پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
نشست تخصصی ایجاد حمایت‌های تسهیل‌گر برای زنان شاغل در خانه از سلسله نشست‌های مهم‌ترین مسائل جامعه زنان و راهکار‌های آن (علاج) با حضور پژوهشگران این حوزه و از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
شعارسال: نشست تخصصی ایجاد حمایت‌های تسهیل‌گر برای زنان شاغل در خانه از سلسله نشست‌های مهم‌ترین مسائل جامعه زنان و راهکار‌های آن (علاج) با حضور زهرا فریبرز استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زن و خانواده و خاطره استادرضایی کارشناس کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

زهرا فریبرز استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زن و خانواده در ابتدای این نشست با بیان اینکه مشارکت زنان در عرصه اقتصادی و ورود آن‌ها به بازار کار از مولفه‌های مهمی هستند که منجر به افزایش سطح تولید، افزایش سطح درآمد سرانه و افزایش رفاه اجتماعی می‌شوند، گفت: توانمندسازی اقتصادی زنان برای رسیدن به موفقیت، پیشرفت اقتصادی، افزایش درآمد و افزایش قدرت در تصمیم گیری‌های اقتصادی بخشی از حقوق اساسی زنان است.

وی از تعارض نقش‌های شغلی و خانوادگی و نگرش‌های مردسالارانه و برتری‌های جنسی به عنوان بخشی از موانع اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت گفته اند که ما مخالف اصل تشابه زن و مرد هستیم، چون در نگاه دینی و اسلامی زن و مردم هر کدام دارای یک جایگاه و طبیعت خاص خود هستند و در هستی بر اساس یک حکمت الهی و آفرینش حکیمانه‌ای خلق شده اند. با این وجود ایشان در دیدار با زنان نخبه صراحتا گفتند که ما مخالف کار بانوان چه در خانه و چه در خارج از خانه نیستیم منتهی اولویت اصلی در صورت اشتغال زنان حفظ مصالح و شاکله خانواده و حفظ حدود الهی و رعایت محرم و نامحرم است؛ پس با رعایت این شروط رهبری مخالف اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان نیستند.

رفع موانع اشتغال زنان در بخش مشاغل خانگی اولویت دولت سیزدهم باشد

فریبرز با تاکید بر اینکه رفع موانع اشتغال زنان و به ویژه مشاغل خانگی باید اولویت دولت سیزدهم باشد، تصریح کرد: ساختار مشاغل خانگی به گونه‌ای است که هم می‌توانند موجب حفظ حریم خانواده شوند و هم به چرخه اقتصادی و معیشت خانواده کمک کنند و این در حالی است که در سیاست‌های کلی خاانواده نیز بر ایجاد جامعه خانواده محور، ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده وحمایت از نقش‌های همسری و خانه داری که همگی با مشاغل خانگی انطباق دارند تاکید شده است.

رفع موانع اشتغال زنان در بخش مشاغل خانگی اولویت دولت سیزدهم


وی اظهار کرد: این باور اشتباه که مشارکت اقتصادی بانوان صرفا باید در نظام اداری و رسمی دولت‌ها شکل بگیرد موجب شده تا ما نتوانیم از تمام ظرفیت‌های زنان در عرصه مشارکت اقتصادی بهره‌مند شویم و این در حالی است که زنان به ویژه در دهک‌های پایین می‌توانند از طریق مشاغل خانگی بدون اینکه به نقش مادری و همسری آن‌ها آسیبی وارد شود در چرخه اقتصادی جامعه نقش آفرینی کنند.

فریبرز بیان کرد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی ضمن حفظ مصالح خانواده و حفظ کرامت و شخصیت زن مشاغلی را ایجاد کنیم که هم دارای قابلیت اجرا در خانه بوده و هم درآمد زا باشند و اینگونه می‌توان مشکل زنان بدسرپرست یا بی سرپرست را نیز حل کرد.

وی به تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۸۹ در دولت احمدی نژاد و تصویب لایحه حمایت از مشاغل خانگی در کاهش آسیب‌های خانواده در دولت روحانی اشاره کرد و افزود: در بند‌هایی از قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی این مشاغل به رعایت قانون کار ملزم شده اند. همچنین در ماده ۳۹ برنامه پنجم توسعه تصریح شده که نهاد‌های مسئول همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهاد‌های همکار اعم از سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید صاحبان مشاغل خانگی که عمدتا زنان بدسرپرست هستند خدمات بدهند؛ مثلا این زنان باید تحت پوشش بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار قرار بگیرند و یا اینکه به مدت یک سال از پرداخت هزینه‌های متفرقه مانند مالیات شهرداری و پرداخت قبوض آب، برق و تلفن معاف شوند.

فریبرز با بیان اینکه طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تمام تسهیلاتی که شامل حال زنان کارمند می‌شود به زنان کارگر در بخش مشاغل خانگی نیز اختصاص می‌یابد، گفت: در حقوق استخدامی بر مزد برابر در برابر کار برابر تصریح شده به این معنا که افراد با شایستگی‌ها و تلاش برابر باید از امتیازات برابری برخوردار باشند؛ بنابراین با استناد به این قانون نباید به شاغلین زن حقوق کمتری نسبت به شاغلین مرد پرداخت شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی با توجه به مسیر پرفراز و نشیب اشتغال زنان و همچنین تعارض‌های شغلی و خانوادگی بستر مناسبی برای اشتغال زنان فراهم می‌کنند؛ اما در این حوزه با قوانین دست و پاگیر برای صدور مجوز‌ها مواجه هستیم، اضافه کرد: اگر چه شیوع کرونا محدودیت‌هایی را برای عرضه محصولات تولید شده از طریق مشاغل خانگی به وجود آورده، اما همین مساله باعث شده تا استفاده از شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای عرضه این محصولات رونق بگیرد.

استادرضایی کارشناس کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی نیز با بیان اینکه زنان مسلمان در هر کجای دنیا طبق قوانین فقهی و تصریح قرآن می‌توانند در عرصه‌های مختلف به نقش آفرینی بپردازند، ولی قرار نیست که آن‌ها هویت زنانه خود را قربانی کنند، گفت: بنده به عنوان مسئول کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران به عنوان یک بخش غیردولتی و غیرخصوصی مطالبات خود را به دولت‌های مختلف و مجلس ارائه کرده ایم مبنی بر اینکه یک زن خانه دار باید از حقوق حقه خود بهره‌مند شود یعنی دارای بیمه و حقوق و مزایا باشد.


رفع موانع اشتغال زنان در بخش مشاغل خانگی اولویت دولت سیزدهم


وی با اشاره به اینکه زنان طبق فقه اسلامی دارای حقوق حقه‌ای مانند اجرت المثل و اجرت المسمی هستند، اما چرا نباید حقوق آن‌ها در قانون لحاظ نشود؛ البته برای احقاق این حقوق حقه نباید بدون بصیرت عمل شود، افزود: سامانه ساماندهی مشاغل خانگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور وجود دارد، اما خروجی این سامانه را مردم باید به ما بگویند. با این وجود بنده معتقدم راه زیادی مانده که تمام مشکلات برای راه اندازی مشاغل خانگی برطرف شوند.

استادرضایی اظهارکرد: ما در کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران سعی کرده ایم یک غربالگری را انجام دهیم و پس از آن شبکه سازی و خوشه بندی تعاونی‌ها را در اولویت خود قرار دهیم و البته این طرح به دفتر اقتصادی رهبر انقلاب ارائه شده و البته رهبری هم تاکید کرده اند که نیاز امروز ما شبکه سازی است. به هر روی شبکه‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌توانند نقش بسیاری خوب و خودجوشی را در فضای اقتصادی ایفاء کنند.

وی با بیان اینکه امروز در اختصاص مزایایی مانند تسهیلات، بیمه و واگذاری زمین برای اجرای طرح‌ها بین زنان و مردان تعارض وجود دارد و رفع این تعارضات یکی دیگر از مطالبات ما در کمیسیون بانوان اتاق ایران از دولت و مجلس بوده، اضافه کرد: وظیفه کمیسیون، پیگیری و احصاء مشکلات و موانع پیش روی تعاونی‌ها است و ما در حوزه زنان تلاش می‌کنیم که به این مسائل بپردازیم.

استاد رضایی با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های اقتصادی نیازمند تعامل، همفکری، هم افزایی، اتحاد، مشورت و کار گروهی هستیم و این گمشده ما در فعالیت‌های اقتصادی است، تصریح کرد: مشارکت‌های اقتصادی در عرصه مشاغل خانگی جز لاینفک، حیاتی و لازمه حیات بشریت است.

وی بیان کرد: طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱ هزار تعاونی بانوان در سطح کشور وجود دارند با این وجود بنده به عنوان یک تعاونگر به این آمار اعتقاد ندارم. چون کافی است که ما هزار تعاونی فعال و واقعی به صورت منطقه‌ای و میدانی داشته باشیم و از همین طریق کل کشور را پشتیبانی کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در کشور‌های مانند نروژ و هلند تنها با یک تعاونی شاهد بهره وری اقتصادی در بخش کشاورزی هستیم، گفت: نگاه دولت سیزدهم و مجلس حمایت از تعاونی‌ها و مشاغل خانگی است با این وجود وظیفه ما به عنوان بخش تعاونی و مردمی این است که قالب‌های موفق را معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشاغل خانگی می‌توانند نقش بسیار پراهمیتی را در بخش اقتصادی و معیشتی ایفاء کنند، اما باید این را بدانیم که گستردگی مشاغل خانگی نباید تنها به محصولات کشاورزی خانگی و یا پخت و پز‌های کوچک محدود شوند، اضافه کرد: مشاغل خانگی باید در بخش IT، شبکه‌های سازی‌های خاص در فضای مجازی و تولید در سطح صادرات گسترش پیدا کنند و این از مطالبات ماست.

استادرضایی بیان کرد: تامین رفاه، حمایت و صیانت قانونی از حوزه‌های رفاهی، توانمندسازی و پشتیبانی از مشاغل خانگی یکی دیگر از دغدغه‌ها و خواسته اصلی ماست که در حال پیگیری آن هستیم.

بسیاری از پست‌های اداری در حوزه بانوان خالی مانده‌اند

وی افزود: سالهاست که خیلی از پست‌های اداری در حوزه بانوان خالی مانده اند و متاسفانه زمانی هم که مطالبه گری صورت می‌گیرد موانع جدیدی برای افراد به وجود می‌آید. با این وجود مسائل حمایتی از زنان شاغل نیز یکی از دغدغه‌های ویژه است.


رفع موانع اشتغال زنان در بخش مشاغل خانگی اولویت دولت سیزدهم


استادرضایی به توافقنامه فی مابین کمیسیون زنان اتاق تعاون ایران و دانشگاه الزهرا اشاره کرد و گفت: در قالب توافقنامه مذکور دانشجویان در قالب سرفصل‌های آموزشی می‌توانند واحد‌های مسئولیت اجتماعی را بگذرانند و در پروژه‌های کوتاه مدت فعایت کند تا ورود به عرصه‌های تربیتی، آموزشی و پرورشی را با توجه به سلایق و هم تیمی‌های خود فرابگیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه دانشگاه در حال راه اندازی دبیرخانه تعاون دانشجویی در دانشگاه الزهرا هستیم، تصریح کرد: در کمیسیون زنان اتاق تعاون ایران آمادگی لازم برای ارائه مشاوره‌های کسب و کار را داریم.

استادرضایی به آسیب‌های فضای مجازی در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: متقاضیان فعالیت در مشاغل خانگی برای دریافت مشاوره‌های مورد نیاز خود بهتر است به سایت‌های معتبر مراجعه کنند تا دچار مشکل نشوند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۶۴۳۳۷، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین