پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
به علت قطعی برق مردم کشور بسیار سخت می‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند، اپراتورها قطعی برق را مسبب آن می‌دانند.
شعارسال: در روز‌های اخیر قطعی مکرر و طولانی مدت برق مشکلاتی زیادی را برای شهروندان در سراسر کشور ایجاد کرده است و کار به جایی رسیده که ستاد مدیریت بحران برق تشکیل شده و مسئولان قضایی نیز دستور دادند تا با متخلفان و مشترکانی که با استفاده از روش‌های غیرقانونی موجب فشار بر نیروگاه‌ها می‌شوند برخورد قاطع صورت گیرد. هرچند روز گذشته وزیر نیرو در جلسه ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰ اعلام کرد از این پس شاهد قطع برق بدون برنامه در بخش خانگی نخواهیم بود، ولی تنها چند ساعتی پس از این انتشار این خبر برق مناطق متعددی از شهر تهران قطع شد.

در این میان قطعی طولانی مدت برق نه تنها باعث ناتوانی در استفاده از وسایل سرمایشی است بلکه به دلیل اتمام شارژ دکل‌های ارتباطی اپراتور‌های تلفن همراه و ثابت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز برای سرویس‌دهی به مشترکان خود دچار مشکل می‌شود. به طور کلی ایستگاه‌های ارسال امواج اینترنت دارای باتری‌هایی هستند که تا ۲ ساعت پس از قطع برق توانایی ارائه سرویس به کاربران را دارند، ولی اگر بازه زمانی قطعی بیشتر از این مقدار باشد این تجیهزات عملاً از دسترس خارج شده و تنها با اتصال مجدد برق و بازیابی انرژی به مدار خدمات‌دهی باز می‌گردند.

دردسر مشترکان اپرتور‌ها برای اتصال به اینترنت

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در روز‌های اخیر کاربران اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول پس از قطع برق برای اتصال به اینترنت دچار مشکل شده و اختلالات شدیدی را حتی در برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک تجربه کردند. در همین خصوص محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب توئیتری خود گفت: «باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ساعت پاسخگوی قطع برق هستند؛ پس از شارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال به شارژاند تا به طور کامل شارژ شوند. متأسفانه در برخی نواحی هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبود هستیم و از مشکل بوجود آمده پوزش می‌طلبیم.» همچنین آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در زمینه مشکلات پیش آمده برای کاربران شبکه اینترنت به دلیل قطعی مکرر برق اظهار کرد: «در تعدادی از شهرستان‌ها باتری ایستگاه‌های ارسال و دریافت امواج اینترنتی به سرقت رفته و در برقی نواحی نیز به دلیل کوتاهی اپراتور‌ها باتری‌ها فاسد شدند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است تا با همکاری اپراتور‌ها تجهیزات مستقر در سایت‌های اینترنتی را نوسازی و بهسازی کند تا از مشکلات آتی برای مردم جلوگیری شود.»

مسئولان شرکت همراه اول اعلام کردند قطع برق باعث آسیب رسیدن به باتری تعدادی از ایستگاه‌های اینترنتی در نقاط مختلف کشور شده است، ولی هنوز آمار دقیقی از میزان افت ارائه خدمات برخط به مشترکان این اپراتور پس از قطعی برق منتشر نشده است. باتری‌هایی که در حال حاضر موجود هستند تا ۲ ساعت انرژی ایستگاه را تأمین می‌کنند، ولی بیش از این مدت تجیهزات قادر به ادامه خدمات‌دهی به کاربران نیستند.
 
 
قطعی برق/ پیک پنجم کرونا/ کندی اینترنت/ قططع شدن اپراتورها


بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل نیز چندی پیش در اینستاگرام خود نوشت: «طی روز‌های اخیر، مجدداً بروز قطعی برق به صورت گسترده، موجب آسیب بر عملکرد بسیاری از کسب‌وکار‌ها شده و از جمله بر سطح ارائه خدمات ارتباطی اپراتور‌های تلفن همراه تأثیر منفی گذاشته و موجب شده تا برخی از مشترکان خدمات اینترنت همراه و اینترنت ثابت TDLTE ایرانسل نیز گلایه‌های به حقی را در این زمینه ابراز کنند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات عدیده تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا امکان بهره‌مندی سایت‌های ارتباطی از باتری‌های پشتیبان فراهم و در زمان قطعی برق، انرژی لازم برای ادامه فعالیت تجهیزات سایت‌های ارتباطی از طریق این باتری‌ها تأمین شود. علاوه بر این در سایت‌های ارتباطی اصلی و مهم که وظیفه ارتباط چند سایت دیگر با شبکه را نیز بر عهده دارند، تمهیدات بیشتری اندیشیده شده و حتی در برخی از سایت‌های اصلی، دیزل ژنراتور مستقر در سایت، در هنگام قطعی برق، وارد مدار می‌شود.

وارد شدن آسیب جدی به تجهیزات زیرساختی ادامه قطعی طولانی مدت برق

باتری‌های به‌کار رفته در سایت‌های ارتباطی ایرانسل در شرایط قطع برق، امکان ادامه خدمات‌رسانی چندساعته سایت را فراهم می‌کنند. با وجود این در وضعیت فعلی که خاموشی و قطعی مکرر و پیوسته برق همه روزه با فواصل زمانی کوتاه در حال رخ دادن است، نه تنها امکان شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان سایت‌های ارتباطی فراهم نیست، بلکه تجهیزات ارتباطی سایت‌ها، در معرض آسیب شدید و جدی قرار دارند.»

قطعی برق/ پیک پنجم کرونا/ کندی اینترنت/ قططع شدن اپراتورها

محمد رضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص میزان آسیب وارده به تجهیزات زیرساختی مخابرات در پی قطعی مستمر برق اظهار کرد: در روز‌های اخیر در برخی از مراکز مخابراتی شاهد بروز اختلالاتی در شبکه تلفن ثابت و دیتا بوده‌ایم. باوجود اقداماتی که از قبل انجام شده بود، ولی به دلیل طولانی بودن مدت قطع برق در تعدادی از مناطق تجهیزات از مدار سرویس‌دهی خارج شدند و مشکلاتی برای مشترکان پیش آمد. امیدواریم با کاهش روند قطع برق بروز چنین مشکلاتی نیز کمتر شود.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران به دلیل کمبود منابع مالی در نوسازی و تأمین برخی از تجهیزات زیرساختی برای توسعه شبکه ارتباطی خود دچار مشکل شده است. به عنوان مثال در چند سال اخیر سرمایه لازم برای خرید و نوسازی دیزل ژنراتور‌های در شرکت مخابرات وجود نداشته است و نتیجه عدم تأمین چنین تجهیزاتی در شرایط کنونی مشاهده می‌شود.


مسئولیت هرگونه آسیبی که به دلیل قطعی برق به تجهیزات مشترکان و شرکت مخابرات وارد شود بر عهده شرکت برق است و مدیران این مجموعه باید پاسخگوی چنین مشکلاتی باشند.


مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران بیان کرد: هنوز هیچ برنامه و جدولی در خصوص قطعی برق در مناطق مختلف به شرکت مخابرات اعلام نشده است، ولی قطعاً در صورت اطلاع از برنامه قطعی برق مسئولان این شرکت تمهیدات بیشتری را برای جلوگیری از بروز اختلالات در نظر می‌گیرند.

بیدخام ادامه داد: در چند روز اخیر تماس مشترکان با سامانه ۲۰۲۰ مخابرات ایران برای اعلام خرابی مودم‌ها به شکل چشمگیر افزایش یافته است. مودم‌های خانگی پس از قطع برق از مدار خارج شده و برخی از مشترکان ضمن تماس با سامانه ۲۰۲۰ اعلام می‌کنند ارتباط مودم آن‌ها با شرکت مخابرات قطع شده در صورتی که مشکلی در شبکه مخابراتی وجود ندارد و عدم اتصال به اینترنت به دلیل قطع برق است. در شرایط که برق به صورت مستمر قطع می‌شود مودم‌ها دچار نقص فنی شده و حتی ممکن است به طور کامل بسوزند.

وی عنوان کرد: بدون شک مسئولیت هرگونه آسیبی که به دلیل قطعی برق به تجهیزات مشترکان و شرکت مخابرات وارد شود بر عهده شرکت برق است و مدیران این مجموعه باید پاسخگوی چنین مشکلاتی باشند.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون مشترک اینترنت ثابت و ۸۴ میلیون مشترک اینترنت سیار در سراسر کشور وجود دارد و قطعاً دستگاه‌های مورد استفاده همه این کاربران برای اتصال به اینترنت به برق و ارتباط با شبکه‌های زیرساختی نیاز دارد. با ادامه روند قطعی مکرر برق آن هم در شرایطی که موج پنجم کرونا به شدت در کشور شیوع پیدا کرده و جان تعداد زیادی از هموطنان عزیز را گرفته است کاربران برای انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود ملزوم به خروج از خانه هستند. لازم است در شرایط بحرانی کرونا مردم و مسئولان در دستگاه‌های اجرایی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برنامه‌ریزی منطقی از وارد شدن آسیب‌های جدی به سلامت جسمی و روحی تک‌تک اعضای جامعه جلوگیری کنند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۹۳۲۳۴، ana.press/news.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین