پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: رییس جمهوری موضوع مسکن را به طور جدی پیگیری می‌کند و آمده‌ایم که به این خواسته رییس جمهور تحقق بخشیم.
شعار سال: رستم قاسمی در یک برنامه تلویزیونی درباره حواشی جلسه رای اعتماد اظهارداشت: یک اشتباه لفظی بود.

وی با بیان اینکه مسکن موضوع بسیار مهمی است، گفت: در حال حاضر سهم هزینه مسکن در سبد خانوار بزرگ ٣٧ درصد و در تهران بیش از ۵٠ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن دغدغه حاکمیت و رییس جمهوری است، ادامه داد: رییس جمهوری موضوع مسکن را به طور جدی پیگیری می‌کند و آمده‌ایم که به این خواسته رییس جمهور تحقق بخشیم.

وی تاکید کرد: برنامه و حرف‌هایم در این حوزه شعاری نیست و مبتنی بر آمار است.

وی با بیان اینکه در بخش مسکن با سه قشر و گروه مواجه هستیم، گفت: قشر اول برای تامین مسکن به کمک دولت نیاز ندارد و در گروه مسکن هدایتی قرار دارند و این گروه نیاز به کمک مالی ما ندارند که ٣٠٠ هزار واحد در سال متناسب با این قشر مسکن ساخته می‌شود.

قاسمی افزود: قشر دیگر در بخش تامین مسکن نیاز به حمایت دارند، اما قشر سوم علاوه بر حمایت نیاز به کمک دارند.

وی با اشاره به افزایش مستأجران در کشور ادامه داد: سهم مستاجران در بخش مسکن بالا است و در تهران حدود ۴٠ درصد مردم مستاجر هستند.

وی با اشاره به تبعات انباشت تقاضا در بخش مسکن گفت: تاخیر سن ازدواج و مسائل اجتماعی از جمله کاهش عرضه مسکن در جامعه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت یک میلیون مسکن در سال ۵ مولفه مطرح است، گفت:اولین مولفه زمین است که به طور متوسط ۵٠ درصد سهم هزینه مسکن را تشکیل می‌دهد. مولفه دیگر خدمات دولتی است که برای گروه‌های دوم و سوم مخاطب طرح‌های مسکنی این خدمات رایگان یا با تخفیف ۵٠ درصدی خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع سوم بحث منابع است که باید مشخص شود که این منابع از کجا و با چه روشی تامین می‌شود. مولفه چهارم تامین مواد و مصالح برای ساخت یک میلیون مسکن است که زیرساخت‌های تامین مصالح ساختمانی برای این حجم از ساخت و ساز در زمان آغاز پروژه مسکن مهر ایجاد شد.

قاسمی گفت: برای ساخت این میزان مسکن در سال به ۳۲ میلیون تن سیمان نیاز داریم که امروز صنعت سیمان ظرفیت تولید ٧٠ میلیون سیمان در سال را دارد.

وی افزود: برای ساخت این حجم از مسکن به ۱۰-۱۲ میلیون تن انواع فولاد نیاز داریم که امروز تولید کشور دو برابر است. هنچنین کشورمان در بخش تولید کاشی و سرامیک چهارمین تولیدکننده دنیا است. به طور قطع توان مهندسی و کارگری برای ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد و شرکت‌هایی که بتوانند این میزان را بسازند، فعال هستند و مشکلی در این زمینه هم وجود ندارد.

وی از راه اندازی بانک زمین خبر داد و گفت: بانک موجودی زمین را مطرح کردیم که در این زمینه باید از تلاش‌های آقای اسلامی تشکر کنم چراکه اقدامات موثری انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تمام بخش‌های دولت موظف هستند تمام اراضی خود را برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند و طبق قانون اگر ظرف دو ماه این اقدام صورت نگیرد، ثبت اسناد به طور مستقیم می‌تواند سند را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

وی همچنین از شناسایی یک میلیون هکتار زمین دولتی در کشور مناسب برای ساخت مسکن خبر داد و گفت: یک میلیون هکتار زمین دولتی شناسایی شده است و به زودی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد که البته بخشی از این اراضی نیاز به تغییر کاربری دارد؛ بنابراین با این قانون مشکل زمین که تا ۵٠ درصد در بخش مسکن سهم دارد را حل کرده‌ایم و در این بخش مصوبه قانونی داریم.

قاسمی ادامه داد: البته از این ۴ میلیون واحد مسکونی، یک میلیون روستایی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از راه اندازی صندوق توسعه مسکن خبر داد و گفت: مصوبه صندوق توسعه مسکن را گرفته‌ایم که تمام بودجه‌های مسکنی در این صندوق خواهد بود.

وی با اشاره به تامین مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در کشور اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته سهم مسکن در تسهیلات بانکی بسیار پایین بوده، به طوری که در سال ٩٩ این عدد حدود ۵ درصد بوده که کلا یک درصد آن اختصاص پیدا کرده است. اما طبق قانون سهم مسکن در تسهیلات به ٢٠ درصد رسیده و اگر این قانون از سوی بانک‌ها اجرا نشود، مجازات خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سیاست ما این است که این سود تسهیلات برای اقشار کم درآمد مناسب باشد که برای دهک‌های پایین یا سود کاهش می‌یابد و یا دوره اقساط طولانی می‌شود.

وی ادامه داد: اساسا هدف از ساخت یک میلیون واحد در سال این است که مستأجران صاحب خانه شوند. سیاست ما این است که اولا این ساخت و ساز‌ها در داخل شهر‌ها باشد و در پیرامون شهر‌ها و شهر‌های جدید انجام شد، باید شهرسازی باشد و نه مسکن سازی و به دنبال ایجاد شهر‌های شب رو نیستیم.

قاسمی با اشاره به برنامه‌های خود در بخش حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر فقط ١٠ درصد از حجم بار کشور از مسیر ایمن و ارزان ریلی جابه‌جا می‌شود در حالی که طبق برنامه این عدد باید به ٣٠ درصد می‌رسید. امروز ١٢ هزار کیلومتر خطوط ریلی داریم که بخشی از آن از نسل قدیمی است و همچنین تعدد ایستگاه‌ها باعث کاهش سرعت قطار شده است.

وی با تاکید بر اینکه از بخش خصوصی تمنا می‌کنیم وارد حوزه‌های زیرساختی از جمله ریلی شوند، گفت: پروژ‌های نیمه کاره ریلی باید به اتمام برساند و به دنبال افزایش سهم بخش خصوصی در این بخش هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه‌های آزادراهی ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارند، گفت: برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های حمل و نقل فرش قرمز پهن می‌کنیم و جذابیت مشارکت را افزایش می‌دهیم چراکه به خوبی می‌دانیم امروز با تکیه بر منابع دولتی پروژه‌ها پیش نمی‌روند.

وی با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع ساخت پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.

قاسمی با اشاره بر ضرورت نوسازی ناوگان شقوق حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر ٣۵۶هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد دارند که متوسط سن این ناوگان بسیار بالاست و باید برای نوسازی ناوگان چاره‌ای بیندیشیم. همچنین سن ناوگان هوایی کشورمان هم بالا است و ما نیاز برای انجام پرواز‌های ایمن داریم.

وی با بیان اینکه تجربه طولانی در حوزه ساخت بنادر دارم، اظهار داشت: اکثر بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی، بندر امام و بندر چابهار در دوره حضور بنده در قرارگاه خاتم الانبیاء ساخته شد و امروز بحث آبادانی سواحل مکران مطرح است که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است.

قاسمی ادامه داد: می‌دانیم که ٩٠ درصد حمل و نقل جهانی کشور از طریق دریا انجام می‌شود که هم مسیر ارزان و هم پرحجم است و نباید این فرصت را از دست بدهیم. بنادر کشور نیاز به توسعه دارند و باید شبکه ریلی به چشمه‌های بار و بنادر متصل شوند.
تعداد بازدید : 3
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در این باره گفت: در دولت احمدی نژاد سالی یک میلیون مسکن ساختیم پس این وعده شدنی است

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۲۴۰۲۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین