پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
ویروس منحوس کرونا این‌بار به‌سراغ عباس انصاری‌فرد مدیر عامل ۳ دوره باشگاه پرسپولیس رفت و او را تسلیم سرنوشت کرد. انصاری‌فرد بعد از یک‌هفته حضور در بیمارستان درنهایت ندای حق را لبیک گفت و جامعه ورزش را دچار شوکی دیگر کرد.
شعار سال: صبح دیروز جامعه ورزش و خانواده فوتبال بار دیگر از شنیدن خبر درگذشت یکی از اعضای خانواده خود شوکه شد. ویروس منحوس کرونا این‌بار به‌سراغ عباس انصاری‌فرد مدیر عامل ۳ دوره باشگاه پرسپولیس رفت و او را تسلیم سرنوشت کرد. انصاری‌فرد بعد از یک‌هفته حضور در بیمارستان درنهایت ندای حق را لبیک گفت و جامعه ورزش را دچار شوکی دیگر کرد. نگاهی داریم به سال‌های فعالیت این مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که گزارش آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

دومین مدیرعامل درگذشته پرسپولیس بعد از انقلاب

عباس انصاری‌فرد دومین مدیرعامل پرسپولیس پس از انقلاب است که دار فانی را وداع گفته. پیش از او حجت‌الله خطیب بعد از چند سال مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت. انصاری‌فرد در ۳ دوره مختلف مدیریت پرسپولیس را برعهده داشت و خطیب یک دوره این وظیفه را برعهده گرفت. جعفر کاشانی رئیس هیات‌مدیره و ابراهیم آشتیانی عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس بودند که هم‌اکنون در جمع اهالی ورزش حضور ندارند و دار فانی را وداع گفته‌اند.

دوره اول پر از قهرمانی

اولین دوره مدیریت انصاری‌فرد با موفقیت‌های زیادی برای پرسپولیس همراه بود. او در سال ۶۹ از طرف رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی مدیریت باشگاه را برعهده گرفت و در همان زمان هواداران پرسپولیس شاهد قهرمانی این تیم در بازی‌های باشگاهی تهران و البته بازی‌های جام‌درجام باشگاه‌های آسیا بودند. در سال ۱۹۹۰ میلادی پرسپولیس با هدایت علی پروین در فینال این رقابت‌ها تیم المحرق بحرین را با تک‌گل محمدحسن انصاری‌فرد برادر کوچک‌تر عباس شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. یک‌سال بعد بازهم پرسپولیس به فینال رسید و این‌بار مقابل نیسان ژاپن قرار گرفت و در دو بازی رفت و برگشت تن به شکست ۲ بر یک داد و به‌عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت. شاید بتوان گفت شیرین‌ترین اتفاق آسیایی پرسپولیس در زمان مدیریت مرحوم انصاری‌فرد رخ داد.

خاطره خوش سرطلایی

بهترین خاطره خوش از عباس انصاری‌فرد را مرحوم همایون بهزادی داشته است. بهزادی پس از انقلاب به دلایلی اجازه خروج از کشور را نداشت و حتی نمی‌توانست به ورزشگاه برود. انصاری‌فرد در همان زمان از ارتباطاتش استفاده کرد و توانست این مشکل را برطرف کند تا بهزادی از این مشکل بزرگ رها شده و بار دیگر کنار تیم سابقش قرار بگیرد. انصاری‌فرد آن زمان رئیس دفتر ریاست سازمان تربیت‌بدنی بود و در سال ۱۳۶۹ مدیریت پرسپولیس را برعهده گرفت.

جنجال سهام

در اواخر سال‌های دهه ۷۰ بر سر مالکیت باشگاه پرسپولیس اختلافاتی به وجود آمد و اصطلاح جنگ سهام از همان زمان برسر زبان‌ها افتد. شرکت ملی فولاد ایران باشگاهداری را رها کرد و بحث واگذاری باشگاه به سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد. در همان زمان سازمان تربیت‌بدنی هم وارد ماجرا شد و طی شکایتی توانست مالکیت پرسپولیس را بار دیگر به‌دست بگیرد. در سال ۱۳۸۰ برای بار دوم هدایت باشگاه به دست انصاری‌فرد سپرده شد. اما این‌بار شرایط کار کاملا فرق می‌کرد. اختلاف شدید میان سهام‌خواهان باعث شد انصاری‌فرد این‌بار بدون حامی مدیریت پرسپولیس را برعهده بگیرد و استفاده از چک‌های شخصی عملا کار دست این مدیر داد.

اخراج میهمانان انصاری‌فرد

انصاری‌فرد از بازیکنان تیم دعوت کرد در میهمانی او حضور پیدا کنند. فقط تعدادی از سرخپوشان وقت به این میهمانی رفتند که در میان آن‌ها چهره‌های سرشناسی همچون احمدرضا عابدزاده، بهروز رهبری‌فرد و هادی عقیلی حضور داشتند. فردای همان روز این نفرات ازسوی علی پروین اخراج شدند تا اختلاف‌ها علنی‌تر شود. البته بعدا عابدزاده و رهبری‌فرد به تمرینات بازگشتند، اما عقیلی جوان مجبور به ترک تیم و بعد‌ها تبدیل به ستاره سپاهان شد. البته بازگشت عابدزاده چندان کمکی به او نکرد و این بازیکن مجبور شد پرسپولیس را به مقصد سایپا ترک کند!

ترانسفر ۸۰۰ هزار مارکی

هرچند در زمان مدیریت امیر عابدینی مسیر ترانسفر شدن ستاره‌های پرسپولیس به لیگ اروپا باز شده بود، اما در زمان مدیریت دوم انصاری‌فرد یک ترانسفر موفق صورت گرفت که برای پرسپولیس و فوتبال ایران ماندگار شد. انصاری‌فرد در آن زمان توانست با تمدید قرارداد مهدی مهدوی‌کیا که به آلمان رفته بود او را راهی تیم هامبورگ آلمان کرده و مبلغ ۸۰۰ هزار مارک عاید پرسپولیس کند. مبلغی که آن زمان کل هزینه‌های پرسپولیس را تامین می‌کرد. البته در همان زمان مهدی فائقی معاون وقت سازمان تربیت‌بدنی حکم مدیریت باشگاه پرسپولیس را به‌نام علی پروین صادر کرد تا مدیریت انصاری‌فرد بدون دریافت پول به پایان برسد. همان چک‌های شخصی که آن زمان انصاری‌فرد پرداخت کرده بود بعدا دردسر‌های زیادی را برایش فراهم کرد تا خاطره بدی از دومین دوره مدیرعاملی‌اش در پرسپولیس برایش باقی بماند.

اولین اسپانسر و دعوا با صداوسیما

اولین اسپانسر فوتبالی ایران پس از انقلاب در دوره مدیریت انصاری‌فرد به وجود آمد. او برای تهیه هزینه‌های حضور پرسپولیس در مسابقات جام‌درجام آسیا با یک شرکت تولیدی لاستیک به توافق رسید و نام این شرکت را روی پیراهن پرسپولیس حک کرد. اما همان سال صداوسیما به باشگاه اعلام کرد بازی این تیم را پخش نخواهد کرد. ظاهرا بحث‌هایی برسر مبلغ این تبلیغ به وجود آمده بود و باعث اختلاف صداوسیما و باشگاه شد. برای همین قهرمانی پرسپولیس از تلویزیون پخش نشد!

رفتن علی کریمی و دلخوری هواداران

در دوره سوم مدیریت انصاری‌فرد یارگیری پرسپولیس با حاشیه‌های زیادی همراه شد. او که توانسته بود پای هوار ملامحمد عراقی را به تیم باز کند و اشپیتیم آرفی آقای‌گل لیگ را به خدمت بگیرد برسر مذاکره با علی کریمی به بن‌بست خورد و هواداران این باشگاه با نگرانی تا لحظه آخر نقل‌وانتقالات اخبار مربوط به شماره ۸ فراموش‌نشدنی تیم‌شان را دنبال می‌کردند. درنهایت کریمی به استیل‌آذین رفت تا هواداران از انصاری‌فرد دلخور شوند. همان ناراحتی آغازی بود بر یک‌سری مسائل که درنهایت منجر به جدایی انصاری‌فرد شد.

اتفاقات سالن فوتسال آزادی

آخرین فصل حضور انصاری‌فرد در پرسپولیس و البته کلا فوتبال اتفاقات عجیبی روی سکو‌های ورزشگاه آزادی رقم خورده بود. از همان دقیقه یک شروع بازی‌ها استادیوم یکپارچه علیه انصاری‌فرد شعار می‌داد. گاهی این شعار دادن‌ها حتی قبل از شروع بازی آغاز می‌شد. هواداران عصبانی و خواستار جدایی مدیر تیم‌شان بودند. این اتفاق در یکی از بازی‌های فوتسال در ورزشگاه آزادی تیر خلاص را به مدیریت انصاری‌فرد زد. در روزی که علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی در ورزشگاه حاضر بود درست پس از ورود انصاری‌فرد به سالن شعار‌ها علیه او آغاز شد تا رسما مدیریت او به پایان برسد.

۴۰ روز تنهایی

سال‌ها بعد و در دوران مدیریت علی‌اکبر طاهری شکایتی علیه عباس انصاری‌فرد مطرح شد. شکایت مربوط بود به آکادمی که معاون انصاری‌فرد به‌نام پرسپولیس در دبی ایجاد کرده بود و همه‌چیزش به‌نام همان معاون شده بود. اما چون این اتفاق در دوران مدیریت انصاری‌فرد رخ داده بود شکایت از او صورت گرفت و این مدیر به مدت ۴۰ روز تحت بازداشت بود. درنهایت هم حکم آزادی‌اش صادر شد تا این مدیر با خاطرات حضورش در این باشگاه به‌طور کامل از فوتبال خداحافظی کند.

پیش‌بینی درست

در آخرین مصاحبه «فرهیختگان» با عباس انصاری‌فرد این مدیر قدیمی گفت خیلی زود اعلام می‌شود که مدیرعامل کنونی پرسپولیس یعنی جعفر سمیعی که خودش بخشی از بدهی‌های پرسپولیس را پرداخت کرده حالا خودش برای باشگاه پرسپولیس بدهی برجا گذاشته است. حالا که دست او از دنیا کوتاه شده همه می‌بینند که سمیعی بعد از پرداخت خیلی از بدهی‌های پرسپولیس حالا درحالی پرسپولیس را ترک کرده که کوهی از بدهی را برای مدیران جدید برجا گذاشته است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۹شهریور۱۴۰۰، کد خبر: farhikhtegandaily.com/۵۹۹۹۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین