پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۹۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تامین کتاب برای دانش آموزان بی بضاعت گفت: طبق قانون، ما کتاب رایگان را صرفا برای استان سیستان و بلوچستان ارسال می‌کنیم و غیر از این در هیچ جای قانون و مقررات مصوبه‌ای نیامده که اگر در استانی دانش آموزان یا خانواده‌هایی نتوانستند کتاب تهیه کنند، کتاب رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.
شعار سال: «حسن ملکی» رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تامین کتب درسی برای دانش آموزی که توان مالی خرید کتاب را ندارند، توضیح داد: ما در این خصوص بحثی با ادارات کل استان‌ها داشتیم، مبنی بر اینکه؛ با توجه به شرایط متنوعی که از حیث ترکیب جمعیتی و ناتوانی برخی افراد از نظر تامین کتاب‌های درسی در استان‌ها وجود دارد، باید تامین نیاز‌های آن‌ها در خصوص کتب درسی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از در این زمینه دارید؟ گفت: رقم و عدد دقیق‌تری نداریم باید بررسی دقیق‌تر و روشن‌تری داشته باشند و بتوانند تا حد امکان در جهت تامین آن نیاز اقداماتی انجام دهند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: در حال حاضر چیزی که طبق قاعده پیش می‌رود و نسبت به آن عمل شده این است که طبق قانون، ما کتاب رایگان را صرفا برای استان سیستان و بلوچستان ارسال می‌کنیم و غیر از این در هیچ جای قانون و مقررات مصوبه‌ای نیامده که اگر در استانی دانش آموزان یا خانواده‌هایی نتوانستند کتاب تهیه کنند، کتاب رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.

ملکی در واکنش به اینکه استان‌های دیگر هم مناطق محروم دارد، چه کمکی به دانش آموزان آن استان‌ها خواهد شد؟ گفت: مگر این که مورد خاصی باشد و این مورد خاص در ابتدا به استان آن‌ها منعکس می‌شود و پس از آنجا به سازمان پژوهش می‌آید.
 
کتاب رایگان فقط برای استان سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود
 
رییس سازمان پژوهش با تاکید بر بررسی بیشتر وضعیت دانش‌آموزان که توان تهیه کتب درسی ندارند، گفت: من از طرف سازمان پژوهش این قول را می‌دهم که بررسی دقیق‌تری در این زمینه صورت بگیرد و اگر احساس کنیم واقعا گروهی از دانش آموزان توانایی این را ندارند که کتاب‌های درسیشان را تهیه کنند بعد از رسیدن به یک اطمینان در این خصوص می‌توانیم به آن‌ها کمک‌هایی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که طبق اعلام دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر آموزش و پرورش برخی از دانش آموزان استان آذربایجان غربی به علت‌عدم توانایی در تهیه کتاب درسی از تحصیل باز ماندند، دفتر توسعه عدالت آموزشی در این زمینه از سازمان پژوهش درخواست کمک داشته است، آیا شما در جریان این موضوع بوده‌اید؟ گفت: چند روز قبل ما با مدیرکل این استان جلسه داشتیم، چنین چیزی به ما منعکس نکردند و اگر باشد و منعکس شود ما بی‌اعتنا نخواهیم بود.

«احمدرضا امینی» مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در ادامه این موضوع اظهار داشت: کتاب‌های استان سیستان و بلوچستان از گذشته تا به حال رایگان بوده، ولی برای سایر نقاط، منابع در اختیار ما نیست که به این دانش آموزان کمک کنیم.

وی در واکنش به بازماندگی از تحصیل دانش آموزان آذربایجان غربی به علت‌عدم توانایی تهیه کتب درسی گفت: کتاب خیلی گران نیست و مثلا در دوره ابتدایی سال گذشته ۲۵ تا۳۵ تومان بوده است.

امینی در پاسخ به این سوال که اکنون بیش از یک میلیون دانش آموز هنوز برای تهیه کتب درسی ثبت نام نکرده‌اند، آیا اطلاعاتی دارید که علت‌عدم ثبت نام آن‌ها چیست؟ گفت: طبق چیزی که اطلاع داریم این‌ها برای ثبت نام مراجعه نکردند و اکنون تعدادی از این‌ها دارند اطلاعاتشان را در سامانه سیدا ثبت می‌کنند و به ما قول دادند که در این یک هفته به حداکثر برسد.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت کتاب درسی نسبت به سال گذشته

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در توضیح بودجه و هزینه‌ای که امسال برای چاپ و توزیع کتاب صرف شد توضیح داد: یکی از مواد اولیه تولید کتاب کاغذ است؛ با کمکی که دولت انجام داد کاغذ کتاب درسی را با ارز دولتی تهیه کردیم و این باعث شد که قیمت کتاب درسی افزایش زیادی نداشته باشد. ولی سایر مواد اولیه به تناسب افزایش پیدا کرده و تاثیر داشته، اما به طور کلی قیمت کتاب درسی نسبت به سال گذشته ۲۵درصدی افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه آموزش مجازی میزان چاپ و تولید کتاب درسی را تحت شعاع قرار داده است گفت؟ گفت: خیر، تا کنون ۹۱٪ دانش آموزان سفارش کتاب دادند، چون فرهنگ جامعه مایل به این است که با کتاب جلو بروند.

امینی گفت: البته فایل کتاب‌ها را از خرداد ماه روی سایت گذاشتیم و همه به آن دسترسی دارند، با این حال که کتاب‌ها از ۱۰ سال گذشته آرشیو شده و روی پایگاه کتاب درسی وجود دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند، ولی تمایل دارند از کتاب نسخه چاپی استفاده کنند.

تکثیر کتب درسی در بازار سیاه

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در واکنش به بازار سیاه کتاب درسی و مغازه‌هایی که در طول سال کتاب‌های درسی را می‌فروشند، گفت: این‌ها مجوزی ندارند و احتمالا خودشان کتاب‌ها را تکثیر کردند.

وی افزود: فایل کتاب‎های درسی روی سایت است و خیلی راحت می‌توانند تکثیر کنند، ولی با همان کیفیت نیست و کیفیتش پایین‌تر است. مسیر کتب درسی این است که کتاب به استان داده می‌شود و از آنجا به منطقه و پس از آن به مدرسه می‌رود و بعد هم به دست دانش آموز می‌رسد.

امینی در پاسخ به این سوال که اگر در طول سال غیر از این فرصتی که اکنون در نظر گرفته شده، دانش آموزی بخواهد کتاب تهیه کند چه اقدامی باید انجام دهد؟ گفت: ما در عرضه توزیع کتاب هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم، زیرا هدف این است که مصرف بی‌رویه کاغذ را کاهش دهیم. به همین خاطر تلاش کردیم عرضه و تقاضا را یکسان کنیم و اگر مازاد بر تولید داشته باشیم از طریق فروش اینترنتی و توزیع پستی انجام اقدام خواهد شد.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۳۰۲۲۴، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین