پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مترجم کتاب «پیشگیری از خودکشی» معتقد است؛ متاسفانه خودکشی یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در جهان ازجمله کشور ماست و هرساله میلیون‌ها نفر اقدام به خودکشی می‌کنند
شعارسال: از دیرباز افسردگی و معضلات روحی به عنوان اصلی‌ترین عوامل خودکشی در افراد شناخته می‌شده‌اند. مجله علمی پزشکی قانونی در یکی از پژوهش‌های خود آورده است: «امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده اجتماعی و بهداشت روانی در بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشور‌های اروپایی است. در بسیاری از کشور‌ها خودکشی به‌صورت قابل توجهی بالاتر از تعداد مرگ‌های ناشی از تصادفات است و در تعدادی دیگر به‌ویژه در گروه‌های سنی جوان‌تر، خودکشی بعد از تصادفات به عنوان یکی از دلایل منجر به مرگ رتبه‌بندی شده است.» بی‌شک پرداختن به موضوعاتی در باب بهداشت روان می‌تواند کمک شایانی به افزایش آگاهی مردم در پیشگیری از خودکشی کند.

 سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه معمولا اقدام به خودکشی در زنان بین دو تا سه برابر مردان است، می‌گوید؛ فوت در مردان بین ۳ تا ۴ برابر زنان است. تقریبا بر اساس آمار سال ۲۰۱۵، ۸۰۰هزار نفر در جهان بر اثر خودکشی فوت کرده‌اند. همچنین در دنیا گفته می‌شود ۱۰درصد مرگ‌ومیر افراد ۱۵ تا ۲۹ساله بر اثر خودکشی است و خودکشی جزو ۱۰ عامل اصلی در مرگ‌ومیر افراد جوان محسوب می‌شود.

به اعتقاد وی، بنابراین این مسأله، خاص کشور ما نیست و تهدید جهانی محسوب می‌شود و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. عوامل مختلفی هم در آن دخیل هستد که بخشی از آن به شرایط کلان جامعه برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که نمی‌توانیم تاثیر محیط را نفی کنیم. بخشی هم مربوط به یادگیری است که در مورد روش‌های خودکشی، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

موسوی چلک معتقد است، یکی از دلایل مربوط به اختلالات روانی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی است که معمولا بین افرادی که دست به خودکشی می‌زنند، شیوع بیشتری دارد. مصرف الکل یا مواد مخدر نیز جزو عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شوند؛ اما به طور کلی در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی وجود نداشته باشد یا کمتر باشد، بیشتر شاهد رفتار‌های پرخطر خواهیم بود که خودکشی هم یکی از مصادیق آن است.

در این میان کتاب «پیشگیری از خودکشی» نوشته جان هندن با ترجمه قدرت‌الله عباسی، محمد فغان پورگنجی و لیلی کاوسی به‌تازگی از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

قدرت‌الله عباسی، مترجم کتاب «پیشگیری از خودکشی» درباره این اثر گفت: کتاب پیشگیری از خودکشی با رویکرد راه حل محور یکی از معروف‌ترین منابع تخصصی در حوزه خودکشی است. در این کتاب سعی شده است با استفاده از رویکرد راه حل ­محور کوتاه‌مدت (SFBT) به متخصصان در درمان گرایش به خودکشی کمک شود.

وی افزود: این کتاب، علاوه بر بررسی سایر رویکرد‌های درمانی به‌طور واضح و به دور از واژگان تخصصی، فنون رویکرد راه حل محور را ارائه می‌کند. یکی از مهم‌ترین موضوعات کتاب حاضر موضوع رویارویی با مراجع در ده دقیقه ابتدایی درمان است. درک اهمیت رابطه درمانی خوب توسط درمانگران، موضوعی حیاتی است که به‌طور دقیق در این کتاب با استفاده از مثال‌های کاربردی تشریح شده است. در این کتاب چگونگی مواجهه و برخورد با مراجع خودکشی هم در یک مشاوره اورژانسی ۱۰ دقیقه‌ای و هم در یک جلسه مشاوره کامل توضیح داده شده است. کمتر کتابی وجود دارد که به متخصصان با استفاده از مثال‌های موردی آموزش دهد که در یک رابطه درمانی با مراجع خودکشی چگونه عمل کنند و چه کار‌هایی انجام دهند. با توجه به کمبود منابع تخصصی در حوزه درمان خودکشی و ابهام‌های زیادی که در مدیریت و مقابله با خودکشی وجود دارد، هدف و انگیزه اصلی برای ترجمه این کتاب ارائه یک رویکرد متفاوت و در عین حال ضروری و موثر به متخصصان بهداشت و درمان برای کاهش میزان خودکشی در میان افرادی است که در مرز بین مرگ و زندگی قرار دارند.

این مترجم در پاسخ به پرسشی درباره مخاطبان اصلی کتاب گفت: مخاطبان این کتاب، متخصصان بهداشت و درمان مانند پزشکان عمومی، روان‌پزشکان، روان‌شناسان، مشاوران، پرستاران، مددکاران اجتماعی و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه هستند. کتاب پیشگیری از خودکشی با رویکرد راه حل محور یک کتاب تخصصی است و خوانندگان آن باید حداقل یک دانش پایه در باب درمان راه حل محور کوتاه‌مدت داشته باشند. با توجه به اینکه در میان کتاب‌های نگارش‌شده درباره خودکشی، کمتر کتابی به‌صورت تخصصی به مسئله مواجهه با مراجع خودکشی با استفاده رویکرد راه حل محور پرداخته است، این کتاب بازخورد بسیار خوبی در جامعه علمی داشته است.

وی با اشاره به عمومی‌سازی دانش در بحث ذکرشده در کتاب تاکید کرد: با توجه به اینکه این کتاب مبتنی بر رویکرد راه حل محور برای حل مساله خودکشی است و این رویکرد یک رویکرد غیرآسیب‌شناختی به درمان است که به‌جای تمرکز بر مشکلات بر توانمندی و خلاقیت افراد تاکید دارد به نظر می‌رسد متخصصان مانند روان‌شناسان، مشاوران با درک چارچوب نظری این رویکرد می‌توانند از طریق برگزاری کارگاه‌های علمی و آموزشی در جهت کاهش مشکلات افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و عمومی‌سازی دانش این کتاب آن استفاده کنند.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه خودکشی یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در جهان است و هرساله در دنیا میلیون‌ها نفر اقدام به خودکشی می‌کنند. در کشور ما هم میزان خودکشی در حال افزایش است. آمار‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از کسانی که به زندگی خود پایان داده‌اند، قبل از خودکشی یا در آستانه خودکشی با یک متخصص سلامت روان در ارتباط بوده اند؛ اما با وجود تلاش‌های زیادی که برای کمک به این افراد و کاهش میزان خودکشی توسط متخصصان سلامت انجام شده است، هنوز ابهام بسیاری برای متخصصان جهت استفاده از یک رویکرد درمانی موثر وجود دارد.

به گفته وی، از این رو این کتاب می‌تواند نیاز بسیاری از متخصصان برای مواجهه با افراد دارای نگرش به خودکشی را با استفاده از رویکرد راه حل محور برطرف کند. بنابراین، ضرورت اصلی ترجمه این کتاب، نیاز متخصصان بهداشت و درمان برای مواجهه با افراد دارای نگرش به خودکشی و کمک موثرتر به آن‌ها بر اساس یک رویکرد درمانی یعنی رویکرد راه حل محور کوتاه‌مدت بوده است.
 

در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی نباشد خودکشی زیاد می‌شود
 
شعارسال، بااندکی لخیص واضافات برگرته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۳۰۷۸۱۵، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین