پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
یک تحقیق دانشگاه براون نشان داد که ارتش آمریکا از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، تاکنون ۱۴ تریلیون دلار برای طرح موسوم به "مبارزه با تروریسم جهانی" هزینه کرده که ۴.۴ تریلیون دلار آن عاید شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور شده است.
شعار سال: در تحقیق موسسه امور عمومی و بین المللی واتسون از دانشگاه براون، مشخص شده است که نیمی از مجموع بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ که به ۱۴ تریلیون دلار می‌رسد، به شرکت‌های تسلیحاتی این کشور رسیده است.

این موسسه در گزارش خود افزود: دولت آمریکا پس از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، به بهانه "جنگ جهانی با تروریسم" و همچنین تامین مالی اشغال افغانستان، هزینه‌های نظامی خود را بشدت افزایش داده است.

تحقیقات دانشگاه براون همچنین نشان داد که یک سال پس از ۱۱ سپتامبر، بودجه پنتاگون ۱۰ درصد افزایش یافت. بر اساس این تحقیقات شرکت‌های تسلیحاتی خصوصی آمریکا از جمله لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال داینامیکس، رایتون و نورث‌روپ گرومان توانسته‌اند با امضای قرارداد با پنتاگون یک درآمد ۴.۴ تریلیون دلاری به دست آورند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است؛ این رقم بالای درآمد پنج شرکت آمریکایی به ایجاد فساد منجر و باعث افزایش نفوذ آن‌ها در کنگره آمریکا شده است.

موسسه امور عمومی و بین المللی واتسون اعلام کرد: شرکت‌های آمریکایی از آغاز جنگ و وضع متشنج آمریکا سوء استفاده کردند و قیمت محصولات خود را افزایش داده و حتی به فساد روی آوردند.

در سال ۲۰۱۱، کمیسیون قرارداد‌های زمان جنگ در عراق و افغانستان برآورد کرد که ضایعات، کلاهبرداری و سوء استفاده، هزینه‌ای معادل ۳۱ تا ۶۰ میلیارد دلار برای دولت آمریکا به همراه داشته است.

آمریکا ۲۰ سال پیش به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و در طول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود. در حقیقت باید گفت اگرچه آمریکا در جنگ افغانستان هزینه‌های گزافی صرف کرد، اما در واقع این افغانستان بود که هزینه جنگ‌طلبی‌های کاخ سفید را در طول دو دهه پرداخت. جان باختن هزاران کودک و زن و مرد غیرنظامی، آوارگی و ویرانی و شرایط فاجعه‌بار جنگی و تشدید همه‌گیری تنها گوشه‌ای از این زخم‌های ناسور است.

دو دهه پس از سرنگونی دولت قبلی طالبان، آمریکا و کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ۱۲ روز پیش از بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر در حالی خاک کابل را ترک کردند که بار دیگر طالبان قدرت را به دست گرفت. در حالی که واشنگتن با ادعای سرنگونی طالبان به عنوان یکی از مسببان حمله ۱۱ سپتامبر به کابل حمله کرد و با ادعای کمک به مردم افغانستان، اشغال نظامی خود را تا ۲۰ سال ادامه داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایرنا، تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۷۰۱۲۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین