پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
با قوانین کشورهای حاشیه خلیج فارس برای نگهداری سگ بیشتر آشنا شوید.
شعارسال: در میان کشور‌هایی که سال‌هاست قوانینی برای محدودیت و قاعده‌مند کردن پدیده سگ‌گردانی تصویب کرده‌اند، نام برخی کشور‌های مسلمان و همسایه ما نیز دیده می‌شود. قطر، امارات و بحرین از جمله این کشور‌ها هستند.

نگهداری از سگ به عنوان یک حیوان خانگی پدیده‌ای است که سرآغاز آن را باید در اروپا و کشور‌های غربی جستجو کرد و طبیعی است که شما نیز فکر کنید قوانین و مقررات مربوط به نگهداری از سگ، تنها مختص کشور‌های اروپایی و امریکایی باشد، اما با نگاهی به قوانین کشور‌هایی مانند ایران که این پدیده در آن‌ها نیز جدید و نوظهور است، با ضوابطی شفاف و سختگیرانه برای نگهداری حیوانات خانگی علی الخصوص سگ‌ها مواجه می‌شویم.

در میان کشور‌هایی که سال‌هاست قوانینی برای محدودیت و قاعده‌مند کردن پدیده سگ‌گردانی تصویب کرده‌اند، نام برخی کشور‌های مسلمان و همسایه ما نیز دیده می‌شود. قطر، امارات و بحرین از جمله این کشور‌ها هستند که به عنوان بزرگترین مقاصد گردشگری خاورمیانه قوانینی سخت‌گیرانه برای نگهداری سگ و سگ‌گردانی وضع کرده‌اند. قوانینی که هدف آن‌ها حفظ امنیت و سلامت شهروندان است و تا حد زیادی نیز موفق بوده‌اند.

قطر: بنابر قوانین دولت قطر به طور کلی سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها و سواحل ممنوع است و تنها در مکان‌های خاصی امکان سگ‌گردانی وجود دارد.

به علاوه آنکه تنها ورود برخی از انواع نژاد سگ به قطر مجاز است و در صورت نگهداری گونه‌های غیرمجاز سگ، صاحب سگ مشمول قانون مجازات نگهداری از حیوانات پرخطر خواهد شد. این قانون برای همراهی، پرسه زدن یا راه رفتن با هرگونه حیوانات و موجودات خطرناک در مکان‌های عمومی، تا ۳ سال حبس و یا ۱۰۰ هزار ریال قطر (معادل تقریبا صد میلیون تومان) جریمه تعیین کرده است.

نژاد‌های ممنوعه‌ای که در ایران فراوانند

گفتنی است با مشاهده لیست نژاد‌های غیرمجاز سگ در قطر با نژاد‌هایی مواجه می‌شویم که به راحتی در ایران خرید و فروش و نگهداری می‌شوند؛ نژاد‌هایی مانند بولداگ، شارپی و پیتبول.


نگهداری سگ در کشور‌های حاشیه خلیج فارس چگونه است؟




البته نگهداری سگ‌های مجاز در قطر نیز به همین سادگی‌ها نیست و برای نگهداری یک سگ در قطر باید از اداره دام، شهرداری و وزارت محیط زیست مجوز نگهداری اخذ شود که خود شامل مراحلی از جمله واکسیناسیون، چکاب و قرنطینه حیوان است.

در قطر به دارندگان حیوانات خانگی تأکید می‌شود که حیوان باید با برچسب و چیپست شناسایی مشخص شده باشد.

امارات متحده عربی: در امارات نیز قوانین سختگیرانه و مشخصی برای نگهداری از سگ وجود دارد. فصل پنجم قانون فدرال شماره ۲۲ امارات درباره تنظیم مالکیت حیوانات خطرناک، مصوب سال ۲۰۱۶، با عنوان «حیازة الکلاب» به مالکیت و نگهداری سگ اختصاص یافته است.

ماده ۱۲ قانون مذکور تصریح می‌کند: «داشتن سگ بدون اخذ مجوز از سوی مقام صالح برای هر شخصی ممنوع است.» این قانون اخذ مجوز برای نگهداری سگ را مشروط به ثبت تمام داده‌ها و مشخصات سگ و صاحب آن و همچنین تزریق تراشه الکترونیک و سابقه واکسیناسیون برای سگ می‌داند. نگهداری از سگ ثبت‌نشده یا واکسینه نشده جریمه‌ای از ۱۵۰ تا ۵۰۰ ریال امارات (نهایتا ۵۰۰ هزار تومان) و مصادره سگ را به همراه خواهد داشت.

البته همانند قطر، در امارات نیز نگهداری برخی نژاد‌های سگ مانند ماستیف، استافورشایر، پیتبول ممنوع است و امکان اخذ مجوز برای آن‌ها وجود ندارد.

جریمه ۵۰۰ میلیونی برای سگ گردانی بدون قلاده و زنجیر!

در امارات نیز پیاده‌روی با سگ در اماکن عمومی از جمله اماکن معروفی مانند نخل دبی و دبی مارینا ممنوع است. تنها سگ گردانی در اماکن مشخص و اعلام شده آن هم با قلاده و زنجیر قانونی است. افراد متخلف از این قوانین نیز؛ یعنی کسانی که در اماکن عمومی اقدام به سگ‌گردانی کنند یا بدون قلاده و زنجیر این کار را انجام دهند، به حبس تا ۶ ماه یا جریمه نقدی از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال امارات (معادل بیش از ۵۰۰ میلیون تومان) و مصادره سگ محکوم خواهند شد.

بنابر قانون امارات اگر سگی سبب آسیب به دیگری شود گویا صاحب او عامل آسیب بوده و مرتکب ممکن است به مجازات نقدی یا حبس محکوم شود. اگر سگی سبب ایجاد ترس در میان مردم شود، صاحب او به ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار ریال امارات (معادل بیش از ۷۰۰ میلیون تومان) جریمه نقدی محکوم خواهد شد که جریمه بسیار سنگینی است!

نگهداری سگ مبلغ بیمه ساختمان را بالا می‌برد

گفتنی است در امارات اگر صاحب سگ مستأجر باشد، برای نگهداری سگ در خانه باید حتما از صاحبخانه‌اش مجوز مکتوب بگیرد. مجوزی که البته به سادگی و ارزان داده نمی‌شود؛ چرا که بنابر قوانین امارات نگهداری سگ در ساختمان، قیمت بیمه ساختمان را بالاتر می‌برد و هزینه مضاعفی را بر صاحب‌خانه تحمیل می‌کند. از طرفی نیز امکان نگهداری سگ در تمام خانه‌ها وجود ندارد و وجود آسانسور مخصوص حمل حیوانات و برخی از ویژگی‌ها برای نگهداری سگ در ساختمان ضروری است.

بحرین: تا همین چند ماه پیش در بحرین قانون مشخصی برای ایجاد محدودیت در خصوص نگهداری سگ وجود نداشت تا اینکه در فروردین امسال مجلس نمایندگان بحرین قانونی جدید درباره نگهداری سگ‌ها تصویب کرد.

ماده ۲ این قانون بر ممنوعیت نگهداری حیوانات خطرناک در منازل، مزارع یا هر مکان دیگری تصریح کرده است و لیستی از حیوانات خطرناک به ضمیمه این قانون ارائه شده که بسیاری از نژاد‌های سگ را در بر می‌گیرد.

علاوه بر نگهداری، تربیت و خرید و فروش یا واردات و صادرات انواع سگ‌های خطرناک نیز در بحرین ممنوع است. با این همه، نگهداری از یک سگ که در لیست سگ‌های خطرناک نباشد نیز چندان ساده نیست و صاحب سگ باید برای این کار از سازمان‌های متعددی مجوز بگیرد و باید کارت دامپزشکی الکترونیکی سگ که شامل اطلاعات سلامتی و مجوزات آن است، همواره در گردنش باشد.

جریمه صد میلیونی برای تخلف از قواعد نگهداری سگ

در بحرین برای سگ‌گردانی نیز قواعد سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. بنابر ماده ۱۱ قانون اخیرالتصویب مجلس نمایندگان بحرین، تنها پیاده روی با یک سگ، آن هم در مکان‌های مشخص شده توسط دولت و به شرط تجهیز سگ به پوزه بند و زنجیر مجاز است. ضابطه‌ای که در صورت تخلف از آن، فرد متخلف به جزای نقدی بیش از یک هزار دینار (نزدیک به صد میلیون تومان) محکوم خواهد شد.

ماده ۱۲ این قانون تصریح می‌کند که دارنده مجوز نگهداری سگ یا همان صاحب سگ مسئول تمام حرکات سگ است و در صورتی که سگ او به کسی آسیب برساند و یا کسی را بترساند محاکمه خواهد شد.

آیا مجلس ایران هم قوانین مشابهی تصویب می‌کند؟

با این حال متأسفانه در نظام حقوقی ایران تا کنون قانون مشخصی برای حفاظت از امنیت و بهداشت عمومی در مقابل پدیده نگهداری از حیوانات تدوین نشده است. این خلاء قانونی سبب نگرانی و دغدغه بخش عمده‌ای از مردم شده است. دغدغه‌ای که اخیرا به پویشی گسترده بدل شده و کمپین‌های متعددی برای ابراز آن ایجاد شده است، از جمله کمپین «جلوی گرداندن سگ‌های خانگی در پارک‌ها را بگیرید» در سامانه فارس من که تا کنون نزدیک به ۲۷ هزار نفر از آن حمایت کرده‌اند.

حال باید دید مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار در جمهوری اسلامی ایران و مرجع مورد مطالبه این کمپین چگونه به خواسته معقول مردم پاسخ خواهد داد و آیا در ماه‌های آینده شاهد ارائه طرحی قانونی برای ساماندهی نگهداری از حیوانات خانگی خواهیم بود یا نه؟
 
 
 
نگهداری سگ در کشور‌های حاشیه خلیج فارس چگونه است؟
نگهداری سگ در کشور‌های حاشیه خلیج فارس چگونه است؟


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حکیم‌مهر، تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۵۱۸۰، Hakimemehr.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین