پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲
پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از سوم شهریور در پایتخت ژاپن آغاز می‌شود. در این بازی‌ها ورزشکارانی که دچار معلولیت جسمی و ذهنی هستند به رقابت می‌پردازند. پیش از برگزاری پارالمپیک افرادی که چنین شرایطی داشتند در بازی‌های المپیک شرکت می‌کردند. نخستین بار یک پزشک ایده برگزاری پارالمپیک را داد تا این بازی‌ها از سال ۱۹۶۰ به صورت رسمی آغاز شوند.

شعار سال:پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از سوم شهریور در پایتخت ژاپن آغاز می شود. در این بازی ها ورزشکارانی که دچار معلولیت جسمی و ذهنی هستند به رقابت می پردازند. پیش از برگزاری پارالمپیک افرادی که چنین شرایطی داشتند در بازی های المپیک شرکت می کردند. نخستین ورزشکار گئورگ آیزر آمریکایی- آلمانی بود که در مسابقات تیراندازی المپیک ۱۹۴۸ و ۵۲ رقابت کرد. لیس هارتل دانمارکی دیگر ورزشکاری بود که در المپیک شرکت کرد و مدال نقره درساژ را به دست آورد.
 
در همین سال ها بود که ایده برگزاری مسابقات مخصوص معلولان توسط سر لودیگ گوتمن در یکی از  بیمارستان های لندن داده شد. او پزشک یهودی بود که در زمان نازی ها از آلمان فرار کرد. گوتمن می خواست زندگی افرادی که در جنگ جهانی دوم دچار معلولیت شدند را تغییر دهد. به همین منظور در سال ۱۹۴۸ رقابت های تیراندازی با نام "بازی های استوک مندویل" را در لندن برگزار کرد. در این مسابقات ۱۴ مرد و ۲ زن شرکت کردند که روی صندلی چرخدار می نشستند.

تنها یک سال بعد شش تیم در این مسابقات شرکت کردند و در رشته هایی همچون نتبال و بسکتبال روی ویلچر به رقابت پرداختند. در سال ۱۹۵۲ این بازی ها به یک رقابت بین المللی تبدیل شد و از سال ۱۹۶۰ پارالمپیک به صورت رسمی در شهر میزبان المپیک یعنی رم برگزار شد. دیگر تنها افرادی که در جنگ دچار معلولیت شده بودند در این بازی ها حضور نداشتند و ۴۰۰ ورزشکار از ۲۳ کشور در پایتخت ایتالیا رقابت کردند.
 
در ابتدا تنها کسانی که روی ویلچر بودند می توانستند در پارا رقابت کنند اما در سال ۱۹۷۶ این محدودیت برداشته شد و ورزشکار با هر گونه معلولیتی فرصت حضور در این مسابقات بزرگ را پیدا کرد. این موضوع موجب شد تعداد شرکت کنندگان در بازی های سئول ۱۹۸۸ چند برابر شود و به ۱۶۰۰ ورزشکار (از ۴۰ کشور) افزایش یابد. در این دوره بود که ورزشکاران معلول توانستند از تاسیسات و میزبان های برگزاری المپیک استفاده کنند. همچنین برای نخستین بار بازی های پارا بلافاصله بعد از المپیک برگزار شد.
 
اکنون پس از برگزاری ۱۵ دوره، در توکیو ۴۵۲۱ ورزشکار در ۲۲ رشته مختلف از بیست و چهارم آگوست (۲ شهریور) تا پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) رقابت خواهند کرد. در این بازی ها بدمینتون و تکواندو برای نخستین بار معرفی می شوند تا جانشین رشته های فوتبال هفت نفره و قایقرانی بادبانی شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری جی پلاس  ، تاریخ انتشار:  2 شهریور1400، کدخبر: 1521835، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین