پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۲۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
از دو سال پیش تاکنون و پیرو برهم ریختی شرایط اقتصاد خانوار، هشدار مکرر سو تغذیه بعنوان یکی از پیامد‌های نامیمون بینانسلی سومدیریت اقتصادی را داده بوده ایم و تکرار می‌کنیم. هشدار می‌دهیم که سلامت بینانسلی سازندگان ایران اسلامی در خطر سو مدیریت‌های اقتصادی قرار گرفته است (خدایا شاهد باش، روزی که باید می‌گفتیم به کرات گفتیم، اما نشنیدند). زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا هشدار‌های داده شده را تائید نموده و بیان داشته است که مطالعات وزارت بهداشت و رصد وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال در مناطق محروم کشور نشان می‌دهد که در دو سال گذشته با شیوع کرونا، افزایش قیمت مواد غذایی و بروز خشکسالی در کشورمان، شیوع سوء تغذیه در میان کودکان زیر ۵ سال در مناطق محروم، دو برابر شده است.

شعار سال:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: شیوع سوء تغذیه کودکان در 2 سال گذشته یعنی در دوره شیوع کرونا در مناطق محروم ایران 2 برابر شده است. البته باید توجه داشت که 60 درصد افراد بالای 18 سال کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

سوء تغذیه کودکان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی در استان های محروم ایران است. فقر منجر به سوء تغذیه کودکان می شود. در سال های اخیر شاهد تشدید سوء تغذیه کودکان در هشت استان محروم کشورمان بوده ایم. آن طور که دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به رکنا می گوید، سوء تغذیه کودکان در دو سال اخیر در استان های محروم کشور دو برابر شده است. سوء تغذیه کودکان می تواند منجر به بروز کوتاه قدی و کاهش بهره هوشی در میان آنها شود.

 در سال های اخیر تحریم ها، کرونا و سوء مدیریت ها منجر به گرانی شدید کالاهای اساسی و بخصوص مواد غذایی برای ایرانیان شده است و در این میان مردم مناطق محروم کشور بیش از سایر ایرانیان تحت تاثیر این گرانی ها قرار گرفته اند و همین مساله منجر به بروز سوء تغذیه در میان کودکان در مناطق محروم ایران شده است.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت از بروز سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال در هشت استان محروم کشور شامل سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، بوشهر و خراسان جنوبی به دلیل ناامنی شدید غذایی خبر داده بودند. این در حالی است که سوء تغذیه کودکان می تواند منجر به شیوع کوتاهی قد در میان آنها شود و همچنین خلاقیت را از کودکانی بگیرد که می توانند آینده سازان کشور باشند.

دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در نشست خبری امروز خود گفت: مطالعات وزارت بهداشت و رصد وضعیت تغذیه کودکان زیر 5 سال در مناطق محروم کشور که با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام شده است، نشان می دهد که در دو سال گذشته با شیوع کرونا، افزایش قیمت مواد غذایی و بروز خشکسالی در کشورمان، شیوع سوء تغذیه در میان کودکان زیر 5 سال در مناطق محروم 2 برابر شده است.

وی افزود: استان هایی مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی جزو محروم ترین استان های کشور هستند که علاوه بر سوء تغذیه کودکان، کم خونی و کمبود ویتامین A نیز در آنها گزارش شده است. همچنین در این مناطق و سایر مناطق محروم کشور در دو سال گذشته شاهد افزایش ناامنی غذایی خانوارها بوده ایم و طبیعی است که اگر به موقع اقدامات مداخله ای در این استان ها انجام نشود، در کوتاه مدت شاهد افزایش مرگ و میر و بیماری ها بر اثر سوء تغذیه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: کم خونی، کمبود آهن، کاهش بهره هوشی، افت تحصیلی و کاهش قدرت یادگیری از دیگر عوارض کوتاه مدت سوء تغذیه کودکان است و در صورت تداوم این روند، در بلندمدت نیز شاهد کوتاه قدی، یعنی توقف رشد قدی کودکان و کاهش متوسط بهره هوشی کودکان در ایران خواهیم بود.

عبداللهی با تاکید بر این که رفع مشکل سوء تغذیه کودکان با همراهی تمام دستگاه های دولتی امکان پذیر خواهد بود، اظهار داشت: وزارت بهداشت در دو سال گذشته تلاش کرده است که از طریق شبکه های بهداشتی و درمانی کشور، مکمل های ریزمغذی ها را به تمام گروه های سنی در مناطق محروم کشور ارائه دهد.

همچنین وزارت بهداشت تلاش می کند تا از طریق سیستم PHC، کودکان دچار سوء تغذیه و مادران بارداری را که به دلیل فقر دچار سوء تغذیه شده اند، شناسایی کند و این افراد را به کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت رفاه معرفی کند تا سبد غذایی رایگان در میان این افراد توزیع شود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی توسط وزارت بهداشت گفت: ما در این طرح تلاش کردیم تا با ارائه بسته های حمایتی و بسته های غذایی به خانوارهای نیازمند و افراد دچار سوء تغذیه، تا حدودی از شیوع سوء تغذیه در ایران جلوگیری کنیم، اما قطعا سایر بخش های دولتی نیز باید برای جلوگیری از شیوع سوء تغذیه در کشورمان، وزارت بهداشت را یاری کنند.

عبداللهی تصریح کرد: سال گذشته وزارت رفاه یک طرح کمک معیشتی اجرا کرد که براساس آن، این وزارتخانه به حساب سرپرستان خانوار کودکان دچار سوء تغذیه که توسط وزارت بهداشت شناسایی شده بودند، مبلغ مشخصی را واریز می کرد. طبیعی است که برای کاهش شیوع سوء تغذیه در کشورمان، باید این اقدامات ادامه یابد و باید اعتبارات کافی به کمیته امداد تعلیق گیرد که این کمیته بتواند تمام کودکان و مادران باردار دچار سوء تغذیه را تحت پوشش سبد غذایی قرار دهد.

اضافه وزن 60 درصد افراد بالای 18 سال در کشور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش در نشست خبری امروز اظهار داشت: 60 درصد افراد بالای 18 سال جامعه دارای اضافه وزن و چاقی هستند و این عارضه در بزرگسالان روند افزایشی دارد.

وی افزود: بیش از 20 درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن بویژه چاقی شکمی هستند و مصرف بی رویه فست و فودها، مواد قندی، استفاده کمتر از میوه ها و سبزیجات و عدم تحرک بدنی کافی باعث افزایش چاقی در کشور شده است.

عبداللهی ادامه داد: حدود 50 درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند در حالیکه باید روزی نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشند و البته شیوع بیماری کرونا و پرهیز از حضور در تجمعات باعث شد مردم بیشتر دچار اضافه وزن شوند.

وی تصریح کرد: لازم است افراد در خانه به دلیل تعطیلی باشگاه‌های ورزشی حرکات کششی و تحرک بدنی داشته باشند و فعالیت‌های نشستنی باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اجرای برنامه ملی تغذیه سالم که قرار است از 15 تا 30 دی ماه در سطح کشور برگزار شود اشاره کرد و گفت: این برنامه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش و پرورش، شهرداری ها، سپاه، ناجا، بهزیستی، بسیج و رسانه ها برگزار می شود و هدف از اجرای آن انتشار اطلاعات و پیام های تغذیه ای با بحران کرونا است.

وی افزود: این پیام را به مردم می رسانیم که تغذیه مناسب و سالم از شدت بروز بیماری کرونا کاسته و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

عبداللهی اظهار داشت: افرادی که تغذیه بد و ناسالم دارند سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده و مقاومت کمتری در برابر بیماری کرونا دارند و شدت این بیماری در آنها بیشتر است.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای تزریق واکسن کرونا

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای تزریق واکسن کرونا گفت: واکسیناسیون در کنار تغذیه سالم باعث پاسخ مناسب بدن در مقابل عملکرد سیستم ایمنی می شود و افراد باید موقع تزریق واکسن ناشتا نباشند زیرا باعث افت فشار خون شده و لازم است آب و مایعات کافی بنوشند.
عبداللهی ادامه داد: مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات لازم است زیرا سیستم ایمنی بدن بویژه در موقع تزریق واکسن بهتر عمل می کند و کم آبی منجر به عملکرد نامطلوب این سیستم می شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: افراد باید آب آشامیدنی، چای کمرنگ، غذاهای آبکی، آبمیوه های خانگی و شیر را قبل و بعد از انجام واکسیناسیون مصرف کنند زیرا پاسخ بدن به تزریق واکسن بهتر خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: باید الگوی غذایی مناسب داشته باشیم، مصرف کمتر قند و شیرینی، شکلات و نمک باعث افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مردم سالاری ، تاریخ انتشار:  11 دی 1400، کدخبر: ،www.mardomsalari.ir،159426

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
ببینید با مدیریت ناکارامدی که دارین چه فاجعه ای رو دارین رقم میزنین در مورد کودکانی که آینده سازان ایران هستند!
ناشناس
Romania
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
0
0
قیمت همه کالاها به قدری بالا رفته که توان خرید مردم خیلی خیلی کم شده.مردم یکی یکی مواد غذایی مفید و ضروری رو دارن از سبد غذاییشون حذف میکنن.فقط کافیه آمار بگیرین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین