پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح امروز از اوین بازدید کرد.
شعارسال: علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، در ادامه سلسله بازدید‌های خود، پس از بازدید از زندان تهران بزرگ، زندان زنان، زندان قزلحصار و بازداشتگاه آگاهی تهران، صبح امروز مورخ ۱۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰، به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و داستان‌های مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه اوین بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت.

دادستان تهران در جریان این بازدید، با جمع کثیری از مددجویان زندان اوین، ملاقات کرد و ضمن استماع مسائل قضایی آنها، دستورات مقتضی را برای رسیدگی صادر کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفتگویی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: در پی تاکیدات موکد رییس قوه قضاییه قریب به دو ماه است که سلسله بازدید‌ها را از کلیه زندان‌های استان تهران شروع کرده‌ایم. شیوه بازدید‌های ما نیز به این شکل است که قضات به شکل دسته جمعی و اغلب در روز‌های تعطیل در محیط و محل زندان حضور پیدا می‌کنند.

خانواده یکی از محکومان دی‌ماه ۹۶ از طریق صفحات رییس قوه قضاییه در فضای مجازی به آدرس ejeii_org نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای می‌نویسد و ارسال می‌کند که منجر به این می‌شود که دادستان تهران در جریان حضور در زندان اوین پیگیر این محکوم شده و با وی ملاقات کند.

دادستان تهران در ادامه و با اشاره به ماموریت رئیس قوه قضاییه به وی برای پیگیری وضعیت این محکوم گفت: فردی که دانشجو بوده و محکومیت قطعی داشته، حدود ۹ ماه است که برای تحمل محکومیت به زندان اعزام شده است و اکنون دستورات ویژه‌ای در خصوص این پرونده به‌لحاظ تاکیدات ریاست قوه قضاییه صادر شده‌است.

القاصی بیان کرد: پرونده این فرد با نظر موافق در کمیسیون عفو مطرح خواهد شد و همچنین به این فرد دو هفته مرخصی اعطاء شد و مقرر شد تا وضعیت وی دنبال شود تا سریع‌تر تعیین تکلیف شود. نگاه ما بر این است که با توجه به اینکه این فرد فاقد سابقه کیفری بوده رافت اسلامی تا جایی که ممکن است در خصوص وی اعمال شود و مطمئن هستم با توجه به تاکیدات ریاست قوه قضاییه نسبت به این موضوع، حتما عفو این محکوم مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

دادستان تهران با بیان اینکه هدف از انجام بازدید‌ها از زندانها، بررسی وضعیت زندانیان از نزدیک است، گفت: دیدن فرد بازداشتی و زندانی توسط قضات پرونده و قاضی تصمیم‌گیرنده خیلی مهم و تاثیرگذار است؛ چرا که این روش هم باعث تسریع در تصمیم گیری‌ها می‌شود و هم اینکه قاضی پرونده از وضعیت و شرایط زندانی آگاه می‌شود. امروز، این بازدید در مجموعه زندان اوین با توجه به تاکیدات و دستور ویژه‌ای که حدود دو ماه پیش ریاست قوه قضاییه نسبت به موضوع زندان و امور زندانیان صادر کرد، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکید ریاست قوه قضاییه بر موضوع تعیین تکلیف وضعیت زندانیان است و اینکه قضات تصمیم گیرنده حتما در تحت‌نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها حضور پیدا کنند و شرایطی که فرد زندانی در آن قرار دارد را مورد بررسی قرار دهند.

القاصی با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه به منظور جلوگیری کردن از طولانی شدن بازداشت‌ها و زندانیان تحت قرار گفت: حتما باید در این زمینه در سریع‌ترین زمان و کوتاه‌ترین مدت تصمیم‌گیری شود و اگر ادامه بازداشت ضرورت ندارد، تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

دادستان تهران با بیان اینکه بازدید از زندان اوین، پنجمین بازدیدی است که در ادامه سلسله بازدید‌های انجام شده از زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: امروز حدود ۲۰۰ نفر از قضات در مجموعه دادسرا‌های تهران که عمدتا بازپرسان و دادیاران پرونده‌ها بودند، در اینجا حضور پیدا کردند و از نزدیک به صورت چهره به چهره با زندانیان ملاقات داشتند.

وی با اشاره به بررسی وضعیت نگهداری زندانیان از زبان خود آن‌ها توسط قضات اظهار کرد: هدف از این اقدام، حصول اطمینان از رعایت حقوق زندانیان بوده است.

القاصی در ادامه گفت: در خصوص قرار‌های تامین همکاران ما به‌طور ویژه ورود داشتند و سعی کرده‌اند که تناسب قرار تامین را با موضوع اتهام حتما احراز کنند. اعتقاد ما بر این است که حتما باید قرار تامین به‌روزرسانی شود و هم در زمان صدور و هم در زمان بازداشت، این تناسب باید تحت نظر قاضی رعایت شود تا بازداشت فردی به دلیل نامتناسب بودن قرار طولانی نشود.

دادستان تهران هم به اوین رفت
 
دادستان تهران با بیان اینکه عمده زندانیان مستقر در زندان اوین، تحت قرار هستند، گفت: کلیه زندانیان و بازداشتی‌ها بدون استثناء با قضات ملاقات کردند و حتی یک نفر هم امروز وجود ندارد که در این مجموعه نگهداری شود و قاضی پرونده خود را ندیده باشد و وضعیت پرونده آن زندانی مورد بازبینی و بررسی قرار نگرفته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در خصوص قرار‌های تامین مقرر کردیم که حتما تجدید نظر صورت گیرد. قوه قضاییه و در راس آن رئیس دستگاه قضایی در خصوص موضوع زندان و زندانیان، دغدغه‌مند است و ریاست قوه قضاییه در جلسات مختلف رسمی و غیررسمی نسبت به این موضوع تاکید ویژه دارند تا امور زندانیان مورد پیگیری قرار گیرد.

القاصی با بیان اینکه تلاش همکاران ما در مجموعه دستگاه قضایی بر این است که نظارت‌ها به صورت مستمر، کارشناسی شده، هدفمند و میدانی باشد، اظهار کرد: هدف این است که تا هیچ حقی از فرد زندانی یا خانواده وی ضایع نشود.

دادستان تهران ابراز امیدواری کرد تا این بازدید‌ها بتواند رضایت‌مندی زندانیان را به دنبال داشته باشد و تاکید کرد: هیچ یک از قضات و مجموعه دستگاه قضایی راضی به این نیستند کسی که حتی مجرم است نیز در زندان باشد؛ اما به‌لحاظ تکلیف قانونی معذوریت داریم و باید قانون را اجرا کنیم.

وی اذعان کرد: یک قاضی که اقدام به بازداشت متهم می‌کند، اولین فردی است که از این اقدام ناراحت می‌شود و دغدغه زندانی را دارد. بر همین اساس، حضور ما به نوعی ابراز همدردی با زندانیان و بررسی وضعیت آن‌ها و تلاش در راستای استفاده از ظرفیت‌های قانونی است.

القاصی با تاکید بر لزوم رعایت حقوق زندانیان گفت: تمام تلاش ما بر این است که هیچ حقی از زندانیان در هیچ زمینه‌ای تضییع نشود و احیانا اگر حقی پایمال شد، ما به عنوان مسئول پیگیر موضوع خواهیم بود.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سه سالن امروز برای ملاقات با زندانیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اختصاص داده شده و مقرر داشته‌ایم که تمام افراد بازداشتی و زندانیان با کلیه قضات مرتبط با خود ملاقات کنند و سخنان زندانیان را با صبر و حوصله گوش دهند.

وی با بیان اینکه این دیدار تا بعداز ظهر ادامه خواهد داشت، گفت: تاکنون دستورات زیادی برای مساعدت به زندانیات صادر شده و این مساعدت‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان بازدید شده ۲۴۶۴ نفر بود، تعداد مرخصی داده شده به استناد بخشنامه ریاست قوه قضاییه را ۶۵ نفراعلام کرد.

دادستان تهران بیان داشت: تعداد مرخصی متصل به آزادی در راستای ماده ۱۴ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری ۱۲ نفر و همچنین تعداد ۱۶۸نفر نیز از روز‌های قبل در مرخصی به سر می‌برند که نسبت به تمدید آن‌ها دستورات لازم داده شد.

وی یادآور شد: تعداد ۱۳۵۳مورد درخواست‌های اخذ شده از زندانیان توسط قضات مربوطه که در این دیدار حضور داشتند مورد بررسی قرار گرفته و دستورات لازم نسبت به بررسی و مساعدت لازم به آن‌ها صورت پذیرد و همچنین در مورد تعداد۱۴۵درخواست که غالبادرخواست تخفیف و تبدیل قرار یا تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نیز داشتند مقرر شد در کمیته دادستانی مورد بررسی قرارگیرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۴۰۰۰۶۱۱۰۸۳۷۰، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین