پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
با رشد پرشتاب قیمت کنسرو ماهی، این فرآورده به‌محصولی لاکچری در ایران تبدیل شده‌است. نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو می‌گوید: کارخانه‌های کنسرو ماهی ناگزیر از افزایش قیمت مصرف‌کننده هستند چرا‌که در همین وضعیت موجود، نیمی از واحد‌های این بخش کرکره تولید را پایین کشیده‌اند.
شعار سال: تعطیلی واحد‌های تولیدی در ایران که روند آن طی چند سال گذشته پُر شتاب شده، حالا به‌کارخانه‌های صنایع تبدیلی و غذایی نیز رسیده‌است. دلیل این اتفاق نیز به‌گفته صاحبان این صنعت، کاهش قدرت خرید مردم و حذف برخی از محصولات و مواد غذایی از سفره مصرف‌کنندگان است. آنطور که مسعود بختیاری نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو در گفتگو با روابط عمومی اتاق تهران خبر داد، بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در صنایع تبدیلی یا تعطیل شده‌اند یا آنکه با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند.

وی کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کننده را به‌دلیل افزایش قیمت تولیدات این بخش به‌ویژه کنسرو ماهی عنوان کرد، به‌طوری‌که مصرف‌کنندگان این فرآورده غذایی که به‌گفته وی عمدتا از طبقه متوسط به‌پایین بودند، با افزایش قیمت‌ها که به‌دلیل شرایط سخت تولید، ناگزیر و لاجرم بوده، کنسرو ماهی از سبد خانوار‌ها به‌تدریج حذف شده است. بختیاری با بیان اینکه طبق برآورد‌های صورت گرفته، میزان تولید کنسرو ماهی در ایران در چهار سال پیش، حدود ۶۰۰ میلیون قوطی در سال بود، افزود: میزان تولید کنسرو ماهی طی سال گذشته و در خوش‌بینانه‌ترین وضع موجود، به‌حدود ۳۰۰ میلیون قوطی رسید و برآورد ما این است که این میزان طی امسال به‌۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون قوطی کاهش یابد.
 
نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، از دیگر عوامل موثر در تعطیلی بخش عمده‌ای از واحد‌های تولیدی کنسرو ماهی را کاهش و گرانی تدریجی قیمت ماهی طی چند سال اخیر عنوان کرد و افزود: در حال‌حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی وارداتی برای مصرف در صنایع کنسرو کشور، تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و هرچند میزان واردات در این بخش محدود است، اما جهش قیمت ماهی وارداتی اثر مستقیم بر قیمت ماهی صید داخل دارد، به‌طوری‌که در حال‌حاضر نرخ ماهی صید داخل نیز به‌۳۹ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.
 
بختیاری سپس با اشاره به‌افزایش قیمت مواد اولیه تولید کنسرو ماهی در کشور، از تقاضای واحد‌های تولیدی از سازمان حمایت برای افزایش دوباره قیمت کنسرو ماهی خبر داد و یادآور شد که کارخانه‌های کنسرو ماهی درخواست افزایش قیمت مصرف‌کننده از ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان در هر قوطی را مطرح کرده‌اند. به‌گفته وی، این درخواست برای افزایش قیمت‌ها، ناگزیر است چرا‌که در غیر این‌صورت، کارخانه‌های تولید کنسرو ماهی دیگر توان تولید نخواهند داشت.

به گفته وی، بسیاری از واحد‌های تولیدی کنسرو ماهی کرکره تولید را پایین کشیده و در انتظار آغاز فصل صید از اوایل آبان‌ماه جاری نشسته‌اند، شاید با ورود صید جدید بتوانند به‌تولید بازگردند.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۷۹۶۸۸۴، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین