شعار سال: مرکبی برای سفرهای درون شهری که میتواند هم ترافیک را دور بزند، هم زودتر شما را به مقصد برساند. موتورسیکلت واژهای نام آشنا و وسیله نقلیهای که هر روزه هزاران عدد از آن را در سطح خیابان میبینیم.
موتورسیکلت میتواند در بسیاری از راهها و موارد کمک رسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاری رسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرتتر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است.
قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلتها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن میروند، اما سوالی که اکنون پیش میآید قیمت گذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟
نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟
موتورسیکلت میتواند در بسیاری از راهها و موارد کمک رسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاری رسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرتتر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است.
قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلتها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن میروند، اما سوالی که اکنون پیش میآید قیمت گذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟
نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟
بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص میشود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: قیمت گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمت گذاری را انجام میدهد و یک قیمت پایه را در نظر میگیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال میکند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.
![قیمت گذاری موتورسیکلت گزارش -](https://cdn.yjc.news/files/fa/news/1400/5/12/14453024_900.jpeg)
ضیا مقدم تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمتها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکتهای تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکتهای تولیدی آن را به یک قیمت خریداری میکنند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگیها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گرانتر است.
تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگیها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گرانتر است.
تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران
او تشریح کرد: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید میشود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور ۸۰ درصد کاهش یافت.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش تولید داشتیم، اما سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش تولید ۸۰ درصدی را تجربه کردیم.
محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصى نسبت به تورم و قیمت کالاهاى دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد، اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران میشوند، اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل کاهش قیمت یکى از شرکتهای تولید کننده، دیگر تولید کنندهها نیز کمى قیمتها را کاهش دادند.
این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برندهایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسرى عواملی وجود دارد که باعث مى شود قیمت موتورسیکلت کمى کند، افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.
نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت رقابت شدیدى بین تقریبا ٤٠ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگیهای شرکت تولید کننده خرید خود را آغاز مى کنند و از اواسط اسفند نیز مصرف کنندگان نهایى خرید خود را شروع مى کنند.
این کارشناس صنعت موتور سیکلت تشریح کرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکتها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمى توانند آن را بفروشند و خواب سرمایه براى آنها ضرر است. البته با توجه به اینکه طى چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بوده ایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢٠٠ در کارخانهها موجود است، در نتیجه استدلال بالا براى مونتاژکنندگان قابل تحمل است.
نژادیان ادامه داد:، اما اگر شرکتها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمت هاى اندکى که در کارخانه هاى مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسى با قیمت رقباى خود کارى ندارد، چون نمى تواند با ضرر بفروشد. پیش بینى این است که با تمام شدن موجودى فعلى کارخانهها و واردات جدید قیمتها افزایش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمت هاى دستورى نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مى شود. در نتیجه دستگاه هاى نظارتى زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمى کنند. نهایت در حد تذکر و یا تشر باشد.
حالا انتظار این است، با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه به دنبال خرید موتورسیکلت با قیمتی واقعی هستند، انتظار میرود که مسئولان به این ماجرا ورود کنند و قیمت گذاری مشخصی داشته باشند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۹۰۷۱، www.ghatenews.com