پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: میزان تقاضای تغییر کاربری در استان معادل ۲۰ درصد اراضی باغی و زراعی گیلان است.
شعارسال: با پدیده‌ای به نام خانه دومی‌ها مواجه هستیم. بیشتر این متقاضیان زمین‌های کشاورزی استان از استان‌های تهران، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند.

تبعات این پدیده به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی این منطقه است.

این موضوع نیازمند مشارکت ملی است و تنها یک دستگاه نمی‌تواند این معضل را حل کند.

در خصوص اظهارات مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، توجه به نکات زیر را لازم می‌دانم:

۱- تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان؛ در واقع یکی از مهم‌ترین تهدیدات کشاورزی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی استان است و متاسفانه این عمل خلاف در چارچوب مناسبات رفتاری نهاد‌های دست اندرکار، قابل ردیابی است.

۲- بخشی از تغییر کاربری اراضی در روستا‌ها اجتناب ناپذیر است و تحت تاثیر فقر روستاییان، اجرای طرح‌های گردشگری، کم آبی، توسعه راه‌ها، تبدیل روستا‌ها به شهر و نیز عدم کفایت طرح‌های هادی برای پاسخ گویی به نیاز‌های مردم روستا‌ها و ... می‌باشد.

۳- بنیاد مسکن به عنوان تهیه کننده طرح‌های هادی و مسئول مسکن روستایی، اتفاقا یکی از نهاد‌هایی است که باید نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پاسخ گوید که در حوزه عملکرد این نهاد چه اتفاقاتی افتاده است؟ قاعدتا مدیرکل بنیاد مسکن که ۸ سال سکاندار این مسئولیت بوده باید به افکار عمومی پاسخ دهد نه این که در مقام مدعی ظاهر شود؟! هیچ تغییر کاربری خارج از اراده شورا‌ها و دهیاری ها، شورای بخش، بخشداری ها، فرمانداری ها، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و مداخلات نمایندگان و بنگاه‌های که عین قارچ روییده اند و دلالان زمین انجام نمی‌شود.

۴- مدیرکل بنیاد مسکن که در همه دولت‌ها مسئولیت داشته و دو دوره معاون عمرانی و معاون سیاسی – امنیتی استانداری بوده است نمی‌تواند در نقش اپوزیسیون و مدعی ظاهر شود و طرح بدهد. مردم می‌گویند چرا مدیرکل بنیاد مسکن گیلان طی دو دهه حضور در مناسب کلیدی مدیریتی استان، طرح‌های مدنظر خود را اجرا نکرده است؟ چرا صدا و سیمای مرکز استان در گفت و گوی خبری خود با این مسئول در این باره، به مسئولیت‌های قانونی خود عمل نکرده است؟ چرا صدا و سیما دوربین خود را بر نمی‌دارد و لااقل سری به روستای سوقه در نزدیکی فرودگاه رشت بزند که چه بر سر مردم این روستا، اراضی کشاورزی آمده است؟ آیا مدیرکل بنیاد مسکن نمی‌داند در سوقه چه گذشته است؟ در اکثر شهرستان‌های گیلان این وضعیت حاکم است.

استراتژی "که بود که بود من نبودم " جواب نمی‌دهد آقای مدیرکل؟!

۵- در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم و حساسیت ایت الله رئیسی به موضوع مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، مصاحبه مدیرکل بنیاد گیلان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی که امنیت و حیات گیلانیان را به خطر انداخته است نوعی خوداظهاری برای تصدی مسند استانداری گیلان و تبرئه نقش بنیاد مسکن در تغییر کاربری اراضی کشاورزی ارزیابی می‌شود.

۶- تغییر گسترده و خطرناک اراضی کشاورزی گیلان، سبب مهاجرت اهالی استان‌های دیگر، مهاجرت روستاییان به شهرها، فقیر شدن روستاییان و تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی و آسیب‌های زیست محیطی گردیده است؛ بنابراین، انتظار می‌رود تغییر کاربری اراضی در گیلان به عنوان یک تهدید جدی هم در سطوح رسانه‌ای و هم در سطوح قضایی و امنیتی و هم در شورای تامین مورد بررسی قرار گیرد.
 

خطر تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گیل خبر، تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۴۷۲۵۰۸، gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین