارد تنها ابزار برخورد با مسئله هستند و نمی‌توان از تمامی استادان اجرای چنین موضوعی را انتظار داشت؛ بنابراین استفاده از موارد فوق بستگی به انتخاب اعضای هیئت علمی، استادان، معاونان آموزشی، دانشگاه‌ها و ... دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۰۲۴۲، iusnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین