پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۷
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در اولین نشست خود با فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده از برنامه‌های این معاونت برای رفع سیاست‌زدگی در این حوزه سخن به میان آورد و تأکید کرد: هرگز این معاونت قدرت لازم را برای اجرا و نظارت نداشته است، امیدواریم محرومیت‌زدایی از قشر زنان در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی، پژوهشی و اجتماعی صورت گیرد.
شعارسال: انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده امروز پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه در نشست با فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده که در دفتر معاونت برگزار شد، با تأکید بر اینکه اهداف معاونت در کنار همکاری فعالان سیاسی و اجتماعی دست‌یافتنی است، اظهار کرد: سیاست‌زدگی و تشریفاتی بودن معاونت یعنی اینکه صرفاً عنوان شود برای زنان، دفتری تشکیل‌شده، دو مسئله و آسیبی است که در مورد معاونت امور زنان را مطرح بوده است.

خزعلی ادامه داد: هرگز این معاونت قدرت لازم را برای اجرا و نظارت نداشته هر چند معاونت ستادی و برنامه‌ریز و سیاست‌گذار در امور زنان است.

معاون رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برنامه ما این است به سمت معاونتی دور از سیاست‌زدگی، اما معاونتی که فرهنگی و اجتماعی باشد، حرکت کنیم، تصریح کرد: می‌خواهیم به دور از سیاست‌زدگی مشکلات زنان مرتفع شود و محرومیت‌زدایی در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی، پژوهشی و اجتماعی از قشر زنان به وجود آید.

وی تأکید کرد: معاونت تلاش می‌کند به سمت عدالت فراگیر در سراسر ایران قدم بردارد و در بحث بین‌الملل هم زن ایرانی را بشناساند و اجماع‌هایی را حول محور بین‌الملل داشته باشد.

خزعلی با بیان اینکه معاونت تلاش دارد قدرت اجرایی و بازوی اجرایی خوبی را در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها فعال کند و سیاست‌گذاری‌ها را به مرحله اجرا برساند، اظهار کرد: ضمن اینکه نظارت بر کیفیت اجرا هم داشته باشد که امیدواریم در این راه موفق باشیم.

دختران انتظار دارند که نقشی اثرگذار در اقتصاد کشور داشته باشند

در ادامه این نشست در ادامه این نشست، تعدادی از فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده به‌صورت مجازی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. ازجمله فاطمه مقیمی، دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: کانون زنان بازرگان تنها تشکل ثبت‌شده اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی با ۲۲ شعبه در سراسر کشور است که قریب بیش از سه هزار عضو دارد. خرسندیم که دکتر خزعلی به‌عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده دانشگاهی مسئولیت خطیر معاونت زنان را برعهده گرفتند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دختران ما با مشقت زیاد تحصیل خود را انجام می‌دهند و این انتظار را دارند که نقشی اثرگذار در اقتصاد کلان و خرد کشور داشته باشند. در جایگاه کارکرد فردی و اثربخشی در یک جامعه باید به سنت‌ها و عرف‌ها و بحث‌های اعتقادی و مذهبی جامعه توجه ویژه شود و نمی‌توانیم تمام مقولاتی که در دنیا رخ می‌دهد، عیناً در ایران تکرار کنیم.


رفع سیاست‌زدگی از امور زنان و خانواده


مقیمی در پایان فرصت سه‌دقیقه‌ای خود اظهار کرد: نگاه دانشگاهی و علمی خانم خزعلی می‌تواند مؤیدکننده حرف‌هایم باشد و امیدوارم با معاونت ایشان فرصت‌های بسیار خوبی برای دختران و زنان ایرانی در راستای اثربخشی سازنده در جامعه مهیا شود.

محمد روشن، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست از انتخاب شایسته خانم خزعلی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده سخن به میان آوردند.

خانواده جزئی از فرآیند حمایت گری جامعه است

فهیمه حسین‌زاده، دکتری جامعه‌شناسی مداخله‌گر و مشاور اجتماعی معاونت اجتماعی ناجا در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز در این نشست گفت: اینکه خانم خزعلی بر اجرایی کردن سیاست‌های حوزه زنان به‌دور از سیاست‌زدگی تأکید دارند، مسئله خیلی مهم است.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی گروه‌های زیادی در جامعه مشغول فعالیت هستند، اما کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه رخ نخواهد داد مگر اینکه دو اتفاق در خانواده رخ دهد، اول اینکه خانواده مسیر تاب‌آوری خود را به‌درستی طی کند و دوم اینکه خانواده جزئی از فرآیند حمایت‌گری، تاب‌آور شدن و ظرفیت افزایی جامعه محسوب شود. اگر مقوله خانواده را جدا از اتفاقات جامعه بدانیم هیچ کدام از اقدامات نهاد‌ها و مؤسسات این حوزه اثربخش نخواهد بود.



رفع سیاست‌زدگی از امور زنان و خانواده



در ادامه این نشست بخشی از فعالان حاضر در نشست هم به بیان دیدگاه خود پرداختند. یکی از فعالان حاضر در نشست لیلا وطن‌خواه، مشاور زنان و خانواده در معاونت استانداری اصفهان و مدرس دانشگاه و حوزه بود که ضمن انتقاد از عدم توجه به مطالبات بر حق زنان در هشت سال گذشته و بسنده کردن به امور جزئی در حد برپایی همایش و سمینار، گفت: با توجه به اینکه خیلی از اولویت‌ها در حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به‌صورت شعاری عنوان می‌شود. متأسفانه درگذشته به اولویت‌های دست‌دوم و سوم در حوزه زنان پرداخته شد. امروز سه اولویت باید به‌صورت ویژه در امور زنان خانواده پرداخته شود اولین اولویت هم مقوله طلاق و فروپاشی خانواده است که باید در رأس همه امور معاونت زنان ریاست جمهوری قرار گیرد. دومین مقوله بحث ایجاد امنیت روانی و ایجاد نشاط اجتماعی است که باید در این راستا با ساماندهی ازدواج به‌موقع جوانان قدم مؤثری برای افزایش جمعیت و جوان‌تر شدن جامعه برداشته شود. اولویت سوم که مهم‌ترین چالش کشور است مقوله افزایش سن ازدواج در کشور است که باید به‌صورت فرا سازمانی به آن پرداخت.

معاون رئیس‌جمهوری نیز در پایان این نشست بعد از شنیدن سخنان فعالان حوزه زنان و خانواده از تمامی حاضران در این نشست تشکر و قدردانی کرد و گفت: مطرح کردن اولویت‌ها و ارائه راهکار می‌تواند مسائل را عینی‌تر و حل آن‌ها را تسهیل کند. همچنین وجوه و محور‌های مشترکی که بین بانوان وجود دارد مد نظر قرار دهید تا هم‌افزایی خوبی بین همه سازمان‌های فعال در حوزه زنان برقرار شود.

خزعلی تأکید کرد: باید بتوان فارغ از هرگونه نگاه جناحی و وابستگی حرکت و گام خوبی برای زنان برداریم. امیدوارم در جلسات بعدی بتوانیم گزارش‌های خوبی ارائه دهیم و قدم کوچکی در اعتلای زنان و آنچه شایسته آن هستند برداریم.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۹۹۶۲۷۸، iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین