پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
اقتصاددانان اثرات تورمی سال ۱۳۷۳ دولت هاشمی را فقط در ارقام و اعداد دیدند. اما مددکاران اجتماعی، اثرات آن را در ۱۰ سال بعد در آسیب‌های اجتماعی ملاحظه کردند. امروز علی الظاهر تورم دستپخت دولت آقای روحانی را می‌توان در اعداد و ارقام بیان کرد، اما اثرات سو تغذیه بینانسلی آن را در چند سال بعد مشاهده خواهید نمود. چقدر تاسف بار است ملتی به مدیرانی ناتوان اعتماد کند.
شعار سال: افزایش قیمت گوشت قرمز ارتباطی مستقیم با سرانه مصرف گوشت در خانوار‌های ایرانی دارد و حتی مقایسه چندسال یک‌بار این سرانه هم شیب معکوس مصرف گوشت را نسبت به شیب قیمت‌ها آشکار می‌سازد. برای مثال در دوره‌ای ۱۶ ساله- از سال ۸۴ تا ۱۴۰۰- میزان مصرف سالانه گوشت قرمز هر خانوار چهارنفره ایرانی از ۵۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده است. یعنی هر عضو از خانواده‌ای چهارنفره در ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن به‌صورت متوسط ماهی ۵۰۰ گرم و روزی ۱۶ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کند.

همچنین گفته می‌شود سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم رسیده است. در دوره‌ای کوتاه‌تر هم پژوهش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در دوره‌ای دوساله از سال ۹۵ تا سال ۹۷، مصرف گوشت قرمز از ۹.۶ کیلوگرم در سال به ۸.۵ کیلوگرم رسیده است. به این ترتیب بالابودن قیمت گوشت قرمز تحت‌تأثیر افزایش قیمت ملزومات پرورش دام و کاهش مصرف گوشت قرمز تحت‌تأثیر کاهش قدرت اقتصادی خانوار‌های ایرانی و کاهش میزان تقاضا، سال به سال به شکلی محسوس رخ می‌دهد. مرکز آمار همچنین براساس اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده گزارش کرده است قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند از فروردین سال ۹۶ تا آبان سال ۹۸ از ۳۶۱ هزار ریال به ۹۴۶ هزار ریال رسیده و افزایشی ۱۶۲ درصدی داشته است.

در همین بازه زمانی هم قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله از ۳۴۵ هزار ریال به ۸۴۶ هزار ریال افزایش یافته است؛ و بازهم در فاصله‌ای کوتاه‌تر، براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت گوشت گوسفند از تیرماه سال ۹۹ تا خرداد سال ۱۴۰۰ از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت گوشت گوسفند در تیر ماه ۱۴۰۰ به نسبت تیر ماه ۹۹ درحدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت گوشت گوساله هم از تیر ماه سال پیش تا خردادماه امسال از ۸۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۷ هزار تومان رسیده است. البته این قیمت در تیرماه به ۱۴۷ هزار تومان هم رسید، اما متوسط قیمت تیرماه ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله از خرداد تا تیر افزایشی ۱.۸ درصدی و از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال‌جاری افزایشی ۵۱.۳ درصدی داشته است. در نتیجه این روند صعودی، سال به سال و ماه به ماه است که میزان مصرف گوشت در کشور کاهش قابل توجهی یافته است. به‌گفته شورای تامین دام کشور، متوسط مصرف گوشت قرمز در کشور معمولا یک میلیون تن بوده، اما امروزه به‌واسطه نبود تقاضا و کاهش قدرت خانوار‌های ایرانی، به ۵۰۰ هزار تن رسیده است، درحالی‌که در میزان تولید تغییر قابل‌توجهی رخ نداده است.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به میزان قیمت و سرانه مصرف گوشت در طول ۱۰ سال گذشته در ایران. داده‌های این اینفوگرافیک برگرفته از داده‌های مرکز آمار ایران و نقل قول مقامات صنعت دام کشور در بازه‌های زمانی مختلف است و از آنجا که نحوه محاسبات و تخمین این اعداد در هر گزارش متفاوت است، اعدادی که در گزارش‌های آماری منتشر شده‌اند هم متفاوت از یکدیگرند؛ از این‌رو اعداد باید به‌صورت تخمینی درنظر گرفته شوند. همچنین قیمت گوشت قرمز به‌صورت میانگین بازار درنظر گرفته شده است، زیرا قسمت‌های مختلف لاشه قیمت‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.
 
جدول | مقایسه میزان مصرف گوشت مردم در سال ۹۰ و ۱۴۰۰
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۲۳۴۹۹، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین