پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلایل مانع تراشی اتحادیه اروپا بر سر راه لبنان و اعمال تحریم علیه این کشور، گفت: اروپایی‌ها صرفاً برای لبنان اشک تمساح می‌ریزند، اما در اصل به دنبال مشروعیت‌زدایی از این کشور و طرح سناریوی تخریبی هستند.
شعار سال: «احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل مانع تراشی اتحادیه اروپا بر سر راه لبنان و اعمال تحریم علیه این کشور اظهار کرد: بخش عمده بحران لبنان، به نفوذ خارجی‌ها در این کشور بر می‌گردد؛ چراکه تمام جناح‌های داخلی این کشور، به یکی از طرف‌های خارجی وابسته هستند. به عنوان مثال جریان ۱۴ مارس به آمریکا و عربستان وابسته است و مسیحی‌های لبنان از فرانسه تبعیت می‌کنند. این وضعیت یک پیچیدگی ساختاری را نمایش می‌دهد و در این میان شاهد آن هستیم که اروپایی‌ها به صورت جدی به دنبال اعمال نفوذ خود در لبنان هستند. معتقدم اروپایی‌ها در حال ریختن اشک تمساح هستند. آن‌ها از یک سو لبنان را تحریم می‌کنند و از سوی دیگر خواهان تشکیل کابینه هستند و بار‌ها از روند تشکیل کابینه توسط سعد الحریری دفاع کردند.
 
بخشی از بحران‌ها به سعد الحریری برمی‌گردد

وی ادامه داد: بخشی از این بحران‌ها هم به سعد الحریری برمی‌گردد؛ چراکه او طی این مدت سعی کرده تا بتواند سهم‌خواهی خود را از معادلات لبنان داشته باشد و به نوعی معادله را به نفع خود اداره کند. در این شرایط به نظرم باید یک فرد دیگر از اهل تسنن وارد میدان شود و مجدداً به دنبال تشکیل دولت برود؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد، مجدداً شاهد تعمیق بحران خواهیم بود. سناریو دیگر هم این است که اوضاع را به سمتی ببرند تا حزب‌الله لبنان وارد میدان شود و اوضاع را اداره کند. توجه داشته باشید که حزب‌الله عموماً در مسائل امنیتی حضور دارد و سعی می‌کند از سهم‌خواهی اقتصادی و اجتماعی به دور باشد. بر این اساس معتقدم در آینده نزدیک سعد الحریری سنگ اندازی‌های خود را انجام خواهد داد، اما در نهایت باید دولتی روی کار بیاید که بتواند اوضاع را از وضعیت فعلی خارج کرده و به نوعی بحران را تحت مدیریت خود قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که کشور‌های منطقه مانند امارات، عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی معتقدند که دولت لبنان باید به دست لیبرال‌ها بیفتد. آن‌ها سعی کردند تا با حمایت از سعد الحریری او را وارد یک بازی سیاسی به نفع خود کنند، اما خروجی این وضعیت در نهایت منفی بود. کشور‌های منطقه به دنبال آن هستند تا بتوانند سناریوی مد نظر خود را جلو ببرند. از سوی دیگر مشکل این است که در داخل لبنان، نانِ سیاستمداران در تنش است، نه اینکه در کشور آرامش حاکم باشد. در منطقه هم چنین وضعیتی استوار است؛ اغلب کشور‌های منطقه و همسایگان لبنان در حال رصد این وضعیت هستند و از سوی دیگر غربی‌ها هم به دنبال آن هستند تا تحریم‌های مدنظر خود را به سبک و سیاقی که می‌خواهند علیه لبنان اعمال کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها و آمریکا از سوی دیگر سناریوی ناامن کردن بیروت را دنبال می‌کنند. به همین جهت کشور‌های دخیل در پرونده لبنان به دنبال مهندسی فضا علیه دولت و مردم این کشور هستند تا بتوانند جو داخلی را شلوغ کنند. این در حالی است که فشار به حزب‌الله هم زیاد شده و به دنبال آن هستند تا بتوانند با هدف قرار دادن این جریان، لبنان را وارد بحران جدید کنند. از سوی دیگر، هدف اروپا از اعمال تحریم‌ها بر لبنان این است که بتوانند مردم را به خیابان بکشانند و در مقابل حزب‌الله قرار دهند. آن‌ها به دنبال اجرای این سناریو هستند که لبنان را وارد یک محیط بحرانی عمیق‌تر کنند تا اوضاع علیه مردم مهندسی و هدایت شود. بر این اساس معتقدم که ادامه این روند می‌تواند بحران مشروعیت را کلید بزند و این همان موضوعی است که اروپایی‌ها آن را دنبال می‌کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۰۷۵۸۶ ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین