پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
گاهی اوقات به دلیل عدم اطلاع از قوانین آپارتمان‌نشینی در تعامل با همسایه‌ها دچار مشکل می‌شویم. برای پیش‌گیری از بروز اختلاف خوب است تا با برخی از پرکاربردترین این قوانین آشنا شویم.
شعار سال: حتما در مورد مشاعات ساختمان، درگیری‌ها و اختلافات پیرامون آن مطالبی شنیده‌اید. در فضای آپارتمان‌نشینی یکی از مسائلی که برای ساکنین اهمیت دارد موضوع مشاعات ساختمان است.

ممکن است بسیاری از ما ناخواسته و به دلیل عدم آشنایی با مقررات مشاعات، کار‌هایی در ساختمان انجام دهیم که باعث شکایت و درگیری با دیگر همسایه‌ها شود.

بر اساس تعریف کلی که در ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است، «هر قسمت از آپارتمان را که در سند، مالکی برای آن عنوان نشده و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، مشاعات ساختمان می‌نامند».

مالکیت در آپارتمان‌ها شامل دو قسمت مالکیت اختصاصی و مالکیت مشترک است.

مالکیت اختصاصی، به بخشی از ملک گفته می‌شود که فقط صاحب آپارتمان حق استفاده از آن را دارد مثل بالکن. اما مالکیت مشترک به قسمت‌هایی از ساختمان می‌گویند که کلیه مالکین حق استفاده از آن را دارند. مانند راه پله، تاسیسات موتورخانه، کنتورها، انبار عمومی ساختمان، آسانسور، چاه فاضلاب، پشت بام و تاسیساتی که در پشت بام برای استفاده عمومی احداث گردیده است از جمله نمای خارجی ساختمان، محوطه ساختمان و...

حالا ببینیم آیا «حیاط خلوت» یا پاسیو که درون یک واحد است آیا جزئی از مشاعات محسوب می‌شود یا خیر؟ یکی از مکان‌هایی که در مورد اشتراکی یا اختصاص بودن آن سوالات زیادی مطرح است «حیاط خلوت» یا «پاسیو» است.

اگر حیاط خلوت در محدوده سند مالکیت، اختصاصی واحد نبوده و در صورت مجلس تفکیکی جزو مشاعات قید شده باشد، حتی اگر امکان استفاده برای یک واحد را داشته باشد جزو مشاعات محسوب می‌شود.

اما اگر واحد‌های دیگر ساختمان، امکان دسترسی به آن نداشته باشند، هزینه نگهداری و تعمیرات پاسیو، طبق مقررات ماده ۴قانون تملک آپارتمان‌ها به عهده استفاده کننده شخصی آن است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار: ۱۶مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: nournews.ir/۷۴۴۷۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین