پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
باغ‌ها و مزارع کوچک و بزرگ شهر‌های تاکستان، قزوین و... این روز‌ها با محصولی به ثمر نشسته اند که نام استان قزوین را در حوزه کشاورزی و باغداری، برجسته کرده است. انگور قزوین از نظر تنوع و کیفیت و همچنین شاخص تولید در کشور جایگاهی ویژه دارد. قزوین در تولید و صادرات کشمش نیز در رتبه نخست قرار دارد و این در شرایطی است که موانع و مشکلات زیادی بر سر راه تولید و صادرات آن نیز وجود دارد.

شعار سال: مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درباره شرایط کشت و تولید این محصول به خبرنگار «ایران» گفت: استان قزوین در تولید انگور بعد از استان فارس رتبه دوم و در تولید کشمش رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، البته بیشتر انگورهای تولیدی استان فارس به صورت دیم هستند اما چون سطح زیر کشت بالایی دارند در آمار، رتبه نخست را دارا هستند. استان قزوین در سال های نرمال و در شرایط عادی حدود ۳۷۰ هزار تن تولید انگور دارد و سطح باغات هم ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است و شاخص ترین شهرستان استان هم شهر تاکستان با ۲۶ هزار هکتار باغات انگور است، به همین دلیل تاکستان به شهر انگور معروف است.

وی درباره تأثیر خشکسالی های اخیر بر میزان  تولید این محصول اظهار داشت: امسال ابتدا سرمازدگی دیررس بهاره و در تیرماه افزایش غیرمعمول دما و در اواسط مرداد هم بارندگی که اتفاق افتاد باعث خسارت شد، با وجود این، پیش بینی ما تولید ۳۰۰ هزار تن انگور در سطح استان است و بر اساس برآوردهای چندین سال گذشته در شرایط نرمال حدود ۷۰ درصد این محصول و به عبارتی چیزی در حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار تن تولید کشمش داریم و ۳۰ درصد باقیمانده به شکل تازه خوری (هم در استان و هم صادرات به استان های همجوار) و درصد ناچیزی هم جهت تولید شیره انگور و آبغوره مصرف می شود.

اسماعیلی درباره کیفیت کشمش تولید شده بیان کرد: حدود ۸۰ درصد اراضی انگور در سطح استان تحت کشت انگور بی دانه سفید و قرمز است و کشمش این رقم غالب تولید را تشکیل می‌دهد که هم از خاصیت تازه خوری و هم تبدیل شدن به کشمش برخوردار است. از این رقم چیزی در حدود ۶۵ درصد کشمش تیزابی، ۳۰ درصد آفتاب خشک و ۵ درصد هم به تولید کشمش کالفرنی یا همان‌ گوگردی تولید می شود. وی درباره صادرات و کمیت و کیفیت این محصول با رقبای خارجی خود گفت: طبق آخرین آمار کشور ایران در تولید انگور رتبه چهارم دنیا و در صادرات کشمش هم بین چهارم و پنجم تلورانس داریم. سال ۹۹ از نظر صادرات سال خیلی خوبی بود و طبق آخرین آمار  ۱۷۹ هزار تن صادرات کشمش داشتیم که نسبت به سال ۹۸ که ۱۲۰ هزار تن بود رشد قابل توجهی است.

صادرات بیشتر به کشورهای روسیه، اوکراین، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. بخشی هم به اروپا، البته کشورهای اروپایی به دلیل استانداردهای سختی که در نظر می‌گیرند شرایط صادرات به این‌کشورها کمتر شده است.

این مقام مسئول ضعف بازرگانی را یکی از موانع صادرات این محصول دانست و اظهار داشت: ما باید به دنبال یک دیپلماسی جهانی در این‌زمینه باشیم. هم اکنون صادرات ما در بسته های ۸ تا ۱۲ کیلویی است که باید با توسعه صنعت بسته بندی و برندسازی محصولات مان را به دنیا عرضه کنیم تا هم ارزآوری و هم بازار خوبی فراهم‌ کنیم.

افزایش تولید و کاهش هزینه با طرح فراز

اسماعیلی درباره طرح فراز و اهداف آن گفت: جهاد کشاورزی در ابتدا با یک کار علمی و تخصصی مشکلات حوزه تولید انگور را از مراحل کاشت، داشت، برداشت و حتی پس از برداشت بررسی کرد به طوری که حدود ۶۹ مشکل احصا شد و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم بر بسیاری از این مشکلات غلبه کرد. با ایستاده کردن یا همان داربستی کردن باغات و دیگری آبیاری تحت فشار با توجه به محدودیت منابع آب و مشکلات مربوط به این حوزه را تحت عنوان طرح فراز مدیریت و اجرا کردیم که  خیلی موفق بود. این طرح اولین بار در کشور در شهرستان تاکستان انجام شد و نقطه عطف آن این بود که با همکاری یکسری از کشاورزان با سطح آگاهی و دانش، تمکن‌مالی و سطح باغات‌ متفاوت (از ۲ هزار متر تا چندین هکتار) و با استفاده از دو حلقه چاه این طرح آغاز شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم بالای ۵ هزار هکتار از باغات استان به صورت داربستی اجرا شده است و همین مقدار هم‌ تحت آبیاری قطره ای قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: افزایش تولید و کاهش هزینه دو ویژگی شاخص طرح فراز هستند، از طرف دیگر سرمازدگی دیررس بهاره و بارندگی های بی موقع که در سال های اخیر خسارت زیادی زده است در سیستم فراز به دلیل بالا بودن خوشه های انگور از سطح خاک خسارت را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه کشاورزان استقبال خوبی از این طرح کرده اند، گفت: مشکل فعلی‌ ما افزایش هزینه‌های مصالح و لوازم اجرای این طرح درنتیجه تورم به وجود آمده در چند سال گذشته است که امیدواریم دولت محترم با ارائه تسهیلات یارانه ای این مشکل را برطرف کند.

اصلاح قیمت خرید تضمین کشمش

وی درباره نارضایتی کشاورزان از خرید تضمینی محصول کشمش توسط دولت اظهار داشت: متأسفانه در سال های اخیر قیمتی که برای خرید تضمینی از طرف شورای اقتصاد ارائه می شد بسیار پایین بود، سال گذشته هر کیلو کشمش حدود ۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود و این برای محصولی که با چنین زحمتی به دست می آید رقم بسیار پایینی بود و موجب دلسردی و ناامیدی کشاورزان این حوزه شده بود. امسال بنا بر این گذاشته شد که این موضوع اصلاح شود و مکاتبات بسیاری با وزارتخانه جهاد کشاورزی داشتیم و اتفاق خوبی هم  که افتاد این بود که شورای اقتصاد جمع شد و به جای آن شورایی تحت عنوان سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری جهت حمایت از محصولات کشاورزی تأسیس شد که ریاست این شورا بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است و نمایندگانی از مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور به همراه دو نفر به عنوان نماینده کشاورزان اعضای این شورا را تشکیل می دهند. پیگیری های زیادی شد و جلسات متعددی برگزار شد و سرانجام رقم ۱۶ هزار و ۹۰ تومان به عنوان قیمت خرید تضمینی به تصویب شورا رسید.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا استان قزوین ظرفیت افزایش سطح زیر کشت و تولید بیشتر را دارد، اظهار داشت: بحث مهمی که در این ارتباط وجود دارد این است که با توجه به محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیرکشت وجود ندارد و  به حد اشباع رسیده ایم. بنابراین باید سطح زیر کشت موجود را مدیریت و باغات درجه ۳ را با ارقام جدید جایگزین کنیم و از آب های موجود به نحواحسن استفاده کنیم. در این ارتباط فعالیت خود را هم شروع کرده ایم و سرشاخه کاری و پیوند ارقام جدید با ارقام سنتی در حال انجام است. با توجه به ذائقه مردم داخل کشور و کشورهای همسایه که بیشتر به سمت تازه خوری پیش می‌رود هم اکنون به سمت صادرات انگور پیش می رویم. این موضوع اهمیت زیادی دارد و نیاز به حمایت دولت دارد چون یک وقفه ای در تولید پیش می آید و باغدار حداقل یک سال تولید خود را از دست می دهد ضمن اینکه هزینه هم در پی دارد بنابراین نیازمند حمایت هستند.

وی در پایان درباره ارقام‌ جدید و بازارپسند گفت: رد گلاب، سلی، بلک سید، ترکمنستان۴، اسکارلت رویال و کینگ‌رویال ارقامی هستند که در بازارهای جهانی طرفداران زیادی دارد و به عنوان رومیزی بسیار مطرح هستند و ما شروع به جایگزینی این ارقام‌ کرده ایم و به جلو می رویم.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران  ، تاریخ انتشار:   27شهریور   1400، کدخبر: 587179، www.irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
0
0
اگر کیفیت محصول و همین طور بسته بندی رو بالا ببریم حتما به کشورهای اروپایی هم میتونیم صادرات داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین