پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 02
کد خبر: ۳۵۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
البته در این‌باره اولویت سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانش‌آموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارش‌های منتشر شده ۹۲ درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در این میان هنوز کسی نمی‌داند، وعده‌های مسئولان برای بازگشایی مدارس در مهر یا آبان تا چه اندازه محقق خواهد شد و مدارس باز خواهند بود یا خبر؟ هنوز کسی نمی‌داند که آموزش از آبان‌ماه حضوری یا نیمه حضوری خواهد شد؟ مشکل کمبود معلم که باعث تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس شده، به کجا رسید؟ آیا وزارت آموزش و پرورش توانست این چالش جدی را حل کند یا امسال هم قرار است از نیرو‌های شرکتی به جای معلم در مدارس استفاده کند؟
شعارسال: کمتر از دو هفته دیگر به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ زمان باقی مانده و تکلیف حدود ۱۵ میلیون دانش آموز و خانواده‌های آن‌ها مشخص نیست. حتی وزیر آموزش و پرورش نیز نمی‌داند که آیا دستور بازگشایی مدارس در شرایط فعلی را صادر کند، یا به بستر آموزش در فضای اینترنتی کشور ادامه دهد. مهر ماه سال گذشته بود که حاجی میرزایی، وزیر وقت آموزش و پرورش درآستانه شیوع کرونا و موج چهارم، روی حرف خود ایستاد و از ابتدای مهر مدارس را باز کرد.

در آن زمان نیز کارشناسان آموزشی به وی هشدار می‌دادند که باید بستر‌های لازم برای آموزش مجازی فراهم گردد و با توجه به شیوع بیماری نمی‌توان به‌درستی به اهداف بازگشایی مدارس دست پیدا کرد. اما تنها یک ماه نیاز بود که حاجی میرزایی و دیگر مدیران آموزش و پرورش در آبان سیاه ۹۹ که روزانه بیش از ۴۵۰ نفر قربانی شیوع کرونا می‌شدند، به آموزش مجازی رضایت دهد. همین امر باعث شد که او به تقویت پلتفرم شاد که حدود ۷ ماه از ساخت آن آغاز شده بود رضایت دهد و معلمان و دانش آموزان درگیر آموزش مجازی از راه دور شدند. فضایی که به باور اکثر کارشناسان آموزشی خیلی نتوانست کارآمد باشد و پلتفرم «شاد» و بهره‌گیری از شبکه آموزش خواسته‌های آموزشی و اهداف آن را برآورده کند.
 
همچنین افت تحصیلی میلیون‌ها دانش آموز (مخصوصا) در سطوح پایه، باعث نگرانی بسیاری شده است. بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش سابق، حدود سه میلیون دانش‌آموز از سامانه شاد استفاده نکردند و از فضای آموزشی جامانده‌اند. وضعیت امسال نیز حدود در آستانه سال تحصیلی این موضوع را تا حدودی ثابت می‌کند، بنا به آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش «تا کنون ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار دانش آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام کرده‌اند و هنوز دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش آموز کتاب‌های درسی خود را خریداری نکرده‌اند.» ثبت‌نام کتاب‌های درسی از اواخر اردیبهشت آغاز شده بود و طبق قاعده باید اواسط مرداد تمام می‌شد. کارشناسان می‌گویند که این آمار‌ها بیانگر موجی از ترک‌تحصیل در کشور است که درصورت بی‌توجهی به آن عواقب سنگینی بر نظام آموزشی تحمیل خواهد شد.
 
از یکسو مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان به علت افت تحصیلی و خانه‌نشینی طولانی مدت دانش‌آموزان خواهان بازگشایی مدارس هستند و در سوی دیگر نگرانی وجود دارد که با باز شدن در‌های مدارس سلامت دانش‌آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد. همین موضوع باعث شده تا برخی از تصمیم‌گیران با، اما و اگر‌هایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشایی‌ها اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خواهد بود.
 
 
بازگشایی مدارس در هاله‌ای از ابهام
 
البته در این‌باره اولویت سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانش‌آموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارش‌های منتشر شده ۹۲ درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در این میان هنوز کسی نمی‌داند، وعده‌های مسئولان برای بازگشایی مدارس در مهر یا آبان تا چه اندازه محقق خواهد شد و مدارس باز خواهند بود یا خبر؟ هنوز کسی نمی‌داند که آموزش از آبان‌ماه حضوری یا نیمه حضوری خواهد شد؟ مشکل کمبود معلم که باعث تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس شده، به کجا رسید؟ آیا وزارت آموزش و پرورش توانست این چالش جدی را حل کند یا امسال هم قرار است از نیرو‌های شرکتی به جای معلم در مدارس استفاده کند؟ در این میان یکی دیگر از علامت سوال‌ها این است که حدود سه میلیون دانش آموزی که سال گذشته از تحصیل باز‌مانده‌اند، امسال وضعیت‌شان به چه شکل خواهد بود؟ آنطور که سیدحسن الحسینی، مسئول شبکه شاد و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اعلام کرده بودند، ۳ میلیون دانش‌آموز یعنی ۲۱ درصد کل دانش‌آموزان کشور فاقد دریافت‌کننده‌های هوشمند بوده یا به‌دلیل موقعیت مکانی‌شان دسترسی به شبکه شاد نداشتند. بررسی‌های میدانی در استان‌ها نشان می‌دهد که با وجود اینکه یک‌سال از آن زمان می‌گذرد، ولی همچنان مشکل دسترسی نداشتن بخش قابل‌توجهی از این دانش‌آموزان به آموزش مجازی پابرجاست.

کمبود، معلم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰

براســاس آمــارهایـــی که مسئـــولان وزارت آموزش‌وپرورش در بهار امسال اعلام کرده بودند، کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده است. همچنین براساس گزارش سازمان برنامه‌وبودجه درباره تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش‌وپرورش و پیش‌بینی مشمولان بازنشستگی تا سال ۱۴۰۶، بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صورت خواهد گرفت و طی آن بیش از ۱۱۱ هزار معلم از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند. حیدر تورانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که چرا باید در‌های مدارس بعد از یک‌سال و نیم تعطیلی، باز شوند می‌گوید: «همه کشور‌های دنیا خواهان بازگشایی مدارس هستند و برخی‌ها هم مدارس را باز کرده‌اند.
 
در ایران هم این موضوع باید پیگیری شود. آسان‌ترین برنامه این است که بگوییم آموزش‌ها مجازی است و دانش‌آموزان از خانه درس را دنبال کنند، اما همین در خانه ماندن دانش‌آموز هزاران تبعات دارد و حالا دیگر برای اولیا قابل مدیریت نیست. بررسی‌های ما در مرکز مطالعات آموزش و پرورش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در این مدت به‌شدت افت تحصیلی داشتند. آن‌ها در فضای مجازی درگیر درس و مشق و کلاس نبودند. ما شاهد نمایش درس خواندن دانش‌آموزان بودیم. کار معلمان چند برابر شد، اما نتیجه‌ای نگرفتند. علاوه بر این بالای سه میلیون دانش‌آموز در سال مجازی ترک تحصیل کرده‌اند و اگر برای امسال هم آموزش مجازی باشد باز شاهد ترک تحصیل کردن عده‌ای از دانش‌آموزان خواهیم بود و این یک فاجعه بزرگ برای نظام آموزشی است.
 
علاوه بر این دانش‌آموزان دچار مشکلات عاطفی و اجتماعی شده‌اند. خیلی‌هایشان پرخاشگر و بی‌حوصله شدند. خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در خانه کلافه‌اند. بحث و درگیری بین دانش‌آموز و والدین بیشتر از قبل شده است. همچنین باید این سؤال را از مسئولان پرسید که آیا الزامات نیامدن دانش‌آموز به مدرسه را فراهم کرده‌اند. سرپرست برخی از دانش‌آموزان با ورود کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و خانواده دانش‌آموز فقیرتر از قبل از کرونا شده، این خانواده‌ها دیگر توان پرداخت پول اینترنت دانش‌آموزشان را ندارند.»

دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکرده‌اند

بخشی از دانش‌آموزان پایه اول برخی استان‌ها هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند. خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در این‌باره گفته است: «استان خراسان رضوی دارای یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز است، اما حدود ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان این استان هنوز برای سال تحصیلی جدید در مدارس ثبت‌نام نشده‌اند. در اصل همه دانش آموزان باید تا پایان مرداد‌ماه ثبت‌نام می‌کردند، ولی ۱۶ درصد آن‌ها ثبت‌نام نشده‌اند. البته ثبت‌نام حدود ۱۴۰ هزار دانش‌آموز پایه اول به‌دلیل اینکه پایگاه سنجش سلامت نو‌ورود‌ها در پی شیوع زیاد کرونا تعطیل شد، به مشکل برخورده و فقط ۷۷ هزار نفر از آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. ۷۰ هزار دانش‌آموز غیرایرانی به‌ویژه از اتباع افغانستان نیز در استان تحصیل می‌کنند که، چون در سامانه برای ثبت‌نام آن‌ها مشکل داریم، تاکنون نتوانسته‌ایم ثبت‌نام‌شان کنیم..»

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آرمان ملی، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۲۲۱۴۲، armanmeli.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین